Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Terénní přívěs na prázdniny na konci světa sbalíte jako batoh

  16:00
Manželé z Utahu se před lety pustili do návrhu minimalistického přívěsu, který ustojí libovolný terén a klima. Má prý všechno, co budete potřebovat na dlouhé cestě k vysněnému cíli, i když tam nevedou silnice. Sází na bytelnou konstrukci, minimalistický design a spontaneitu uživatelů.
Terénní přívěs Escapods se složeným střešním spaním a malou polní kuchyní vzadu.

Terénní přívěs Escapods se složeným střešním spaním a malou polní kuchyní vzadu. | foto: Chris Eckel, Escapods

Nastartovat auto a vyrazit na pár hodin do neznáma. Sledovat chvilku jen střelku kompasu vlastních potřeb, volajících po klidu a izolaci od civilizace. Jet kupředu pro samotnou radost z cesty a z objevování. A v cíli, nebo spíš tam, kde na večer zastavíte? Zachovat si i nadále svobodu a nezávislost tím, že veškeré zázemí k pohodlnému přespání vezete na přívěsu s sebou.

Zhruba z takových motivů se rodil počin zvaný Escapods. Obytný terénní modul, tvořený v duchu moderních nomádů, kteří občas hledají v divočině únik před digitálním světem. Projekt, který si před pěti roky vysnili manželé Chris a Jen Hudakovi z Utahu, přitom sází na maximální funkční jednoduchost. Což v kombinaci s nízkou váhou, vysokou odolností a chytlavým designem vedlo k podnikatelskému úspěchu.

Chtěli přívěs, který by je nezruinoval

Ale postupně: Před lety měli prostý plán: pronajmout nebo zakoupit si malý přívěs za auto, se kterým by mohli vyrazit „tam, kde je hezky“, na takovém místě jednoduše zastavit, sbalit připravenou batožinu, vyrazit na túru a po celodenním treku se zase vrátit ke své mobilní základně.

Hned první věc, kterou zjistili, bylo, že cenový profil většiny přívěsů, nebo dokonce karavanů je silně nad rámec jejich rozpočtu. A druhá? Že drtivá většina podobných modulů může jen stěží naplnit představu o pohybu po nezpevněném terénu.

Jenže oni nehledali divočinu v kempu. A tak se v roce 2015 rozhodli ideální přívěs na míru vlastním potřebám vyrobit sami. Jak se ukázalo, Spojené státy americké přejí amatérským konstruktérům a pro jejich atypický přívěs existoval poměrně silný trh.

Základem off-road modulů Escapods je kombinace robustního podvěsného rámu, na který je „přilepen“ hliníkový profil obytné/úložné konstrukce. O jeho stabilitu se stará bytelný rám svařované ocelové trubkové konstrukce. To celé je pak usazeno na sedmnáctipalcových kolech, která zajišťují trakci a průchodnost nad prakticky libovolným terénem. Respektive, kudy projede auto v čele, to zvládne i Escapods.

Přívěs je v technické dokumentaci charakterizován jako obytný modul využitelný pro jakékoliv roční období. O to se stará třívrstvá izolace interiéru, počínaje čalouněním z březové překližky, následovaná třemi centimetry izolační tkaniny, ochrannou voděodolnou vrstvou a nakonec vnějším hliníkovým krunýřem, zafixovaným do ocelového rámu. Teploty kolem nuly uvnitř prakticky nepocítíte. Zaspárování řeší vinyl, takže problém není ani s kondenzací.

Poskládej si sám, aneb individualita vítězí

Od špičky po konec měří 3,9 metru a v nejširším bodě zabírá 3,1 metru (výška je 1,9 metru). Což je vcelku dost pro minimalisticky zařízený interiér, který nabízí dvoulůžko pěnové matrace „manželské postele“, úložný prostor pro operativní vybavení, integrovanou klimatizaci, hygienické zázemí, z vnější zadní strany otevíratelný box s polní kuchyní (ledničkou, elektrickým sporákem).

Osvětlení zajišťuje energeticky efektivní LED, a pokud si opravdu nedokážete odříct vymoženosti civilizace, jsou tu i dva USB porty a 12V zástrčka v čelní stěně.

Terénní přívěs Escapods

Tato legrace by pochopitelně ubírala energii putujícím obyvatelům na proklamované nezávislosti od vnějších zdrojů, nebýt střešní solární elektrárny (Renogy 100w Suitcase ) a bateriového systému. Nechybí tu ani klasická 15A dobíječka a také malé vodní čerpadlo. Protože jeden nikdy neví.

V základní „suché“ úpravě váží kompletní přívěs Escapods 725 kilogramů, s naplněnými kanystry na vodu se může zvýšit o další metrák. Hračičkové si mohou k základní výbavě přiobjednat nosiče jízdních kol, kajaků, modul externí sprchy, nebo grilovací komplet.

Konfigurace dávají případným zájemcům možnost uzpůsobit si celý modul svým potřebám a představám. Mezi zatím nejextrémnější zakázkové modifikace patřila instalace přídavné skládací střešní pozorovatelny pro vášnivého ornitologa. Závěsný rám je konstruován na nosnost 1,8 tuny.

Základní idea přitom zůstává stejná: Escapods jsou vlastně takové velké batohy na kolech, které máte stále sbalené na cestu. Když je připojíte za vůz, můžete s nimi jet kamkoliv a neztratíte se. „Což je možná podstata toho, v čem vidíme alternativy uspěchanému životnímu stylu,“ říkají Hudakovi. „Je to spontánní touha po dobrodružství, které půjdete objevovat. Protože všechno potřebné máte s sebou.“

Kolik za batoh na kolech?

  • V Evropě jsou zatím Escapods bez přímé podpory prodeje, ale co není, může být.
  • Za oceánem jsou nyní k sehnání dvě základní modelové řady, přičemž první, Topo Series, můžeme označit za „terénnější“ a přijde na 11 500 dolarů. Pohodovější set zvaný Dreamscape počítá s variantou, že budete méně jezdit a více bydlet, což se odráží na komfortu vybavení. Tato verze pak vyjde v základní sestavě na 13 500 dolarů (cca 340 tisíc korun).
  • Rozdíly mezi modelovými řadami ale naprosto stírá volitelný list uživatelských preferencí vybavení, v rámci kterého si můžete vybrat vše od počtu USB zástrček, počtu úchytů na kanystry s vodou až po dvouplotýnkový vařič.
  • Pokud byste se kladně vyjádřili ke všem volitelným doplňkům, zvýšili byste cenu na 16 500 dolarů (cca 415 tisíc korun). Nedá se ale předpokládat, že byste současně využili tří různých střešních stanů.
  • Podstatné je, že možnost specifikací dodává Escapods opravdu velkou míru individuality ve výběru a skladbě vašeho ideálního „batohu na kolech“.
Terénní přívěs Escapods
Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...