Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emisní odpustky, nový bestseller automobilek tvoří nečekaná partnerství

Emisní limity a na ně navázané pokuty za jejich nesplnění jsou nejžhavějším tématem většiny automobilek působících na evropském trhu. Automobilky kvůli nim tvoří nečekaná partnerství a uzavírají dohody, kde je hlavním artiklem CO2.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Jediná masová značka, která je dlouhodobě v klidu, je japonská Toyota – sázka na hybridní technologie před dávnými lety se dnes vyplácí. Šéfům Toyoty dnes ostatní závidí, do limitů se vejdou s rezervou; takže dokonce mohou vypomoci někomu dalšímu. Nové win-win partnerství se Suzuki popisujeme zde.

Každá značka má jiný limit, do kterého se musí vejít. Ten celoevropský je 95 gramů CO2 na kilometr, to ovšem platí pro zprůměrované typické evropské auto vážící 1 289 kilogramů. Právě podle hmotnosti se limit přepočítává pro každou značku zvlášť. Kdo má flotilu těžkotonážní, má limit vyšší. Složitou emisní matematiku vysvětlujeme zde.

Pokud automobilka limit nesplní, bude za každý gram CO2 navíc platit pokutu. Tu logicky promítne do cen aut, které v posledních sezonách prokazatelně rostou. Jedním z řešení může být koupě „kreditů“ od značky, která limity plní.

Prodejem emisních kreditů v USA vylepšuje své hospodaření dlouhé roky proslavená elektroautomobilka Tesla, v jejím ztrátovém účetnictví je to velmi významná položka. To je druhá strana kšeftu: kupující musí zvážit, zda se to vyplatí. Suzuki nabízí za vylepšení emisní bilance Toyotě know-how jak na perspektivní indický trh. Obvyklejší je ovšem platba penězi.

Fiaty s teslami

Právě na tom se loni v dubnu dohodl s Teslou italsko americký koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Do své flotily naoko začlenil výhradně bateriové tesly a významně to vylepšilo emisní bilanci Fiatu v Evropě.

Elektromobily Elona Muska představovaly podle magazínu Quattroruote 13 % celkových prodejů aliance FCA-Tesla a odhaduje se, že do konce tohoto roku dosáhnou 80 000 kusů a v roce 2021 sta tisíc aut. „S fúzí se skupinou PSA, Fiat Chrysler Automobiles již možná nebude potřebovat podporu Tesly, aby vyrovnal průměrné emise tím, že využije prodeje elektrických a plug-in hybridů značek Peugeot, Citroën a Opel,“ komentuje italský automagazín.

Podle aktuálních výpočtů tedy Fiat za letošek v Evropě emise plní. Podle nejnovějších analýz společností Transport & Environment se zdá, že se situace v prvních šesti měsících roku 2020 drasticky zlepšila. Některé z hlavních automobilových skupin by již byly v souladu s legislativou.

Právě FCA tak patří díky propojení s Teslou mezi premianty. Podle nejnovějšího žebříčku je dokonce za prvních šest měsíců FCA třetí za PSA a Volvem. Podle propočtů Transport & Environment mohou být v klidu ještě PSA, BMW a Volvo.

Renault nabízí volné emise

Nově přišel s nekonvenční nabídkou Renault. Francouzský výrobce je na dobré cestě splnit letošní nastavené cíle, takže to vypadá, že z volné rezervy bude ještě profitovat. V současné době zvažuje nabídnout ostatním výrobcům možnost připojení se k jejich fondu.

Analytik autoprůmyslu Matthias Schmidt získal od Evropské komise dokumenty, které ukazují, že Renault podal „prohlášení o zájmu o vytvoření otevřených fondů podle čl. 6 odst. 5 nařízení EU 2019/631“ pro osobní automobily.

Jednoduše řečeno: podání znamená, že výrobce splnil své cíle se značnou rezervou a nyní může prodávat emisní povolenky jiným výrobcům. Podle nejnovějšího vydání European Electric Car Report měl francouzský výrobce nejvyšší počet registrací elektromobilů v západní Evropě a během srpna jich prodal přes 51 tisíc.

Renault již dříve plánoval sdílet svůj fond s aliančními partnery Nissanem a Mitsubishi, přičemž se bude jednat o jeden společný subjekt. Schmidt předpokládá spojení se společností Mercedes-Benz, protože už dlouhodobě spolupracují na různých dalších projektech. A právě výrobce merecedesů, firma Daimler, je aktuálně v průšvihu, protože jeho velkoobjemové diesely mu emisní bilanci kazí.

„Zainteresované strany musí do 18. listopadu 2020 zaregistrovat svůj zájem o volné emisní povolenky přímo u společnosti Renault,“ píše britský magazín Autocar.

3. března 2020

Volkswagen a čínské elektromobily

Pojistit se před případným problémem s emisemi se rozhodl i Volkswagen. Německý koncern se v září letošního roku dohodl s čínskou automobilkou SAIC, se kterou dlouhodobě spolupracuje na tamním trhu, vyrábí auta v joint-venture v Šanghaji (i se Škodou). Do koncernu SAIC patří bývalá britská značka MG, která se dnes v čínských rukách zaměřila na výrobu elektroaut, jež se snaží nabízet také v Evropě (kromě Británie ještě v Norsku a Francii). VW s ní podepsal takzvanou sdružovací dohodu, která sníží průměrné emise německé společnosti a uvede ji do souladu s evropskou legislativou, odhalují dokumenty EU. Volkswagen uvádí, že dohoda je „pojistnou smlouvou“, jak dopadne emisní bilance za letošní rok, se totiž přesně zjistí až po jeho skončení. Dohoda s MG je podle analytika Matthiase Schmidta zaměřena na zmírnění účinků možné druhé vlny koronavirové pandemie.

Emisní automobilová partnerství musí být registrována u Evropské komise do konce roku 2020.

10. září 2019

Nová partnerství

Podle analýzy Transport & Environment byl Renault, aliance Toyota-Mazda, Ford a Nissan po prvním půlroce 2020 dva gramy na km od dosažení očekávaných prahových hodnot. „Ostatní výrobci budou muset ještě více pracovat na snížení svého průměru,“ cituje ze zprávy italský magazín Quattroruote. V první polovině roku 2020 skupina Volkswagen a Hyundai-Kia překročily hodnoty stanovené Evropskou unií o 5 g/km, skupina Daimler o 9 g/km a Jaguar Land Rover o 13 g/km.

Podle analýzy Transport & Environment 96 % evropského trhu tvoří automobily od 13 různých skupin nebo aliancí, které mají v průměru emise CO2 111 g/km. Toto číslo je však průměrem hodnot s velkým rozptylem. „Pokud se na jedné straně průměrné emise (bez použití vzorce, který zohledňuje hmotnost vozidla) některých značek blíží stanoveným prahovým hodnotám, na druhé straně někteří výrobci překročí limity o několik desítek gramů,“ dodává Quattroruote.

PSA je v čele žebříčku s průměrem pouze 96 g/km CO2, následuje Toyota (100 g/km), Renault (104 g/km) a FCA-Tesla (107 g/km).

Skupiny Volkswagen a BMW v současné době dosahují hodnoty 115 a 118 g/km CO2, zatímco Volvo a Daimler 120 a 129 g/km. „Na druhé straně má Jaguar Land Rover průměrnou hodnotu 159 g/km, ale vzhledem k typu prodávaných automobilů bude mít v konečných výpočtech Evropské unie určitou úlevu, která umožní tuto hodnotu snížit,“ komentuje Quattroruote.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...