Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Šrotovné by se nakonec vyplatilo všem

  18:40aktualizováno  18:40
Ekonomové se nemohou shodnout, jestli po vzoru okolních států, naposledy Slovenska, zavést takzvané šrotovné, tedy státní dotaci při koupi nového vozu a současné likvidaci toho starého. Většinou jsou proti – je to, jak tvrdí, nepřípustná deformace trhu, která podpoří jen výrobce aut a ostatní odvětví průmyslu ostrouhají.

I | foto: Marek Dostál

Myslím, že to tak není: šrotovné by pomohlo nám všem tím, že by na silnice přivedlo moderní, úspornější, ekologičtější a bezpečnější auta.

Koneckonců, šrotovací prémie není žádným "krizovým vynálezem", v Evropě se používá s úspěchem už léta. Z údajů českého Autoklubu vyplývá, že třeba Italové vyměnili v letech 1997 a 1998 za nová přes dva miliony aut; vůbec největší akce proběhla ve Španělsku, kde za pomoci prémie zmizelo během deseti let ze silnic 3,3 milionu "starých šunek". Většinou stát pobízel své občany částkou kolem tisíce eur, když se zbaví alespoň deset let starého vozu.

Česko by to potřebovalo stejně nutně jako silnice, na nichž nebudou krátery připomínající povrch Měsíce. Průměrné české auto je totiž staré 14 let a o jeho technickém stavu si nedělám valné iluze.

Tak třeba můj známý z vedlejšího vchodu. Jezdí přesně tím průměrně starým Peugeotem 306 z roku 1995 s motorem o obsahu 1,8 litru, který podle výrobce "žere" 9,2 litru na sto kilometrů, a než ujede jeden kilometr, vyprodukuje 222 gramů emisí CO2. Doopravdy jezdí za deset litrů a o emisích se asi moc nedá mluvit, protože mu "odešel" katalyzátor a on jezdí v klidu bez něj. Emisní prohlídku prý vždycky nějak udělá. O novém autě moc neuvažuje, jsou pro něj drahá. Ovšem není hloupej, že jo, takže kdyby mu stát "vecpal" necelých třicet tisíc na nové auto (to je minimum, které začali dávat Slováci; pokud dá další slevu i prodejce, může být cena nižší až o 56 tisíc korun), tak by si to nové auto i koupil.

Jaké auto?

Možná by mu stačila menší Škoda Fabia se základním motorem 1.2 HTP – pak by při průměrné roční porci 10 tisíc kilometrů ušetřilo za jediný rok naše životní prostředí téměř jednu tunu emisí CO2 a on sám 330 litrů benzinu. Možná by chtěl třeba větší Hyundai i30, jehož motor o obsahu 1.4 má stejných 80 kilowattů výkonu jako starý peugeot. Jeho cena v základní verzi klesla beze slev na 280 tisíc korun, šrotovné by ji mohlo dostat o dost níž.

Spotřeba je nižší o 1,5 litru na 100 km, na emisích za rok ušetříme tři čtvrtě tuny. A těch šest, respektive čtyři airbagy taky nejsou k zahození, když víme, že to na našich cestách vypadá hůř než na rychlostní zkoušce Rallye Vysočina.

Moderní technické prvky i pevnější karoserii s lepšími deformačními zónami mají dnes všechna nová auta. Velký Peugeot 306 dostal v roce 1998 v nárazových testech tři hvězdičky, což není nic moc; malá fabia skoro dosáhla na maximálních pět.

Řádově vyšší bezpečnost nikdo zpochybnit nemůže. Při výrobě nového auta jistě vznikne životnímu prostředí zátěž. Jistě, ale ekonomická krize jednou skončí a tahle auta by se stejně dříve či později vyrobila, spousty jich stojí ve skladech. Proč nepodpořit jejich odbyt teď, když to navíc pomůže domácímu průmyslu – i ten hyundai se vyrábí na Moravě. Politici budou stejně chtít nějaké peníze do chřadnoucí ekonomiky nasypat tak, aby to občané, voliči, přímo pocítili. Šrotovné určitě není špatný nástroj.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Španělský dělník do nejtěžšího terénu projede úplně všechno

Když se v lese sejdou Španěl, Japonec a Kanaďan… to není začátek vtipu, to je rodokmen litrového dieselového náklaďáčku...

Premium

Není to jen BMW. Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Investování do starých aut je už nějakou dobu oblíbená možnost, jak lidé zhodnocují své finance. Ovšem pokud nejste...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

Škodovácké odbory spekulují o přesunu části výroby Fabie k Seatu

Podle odborů automobilky Škoda Auto se spekuluje o tom, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat....

Najdete na iDNES.cz