Elektromobil poháněný sluncem
Existují i projekty čistě elektrických aut, která mají rovněž získávat část energie na svůj provoz ze slunce. Nejnovějším přírůstkem je v tomto směru chystané elektrické SUV značky Fisker Inc, které má solárními panely posázenou střechu. Ročně mohou podle údajů automobilky panely nasbírat energii na zhruba 1 600 kilometrů jízdy, jde tedy o drobný příspěvek, jako třeba u hybridního Hyundai.
Někteří výrobci jsou ale mnohem ambicióznější. Jeden takový vůz vzniká u malé německé automobilky Sono Motors. Její kompaktní model Sion sice moc krásy nepobral, ale jeho krabicovitá karoserie je z velké části pokryta solárními panely: jsou na střeše, kapotě, i na bočních panelech vozu (včetně dveří). I přesto, že Sono používá panely s účinností asi 21 %, je díky celkové ploše systém schopen dodávat výkon 1 208 wattů. To znamená, že v běžných podmínkách německého slunečného dne mohou solární panely dodat do baterií energii na zhruba 34 kilometrů jízdy. Horší počasí ale výtěžnost výrazně sníží, takže výrobce počítá s tím, že v průměru bude zisk jen asi 10 kilometrů denně.
Mnozí považují tento projekt za přehnaně ambiciózní, na druhou stranu Sono Motors na vývoji vozu spolupracuje s firmami jako Continental, nebo skupinou NEVS, které patří zbytky automobilky Saab. V jejích továrnách by se také měl necelé 4,3 metru dlouhý automobil vyrábět.
Baterie elektromobilu budou mít kapacitu 35 kWh a mají zajistit reálný dojezd asi 250 kilometrů. O pohon se postará elektromotor s výkonem 120 kW, zajímavostí je zavazadlový prostor o objemu 650 litrů. Auto samozřejmě půjde dobíjet nejen ze slunce, ale i z tradiční dobíjecí sítě, z rychlonabíječky mají být baterie nabity za 3,5 hodiny.
Na voze je zajímavá i jeho cena. Ta by měla v základu činit asi 25 500 eur, tedy v přepočtu něco přes 650 000 korun. Na elektromobil by to tedy měl být velmi dostupný vůz. Navíc si zákazníci budou moci „odpustit“ platbu za baterie. Ty samotné stojí 9 500 eur, takže samotné auto bez nich vyjde na 16 000 eur. Baterie si bude moci zákazník od automobilky pronajímat, což sníží jeho počáteční investici. Výroba by měla začít příští rok.