Terénní přívěs na prázdniny na konci světa sbalíte jako batoh

  16:00aktualizováno  16:00
Manželé z Utahu se před lety pustili do návrhu minimalistického přívěsu, který ustojí libovolný terén a klima. Má prý všechno, co budete potřebovat na dlouhé cestě k vysněnému cíli, i když tam nevedou silnice. Sází na bytelnou konstrukci, minimalistický design a spontaneitu uživatelů.

Terénní přívěs Escapods se složeným střešním spaním a malou polní kuchyní vzadu. | foto: Chris Eckel, Escapods

Nastartovat auto a vyrazit na pár hodin do neznáma. Sledovat chvilku jen střelku kompasu vlastních potřeb, volajících po klidu a izolaci od civilizace. Jet kupředu pro samotnou radost z cesty a z objevování. A v cíli, nebo spíš tam, kde na večer zastavíte? Zachovat si i nadále svobodu a nezávislost tím, že veškeré zázemí k pohodlnému přespání vezete na přívěsu s sebou.

Zhruba z takových motivů se rodil počin zvaný Escapods. Obytný terénní modul, tvořený v duchu moderních nomádů, kteří občas hledají v divočině únik před digitálním světem. Projekt, který si před pěti roky vysnili manželé Chris a Jen Hudakovi z Utahu, přitom sází na maximální funkční jednoduchost. Což v kombinaci s nízkou váhou, vysokou odolností a chytlavým designem vedlo k podnikatelskému úspěchu.

Chtěli přívěs, který by je nezruinoval

Ale postupně: Před lety měli prostý plán: pronajmout nebo zakoupit si malý přívěs za auto, se kterým by mohli vyrazit „tam, kde je hezky“, na takovém místě jednoduše zastavit, sbalit připravenou batožinu, vyrazit na túru a po celodenním treku se zase vrátit ke své mobilní základně.

Hned první věc, kterou zjistili, bylo, že cenový profil většiny přívěsů, nebo dokonce karavanů je silně nad rámec jejich rozpočtu. A druhá? Že drtivá většina podobných modulů může jen stěží naplnit představu o pohybu po nezpevněném terénu.

Fotogalerie

Jenže oni nehledali divočinu v kempu. A tak se v roce 2015 rozhodli ideální přívěs na míru vlastním potřebám vyrobit sami. Jak se ukázalo, Spojené státy americké přejí amatérským konstruktérům a pro jejich atypický přívěs existoval poměrně silný trh.

Základem off-road modulů Escapods je kombinace robustního podvěsného rámu, na který je „přilepen“ hliníkový profil obytné/úložné konstrukce. O jeho stabilitu se stará bytelný rám svařované ocelové trubkové konstrukce. To celé je pak usazeno na sedmnáctipalcových kolech, která zajišťují trakci a průchodnost nad prakticky libovolným terénem. Respektive, kudy projede auto v čele, to zvládne i Escapods.

Přívěs je v technické dokumentaci charakterizován jako obytný modul využitelný pro jakékoliv roční období. O to se stará třívrstvá izolace interiéru, počínaje čalouněním z březové překližky, následovaná třemi centimetry izolační tkaniny, ochrannou voděodolnou vrstvou a nakonec vnějším hliníkovým krunýřem, zafixovaným do ocelového rámu. Teploty kolem nuly uvnitř prakticky nepocítíte. Zaspárování řeší vinyl, takže problém není ani s kondenzací.

Poskládej si sám, aneb individualita vítězí

Od špičky po konec měří 3,9 metru a v nejširším bodě zabírá 3,1 metru (výška je 1,9 metru). Což je vcelku dost pro minimalisticky zařízený interiér, který nabízí dvoulůžko pěnové matrace „manželské postele“, úložný prostor pro operativní vybavení, integrovanou klimatizaci, hygienické zázemí, z vnější zadní strany otevíratelný box s polní kuchyní (ledničkou, elektrickým sporákem).

Osvětlení zajišťuje energeticky efektivní LED, a pokud si opravdu nedokážete odříct vymoženosti civilizace, jsou tu i dva USB porty a 12V zástrčka v čelní stěně.

Terénní přívěs Escapods

Tato legrace by pochopitelně ubírala energii putujícím obyvatelům na proklamované nezávislosti od vnějších zdrojů, nebýt střešní solární elektrárny (Renogy 100w Suitcase ) a bateriového systému. Nechybí tu ani klasická 15A dobíječka a také malé vodní čerpadlo. Protože jeden nikdy neví.

V základní „suché“ úpravě váží kompletní přívěs Escapods 725 kilogramů, s naplněnými kanystry na vodu se může zvýšit o další metrák. Hračičkové si mohou k základní výbavě přiobjednat nosiče jízdních kol, kajaků, modul externí sprchy, nebo grilovací komplet.

Konfigurace dávají případným zájemcům možnost uzpůsobit si celý modul svým potřebám a představám. Mezi zatím nejextrémnější zakázkové modifikace patřila instalace přídavné skládací střešní pozorovatelny pro vášnivého ornitologa. Závěsný rám je konstruován na nosnost 1,8 tuny.

Základní idea přitom zůstává stejná: Escapods jsou vlastně takové velké batohy na kolech, které máte stále sbalené na cestu. Když je připojíte za vůz, můžete s nimi jet kamkoliv a neztratíte se. „Což je možná podstata toho, v čem vidíme alternativy uspěchanému životnímu stylu,“ říkají Hudakovi. „Je to spontánní touha po dobrodružství, které půjdete objevovat. Protože všechno potřebné máte s sebou.“

Kolik za batoh na kolech?

  • V Evropě jsou zatím Escapods bez přímé podpory prodeje, ale co není, může být.
  • Za oceánem jsou nyní k sehnání dvě základní modelové řady, přičemž první, Topo Series, můžeme označit za „terénnější“ a přijde na 11 500 dolarů. Pohodovější set zvaný Dreamscape počítá s variantou, že budete méně jezdit a více bydlet, což se odráží na komfortu vybavení. Tato verze pak vyjde v základní sestavě na 13 500 dolarů (cca 340 tisíc korun).
  • Rozdíly mezi modelovými řadami ale naprosto stírá volitelný list uživatelských preferencí vybavení, v rámci kterého si můžete vybrat vše od počtu USB zástrček, počtu úchytů na kanystry s vodou až po dvouplotýnkový vařič.
  • Pokud byste se kladně vyjádřili ke všem volitelným doplňkům, zvýšili byste cenu na 16 500 dolarů (cca 415 tisíc korun). Nedá se ale předpokládat, že byste současně využili tří různých střešních stanů.
  • Podstatné je, že možnost specifikací dodává Escapods opravdu velkou míru individuality ve výběru a skladbě vašeho ideálního „batohu na kolech“.
Terénní přívěs Escapods
Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

Další z rubriky

Za deset let by mohlo v Česku jezdit až devadesát tisíc aut na vodík

Toyota Mirai

V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit šedesát až devadesát tisíc aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli...

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

Policejní auto před centrálním nádražím ve Frankfurtu nad Mohanem (2. srpna...

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní,...

Najdete na iDNES.cz