Šrotovné se bude vztahovat na nákup nových osobních automobilů s cenou do 25 tisíc eur (700 tisíc Kč) včetně daně z přidané hodnoty. Auto koupí zákazník už se slevou, proplacení šrotovného si pak na státu vyžádá obchodník.
Na maximální slevu dva tisíce ovšem nedosáhne každý, motorista ji totiž získá jen v případě, že prodejce bude ochoten snížit cenu vozu nejméně o 500 eur. Zbývajících 1 500 eur potom doplatí stát. V případě, že prodejce nic nesleví, státní příspěvek bude jen 1 000 eur.
Předpokládá se, že příspěvek na Slovensku oživí trh s osobními auty. Zatímco loni se jich ještě prodalo téměř sto tisíc, letos v únoru prodeje klesly meziročně o čtyřicet procent. Největší zájem mají Slováci o vozy značky Škoda, Volkswagen a Peugeot.
Šrotovné u sousedů by tak opět mohlo pomoci českým automobilkám. Ty už jednou jeho kouzlo pocítily – díky zavedení šrotační prémie začátkem roku v Německu se opět rozjela výroba ve Škodovce a u jejích dodavatelů. - čtěte Fabie jdou na dračku, šrotovné v Německu svědčí prodejům aut
Šrotovné v evropských zemích včetně Francie či Rakouska pomáhá také výrobcům malých vozů – nošovickému závodu Hyundai i kolínskému TPCA. "Jedeme na plnou kapacitu továrny, nemůžeme vyrábět víc," říká mluvčí automobilky TPCA Radek Kňava.
Ačkoliv se o tomto návrhu mluvilo, česká vláda šrotovné zavést nechce. Je však možné, že by ho prosadila opozice. Rozhýbat trh s osobními auty u nás by měl schválený odpočet DPH na firemní osobní auta.
Platit začne možná už v dubnu.