Fabie jdou na dračku, šrotovné v Německu svědčí prodejům aut

  10:07aktualizováno  10:07
Milion Němců chce využít vládní pobídku pro koupi nového nebo rok starého auta ve výši 2 500 eur. Prodejnost fabií díky šrotovací prémii v Německu prudce vzrostla.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Deník Die Welt přirovnal příval zákazníků do prodejen k tsunami. Ne všichni však peníze od státu dostanou.

Německá vláda vyčlenila ze státního rozpočtu na prémii při koupi nového auta 1,5 miliardy eur. To znamená, že dotaci dostane 600 tisíc majitelů vozů starších devíti let, které odvezou na vrakoviště.

Z průzkumu společnosti Forsa vyplynulo, že zájem o prémii má milion Němců a další více než milion lidí o ní uvažuje. Do minulého pátku ji využilo zhruba 17 500 lidí.

Díky šrotovnému, které zavádějí další a další evropské země, už řada automobilek zvýšila produkci v některých závodech. Například Opel zaznamenal po zavedení šrotovného meziročně nárůst prodeje u privátních zákazníků o 50 procent. Německá vláda však výplatu šrotovného ohraničila nejen sumou půldruhé miliardy eur, ale také časovým obdobím do konce tohoto roku.

To se automobilkám nelíbí. "Chceme zahájit iniciativu vedoucí k prodloužení lhůty a budeme kvůli tomu kontaktovat politiky," uvedl pro časopis Wirtschaftsmagazin Alain Visser, viceprezident General Motors Europe. Německý ministr hospodářství Michael Glos však navýšení částky vyhraněné pro šrotovné vyloučil.

Podle Vissera zažívají showroomy značky Opel v Německu takový nával zákazníků, jaký prodejci neviděli už několik let. Největší zájem je o malé modely Agila a Corsa. Vyrábějí je továrny Opelu v Eisenachu a španělské Zaragoze. Před několika týdny zavedené zkrácené pracovní týdny tak dělníkům skončily.

Alain Visser v německém tisku uvedl, že v druhé polovině ledna se u nich díky prémii zvýšil počet objednávek soukromých zákazníků o 50 procent. Zatímco u modelu Astra šlo o 30 procent, o Opel Corsa se zájem zvedl o 70 procent a o malou agilu o více než 100 procent.

Francouzský Peugeot tvrdí, že díky prémii prodal navíc 12 tisíc aut. Jenom v lednu se u něj počet objednávek ze strany Němců zvýšil o více než 80 procent.

"Po zavedení prémie jsme zaznamenali nárůst odhadem o dvacet procent. Největší vliv má na prodejnost modelu Ibiza," potvrdil také zástupce španělské značky Seat v zákaznickém centru pro vozy ze skupiny Volkswagen Group v centru Berlína.

Po prodloužení šrotovného volá také německý autoklub ADAC. Jeho šéf Peter Meyer v deníku Rheinische Post připomíná, že brzké ukončení dotace nemá smysl, "protože stát vydělává na každém novém prodaném autě díky příjmu z DPH".

Problém představují také delší dodací lhůty některých vozidel. Zájemci o nový vůz se tak mohou ocitnout v nejistotě, zda se ho dočkají před uplynutím státem stanovené lhůty. "Objednání auta se stává loterií," uvedl Peter Meyer.

První týdny po zavedení šrotovného v Německu ukázaly, že největší zájem při koupi o auta se státní prémií je o vozy v průměrně ceně 11 tisíc eur.

Fabie jdou na dračku

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Šrotovací prémie má blahodárné účinky i na prodejnost škodovek. Nejvíc se nárůst odbytu projevil u fabií a roomsterů, sdělil mluvčí společnosti Škoda Auto Deutschland Christoph Ludewig. "Během prvních deseti dnů února zákazníci objednávali místy o více než 300 procent více fabií než ve srovnatelném období předchozího roku," dodal.

výroba fabií jede opět naplno

Šrotovné v Německu pomáhá Škodovce - čtěte ZDE

Podle něho je nyní v Německu prý zvlášť výhodná koupě škodovek Fabia, Roomster a Octavia Tour. Při uplatnění nároku na státní prémii totiž poskytuje německé zastoupení české automobilky ještě navíc dodatečný bonus (Bye Bye Bonus) za odhlášení starého auta až ve výši 1 785 eur (51 000 Kč).

Oproti katalogovým cenám se kromě toho nové škodovky prodávají se slevou ve výši osmi procent. Škoda Fabia, která stojí podle základního ceníku 10 280 eur, tak přijde kupujícího při využití všech výhod na 5 770 eur (nyní zhruba 165 000 korun).

Podle českých dovozců ojetých aut se zavedením prémie výrazně klesla nabídka vozů od soukromých osob. Auta kolem stáří deseti let v dobrém stavu z trhu mizí. "Pěkná ojetá auta u lidí, co mají na nové, teď končí většinou na vrakovištích," říká Petr Sulek, který se zabývá dovozem zejména aut značky Audi do tuzemska.

šrotovací prémie

Německý stát poskytuje od 14. ledna soukromým majitelům takzvanou šrotovací prémii ve výši 2 500 eur, pokud si koupí a zaregistrují nový automobil a nechají sešrotovat nejméně devět let starý, který vlastnili alespoň rok.

Dotaci, kterou vláda oficiálně nazývá Umweltprämie (ekologická prémie), vyplácí Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA).

Stát na dotaci vyčlenil 1,5 miliardy eur. Díky této sumě tak může být vyplaceno maximálně 600 000 prémií, a to jen v tomto roce, nejpozději tedy do 31. prosince. Vyplácení prémie však pravděpodobně skončí dříve - ve chvíli, kdy budou vyhrazené prostředky spotřebovány.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Najdete na iDNES.cz