Pátek 14. května 2021, svátek má Bonifác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. května 2021 Bonifác

Crashtesty chtějí chránit malé. Výrobcům SUV se nová pravidla líbit nebudou

Organizace Euro NCAP se rozhodla upravit svůj testovací protokol, kterým hodnotí bezpečnost aut. Nově se bude testovat náraz do pohyblivé bariéry.

Euro NCAP chystá novou podobu hodnocení bezpečnosti vozidel. | foto: EuroNCAP

Ke změně dojde koncem tohoto roku, člen představenstva Matthew Avery ji označil za největší za posledních deset let. Všichni výrobci už víceméně dokonale zvládli zajistit bezpečnost posádky svého vozu při čelním nárazu. Euro NCAP ale teď chce zvýšit i bezpečnost posádky druhého vozu. Typicky malé auto samo o sobě při nárazu může být bezpečné, pokud do něj ale narazí třeba velké SUV, je střet pro posádku „prcka“ často fatální. 

A s tím chce Euro NCAP něco udělat. Největší novinka se proto týká zavedení nového testu, nárazu vozu do pohyblivé bariéry. Kontakt přídě bude 50 %, rychlost obou objektů 50 km/h. Pokud bude vozidlo příliš tuhé a bude málo pohlcovat energii nárazu, dostane za to penalizaci. To se dotkne především vozů SUV. „Myšlenkou je povzbudit výrobce větších vozidel, aby sdíleli část zátěže nárazu s menšími vozidly,“ uvedl Avery. Tato novinka nahradí test simulace čelního nárazu, který Euro NCAP používal posledních 23 let.

Další změna se týká simulace bočních nárazů, kdy se bude sledovat pohyb všech lidí ve vozidle, nikoli jen na straně nárazu jako dosud. Euro NCAP tak chce sledovat funkčnost nového druhu středových airbagů mezi předními sedadly, který na trh aktuálně uvádí nová Honda Jazz a dostane ho také elektromobil Polestar 2

Byla také představena nová figurína pro crashtesty nazvaná THOR, která by měla lépe reprezentovat lidskou postavu. Díky tomu dokáže identifikovat víc možných zranění. Inovací projde i hodnocení elektronických asistentů. 

Automatické systémy nouzového brzdění budou testovány i na to, jak dokážou zabránit nebo omezit vliv srážek při odbočování na křižovatkách. Do hodnocení budou nově zahrnuty i systém kontrolující únavu řidiče. Další body se budou přičítat i odečítat podle toho, jak v případě, když už k havárii dojde, funguje v testovaných autech systém přivolání pomoci eCall a jaké informace dodává záchranným složkám. Právě teď řeší problém s funkčnosti eCall systému koncern Volkswagen u modelu VW Golf a Škoda Octavia (čtěte více).

30. prosince 2018

Autoři:
  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Ojetý tiguan je šlágr, problémy se mu ale nevyhýbají. Pozor na udřené kusy

Premium Tiguan je v dějinách kategorie SUV i značky Volkswagen významným modelem. Prodaly se ho statisíce a v posledních letech...

Diesely do muzea. Automobilky ukončují vývoj, Francouzi jdou příkladem

Premium Miláček všech, kdo chtěli jezdit „za málo“ v evropském souboji s benzinovým rivalem již tahal za delší konec, aby...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem servisních úkonů....

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...