Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Crashtesty chtějí chránit malé. Výrobcům SUV se nová pravidla líbit nebudou

aktualizováno 
Organizace Euro NCAP se rozhodla upravit svůj testovací protokol, kterým hodnotí bezpečnost aut. Nově se bude testovat náraz do pohyblivé bariéry.

Euro NCAP chystá novou podobu hodnocení bezpečnosti vozidel. | foto: EuroNCAP

Ke změně dojde koncem tohoto roku, člen představenstva Matthew Avery ji označil za největší za posledních deset let. Všichni výrobci už víceméně dokonale zvládli zajistit bezpečnost posádky svého vozu při čelním nárazu. Euro NCAP ale teď chce zvýšit i bezpečnost posádky druhého vozu. Typicky malé auto samo o sobě při nárazu může být bezpečné, pokud do něj ale narazí třeba velké SUV, je střet pro posádku „prcka“ často fatální. 

A s tím chce Euro NCAP něco udělat. Největší novinka se proto týká zavedení nového testu, nárazu vozu do pohyblivé bariéry. Kontakt přídě bude 50 %, rychlost obou objektů 50 km/h. Pokud bude vozidlo příliš tuhé a bude málo pohlcovat energii nárazu, dostane za to penalizaci. To se dotkne především vozů SUV. „Myšlenkou je povzbudit výrobce větších vozidel, aby sdíleli část zátěže nárazu s menšími vozidly,“ uvedl Avery. Tato novinka nahradí test simulace čelního nárazu, který Euro NCAP používal posledních 23 let.

Další změna se týká simulace bočních nárazů, kdy se bude sledovat pohyb všech lidí ve vozidle, nikoli jen na straně nárazu jako dosud. Euro NCAP tak chce sledovat funkčnost nového druhu středových airbagů mezi předními sedadly, který na trh aktuálně uvádí nová Honda Jazz a dostane ho také elektromobil Polestar 2

Byla také představena nová figurína pro crashtesty nazvaná THOR, která by měla lépe reprezentovat lidskou postavu. Díky tomu dokáže identifikovat víc možných zranění. Inovací projde i hodnocení elektronických asistentů. 

Automatické systémy nouzového brzdění budou testovány i na to, jak dokážou zabránit nebo omezit vliv srážek při odbočování na křižovatkách. Do hodnocení budou nově zahrnuty i systém kontrolující únavu řidiče. Další body se budou přičítat i odečítat podle toho, jak v případě, když už k havárii dojde, funguje v testovaných autech systém přivolání pomoci eCall a jaké informace dodává záchranným složkám. Právě teď řeší problém s funkčnosti eCall systému koncern Volkswagen u modelu VW Golf a Škoda Octavia (čtěte více).

30. prosince 2018

Autoři:
  • Nejčtenější

Automobilky propouštějí, v Mladé Boleslavi zatím výpovědi nedávají

Zatímco zahrádky restaurací se po uvolnění opatření začínají plnit, seznamy zákaznických objednávek nových vozů nikoli....

Německo a Rakousko táhnou proti motorkám: žádný hluk a zákaz jízd

Premium Spolková rada chce v Německu omezit jízdu motorek o víkendu a také jejich hluk. Argumentuje i tím, že motocykly jsou...

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Škody se potrápily v losím testu, doplácejí na to, že hodně uvezou

Exkluzivně Losí test, simulovaný úhybný manévr, při kterém auto zostra změní dvakrát směr, je extrémní nestandardní zkouškou....

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Automobilky propouštějí, v Mladé Boleslavi zatím výpovědi nedávají

Zatímco zahrádky restaurací se po uvolnění opatření začínají plnit, seznamy zákaznických objednávek nových vozů nikoli....

ANALÝZA: Škody se potrápily v losím testu, doplácejí na to, že hodně uvezou

Exkluzivně Losí test, simulovaný úhybný manévr, při kterém auto zostra změní dvakrát směr, je extrémní nestandardní zkouškou....

Jak ušetřit při nákupu či prodeji auta? Prozradíme 10 tipů na snížení výdajů

Premium Pořízení auta představuje pro rodinnou kasu obvykle docela velkou ránu. Většina aut ztratí ještě k tomu během prvních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz