Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šrotovné by se nakonec vyplatilo všem

  18:40
Ekonomové se nemohou shodnout, jestli po vzoru okolních států, naposledy Slovenska, zavést takzvané šrotovné, tedy státní dotaci při koupi nového vozu a současné likvidaci toho starého. Většinou jsou proti – je to, jak tvrdí, nepřípustná deformace trhu, která podpoří jen výrobce aut a ostatní odvětví průmyslu ostrouhají.

I | foto: Marek Dostál

Myslím, že to tak není: šrotovné by pomohlo nám všem tím, že by na silnice přivedlo moderní, úspornější, ekologičtější a bezpečnější auta.

Koneckonců, šrotovací prémie není žádným "krizovým vynálezem", v Evropě se používá s úspěchem už léta. Z údajů českého Autoklubu vyplývá, že třeba Italové vyměnili v letech 1997 a 1998 za nová přes dva miliony aut; vůbec největší akce proběhla ve Španělsku, kde za pomoci prémie zmizelo během deseti let ze silnic 3,3 milionu "starých šunek". Většinou stát pobízel své občany částkou kolem tisíce eur, když se zbaví alespoň deset let starého vozu.

Česko by to potřebovalo stejně nutně jako silnice, na nichž nebudou krátery připomínající povrch Měsíce. Průměrné české auto je totiž staré 14 let a o jeho technickém stavu si nedělám valné iluze.

Tak třeba můj známý z vedlejšího vchodu. Jezdí přesně tím průměrně starým Peugeotem 306 z roku 1995 s motorem o obsahu 1,8 litru, který podle výrobce "žere" 9,2 litru na sto kilometrů, a než ujede jeden kilometr, vyprodukuje 222 gramů emisí CO2. Doopravdy jezdí za deset litrů a o emisích se asi moc nedá mluvit, protože mu "odešel" katalyzátor a on jezdí v klidu bez něj. Emisní prohlídku prý vždycky nějak udělá. O novém autě moc neuvažuje, jsou pro něj drahá. Ovšem není hloupej, že jo, takže kdyby mu stát "vecpal" necelých třicet tisíc na nové auto (to je minimum, které začali dávat Slováci; pokud dá další slevu i prodejce, může být cena nižší až o 56 tisíc korun), tak by si to nové auto i koupil.

Jaké auto?

Možná by mu stačila menší Škoda Fabia se základním motorem 1.2 HTP – pak by při průměrné roční porci 10 tisíc kilometrů ušetřilo za jediný rok naše životní prostředí téměř jednu tunu emisí CO2 a on sám 330 litrů benzinu. Možná by chtěl třeba větší Hyundai i30, jehož motor o obsahu 1.4 má stejných 80 kilowattů výkonu jako starý peugeot. Jeho cena v základní verzi klesla beze slev na 280 tisíc korun, šrotovné by ji mohlo dostat o dost níž.

Spotřeba je nižší o 1,5 litru na 100 km, na emisích za rok ušetříme tři čtvrtě tuny. A těch šest, respektive čtyři airbagy taky nejsou k zahození, když víme, že to na našich cestách vypadá hůř než na rychlostní zkoušce Rallye Vysočina.

Moderní technické prvky i pevnější karoserii s lepšími deformačními zónami mají dnes všechna nová auta. Velký Peugeot 306 dostal v roce 1998 v nárazových testech tři hvězdičky, což není nic moc; malá fabia skoro dosáhla na maximálních pět.

Řádově vyšší bezpečnost nikdo zpochybnit nemůže. Při výrobě nového auta jistě vznikne životnímu prostředí zátěž. Jistě, ale ekonomická krize jednou skončí a tahle auta by se stejně dříve či později vyrobila, spousty jich stojí ve skladech. Proč nepodpořit jejich odbyt teď, když to navíc pomůže domácímu průmyslu – i ten hyundai se vyrábí na Moravě. Politici budou stejně chtít nějaké peníze do chřadnoucí ekonomiky nasypat tak, aby to občané, voliči, přímo pocítili. Šrotovné určitě není špatný nástroj.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...