Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Fabie jdou na dračku, šrotovné v Německu svědčí prodejům aut

  10:07aktualizováno  10:07
Milion Němců chce využít vládní pobídku pro koupi nového nebo rok starého auta ve výši 2 500 eur. Prodejnost fabií díky šrotovací prémii v Německu prudce vzrostla.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Deník Die Welt přirovnal příval zákazníků do prodejen k tsunami. Ne všichni však peníze od státu dostanou.

Německá vláda vyčlenila ze státního rozpočtu na prémii při koupi nového auta 1,5 miliardy eur. To znamená, že dotaci dostane 600 tisíc majitelů vozů starších devíti let, které odvezou na vrakoviště.

Z průzkumu společnosti Forsa vyplynulo, že zájem o prémii má milion Němců a další více než milion lidí o ní uvažuje. Do minulého pátku ji využilo zhruba 17 500 lidí.

Díky šrotovnému, které zavádějí další a další evropské země, už řada automobilek zvýšila produkci v některých závodech. Například Opel zaznamenal po zavedení šrotovného meziročně nárůst prodeje u privátních zákazníků o 50 procent. Německá vláda však výplatu šrotovného ohraničila nejen sumou půldruhé miliardy eur, ale také časovým obdobím do konce tohoto roku.

To se automobilkám nelíbí. "Chceme zahájit iniciativu vedoucí k prodloužení lhůty a budeme kvůli tomu kontaktovat politiky," uvedl pro časopis Wirtschaftsmagazin Alain Visser, viceprezident General Motors Europe. Německý ministr hospodářství Michael Glos však navýšení částky vyhraněné pro šrotovné vyloučil.

Podle Vissera zažívají showroomy značky Opel v Německu takový nával zákazníků, jaký prodejci neviděli už několik let. Největší zájem je o malé modely Agila a Corsa. Vyrábějí je továrny Opelu v Eisenachu a španělské Zaragoze. Před několika týdny zavedené zkrácené pracovní týdny tak dělníkům skončily.

Alain Visser v německém tisku uvedl, že v druhé polovině ledna se u nich díky prémii zvýšil počet objednávek soukromých zákazníků o 50 procent. Zatímco u modelu Astra šlo o 30 procent, o Opel Corsa se zájem zvedl o 70 procent a o malou agilu o více než 100 procent.

Francouzský Peugeot tvrdí, že díky prémii prodal navíc 12 tisíc aut. Jenom v lednu se u něj počet objednávek ze strany Němců zvýšil o více než 80 procent.

"Po zavedení prémie jsme zaznamenali nárůst odhadem o dvacet procent. Největší vliv má na prodejnost modelu Ibiza," potvrdil také zástupce španělské značky Seat v zákaznickém centru pro vozy ze skupiny Volkswagen Group v centru Berlína.

Po prodloužení šrotovného volá také německý autoklub ADAC. Jeho šéf Peter Meyer v deníku Rheinische Post připomíná, že brzké ukončení dotace nemá smysl, "protože stát vydělává na každém novém prodaném autě díky příjmu z DPH".

Problém představují také delší dodací lhůty některých vozidel. Zájemci o nový vůz se tak mohou ocitnout v nejistotě, zda se ho dočkají před uplynutím státem stanovené lhůty. "Objednání auta se stává loterií," uvedl Peter Meyer.

První týdny po zavedení šrotovného v Německu ukázaly, že největší zájem při koupi o auta se státní prémií je o vozy v průměrně ceně 11 tisíc eur.

Fabie jdou na dračku

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Šrotovací prémie má blahodárné účinky i na prodejnost škodovek. Nejvíc se nárůst odbytu projevil u fabií a roomsterů, sdělil mluvčí společnosti Škoda Auto Deutschland Christoph Ludewig. "Během prvních deseti dnů února zákazníci objednávali místy o více než 300 procent více fabií než ve srovnatelném období předchozího roku," dodal.

výroba fabií jede opět naplno

Šrotovné v Německu pomáhá Škodovce - čtěte ZDE

Podle něho je nyní v Německu prý zvlášť výhodná koupě škodovek Fabia, Roomster a Octavia Tour. Při uplatnění nároku na státní prémii totiž poskytuje německé zastoupení české automobilky ještě navíc dodatečný bonus (Bye Bye Bonus) za odhlášení starého auta až ve výši 1 785 eur (51 000 Kč).

Oproti katalogovým cenám se kromě toho nové škodovky prodávají se slevou ve výši osmi procent. Škoda Fabia, která stojí podle základního ceníku 10 280 eur, tak přijde kupujícího při využití všech výhod na 5 770 eur (nyní zhruba 165 000 korun).

Podle českých dovozců ojetých aut se zavedením prémie výrazně klesla nabídka vozů od soukromých osob. Auta kolem stáří deseti let v dobrém stavu z trhu mizí. "Pěkná ojetá auta u lidí, co mají na nové, teď končí většinou na vrakovištích," říká Petr Sulek, který se zabývá dovozem zejména aut značky Audi do tuzemska.

šrotovací prémie

Německý stát poskytuje od 14. ledna soukromým majitelům takzvanou šrotovací prémii ve výši 2 500 eur, pokud si koupí a zaregistrují nový automobil a nechají sešrotovat nejméně devět let starý, který vlastnili alespoň rok.

Dotaci, kterou vláda oficiálně nazývá Umweltprämie (ekologická prémie), vyplácí Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA).

Stát na dotaci vyčlenil 1,5 miliardy eur. Díky této sumě tak může být vyplaceno maximálně 600 000 prémií, a to jen v tomto roce, nejpozději tedy do 31. prosince. Vyplácení prémie však pravděpodobně skončí dříve - ve chvíli, kdy budou vyhrazené prostředky spotřebovány.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Nová Octavia si vybourala všech pět hvězd. Pomohly bezpečnostní systémy

Nová generace Škody Octavia dostala od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za...

Premium

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu elektromobilů. To s sebou sice...

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se prvním plně...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz