Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi pozvolný, ale vozy s elektrickým pohonem i plug-in hybridy si koupilo více zákazníků než vozy na CNG. Mezi elektromobily se také na vrchol prodejů vyšvihla domácí automobilka Škoda, což je pro trh těchto vozů pozitivní zprávou.

Pokud někde domácí automobilka na trhu uspěje, znamená to v podstatě fakt, že zákazníkům daný segment dává smysl. To, že se tedy Škoda vyšvihla do čela prodejů elektromobilů a plug-in hybridů, jasně ukazuje, že v Česku roste skupina zákazníků, pro které mají tyto vozy význam. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se v České republice do konce listopadu prodalo 1 739 elektromobilů a 1 558 plug-in hybridů, což představuje podíly 0,95 a 0,85 % na celém trhu nových vozů. Je to víc, než kolik se prodalo aut na CNG (1 182 a 0,65 %) nebo LPG (1 058 a 0,58 %).

Statistiky SDA jsou navíc deformovány, například vozy Tesla v nich z nějakého nepochopitelného důvodu „vybíhají“ v kategorii „nezařazeno“, kam možná tedy zamířily i některé další modely, u jiných značek s pestřejším portfoliem se to ale těžko odhaduje. Každopádně tedy budou skutečná česká prodejní čísla elektromobilů a plug-in hybridů ještě o něco vyšší a tato auta budou mít dohromady na českém trhu nových vozů více než 2% podíl.

V obou kategoriích je pak podíl Škody doslova drtivý: elektromobilů prodala mladoboleslavská značka do konce listopadu 811, plug-in hybridů 794. Druhá Tesla v Česku uspěla se 364 vozy, třetí je mezi elektromobily Hyundai s 307 prodanými auty. U plug-in hybridů je v Česku tržní dvojkou Volvo se 160 prodanými kusy. To je dáno tím, že automobilka své nejsilnější modely jinak než v plug-in hybridním provedení nenabízí. Třetí je BMW se 151 prodanými plug-in hybridy, značce v tomto pomáhá šíře nabídky, kdy lze tento druh pohonu mít ve většině obvyklých modelových řad.

Už je z čeho vybírat

Právě šířka nabídky je mimochodem jedním z důvodů, proč elektrifikované modely začínají zákazníky zajímat. V roce 2020 byly automobilky jednoduše donuceny tyto druhy pohonů nabídnout v širším spektru modelů, a tak se častěji najde někdo, kdo si takové auto koupí. Na druhou stranu se ukazuje, že stále elektromobily nabídku „neutáhnou“, přičemž důvodem zůstává především cena.

Ukázat si to snadno můžeme na nejprodávanějším elektromobilu v Česku, kterým letos byla Škoda Citigo. Veškeré prodeje elektromobilů Škoda jdou právě na vrub tohoto malého vozu. Můžeme tedy předpokládat, že všech 811 elektromobilů mladoboleslavské značky neslo označení Citigo. Tohoto modelu se u nás od ledna do listopadu prodalo celkem 924 kusů, doprodej původních benzinových typů tedy již představoval minimum.

Jenže v porovnání s předchozím rokem se prodeje modelu Citigo dramaticky propadly: vloni ve stejném období se ho prodalo 2 703 kusů. Ano, svůj negativní vliv tu měla i pandemie koronaviru, ale přechod Citiga na plně elektrický pohon úplně nepomohl. Automobilku však omlouvá to, že poptávka byla relativně vysoká, výrobní kapacity byly ovšem vzhledem k omezeným dodávkám baterií poměrně omezené. Ostatně i proto nakonec Citigo zmizelo v závěru roku z trhu a přenechalo pozici nejlevnějšího elektromobilu konkurenci.

Na svá elektrická prodejní čísla přitom Škoda bez pochyby v roce 2021 zvládne navázat: zkraje roku odstartují prodeje nového SUV Enyaq a předpokládáme, že i to si své zákazníky najde a mělo by se stát nejprodávanějším elektromobilem u nás.

Nejprodávanější s otazníkem

Co se dalších pozic týče, ty už tak snadné vyčíst není, statistiky často uvádějí variace modelu pod jednou položkou (třeba Kia Niro a e-Niro mají u SDA jen jedno společné číslo) a třeba Teslu po modelech SDA nevykazuje vůbec. A třeba vozů Hyundai Ioniq se podle statistik prodalo 228 kusů, ale dohromady všech jeho variant – tedy hybridu, plug-in hybridu i elektromobilu. Každopádně je jisté, že k nejprodávanějším elektromobilům v Česku patří právě některý z typů značky Hyundai (Ioniq či Kona electric), některý z modelů Tesly, Renault Zoe (113 kusů) a na soupeře se rychle dotahuje VW ID.3, jehož prodeje se kvůli potížím s výrobou rozbíhaly pomalu (63 kusů).

I u elektromobilů začíná platit, že se dobře prodávají nové modely, které čerstvě přichází na trh, takže třeba stálice jako Nissan Leaf (27 kusů) nebo BMW i3 (54 kusů, meziroční propad téměř na polovinu) tolik zákazníky nelákají – výjimkou je v tom snad jen Tesla. U plug-in hybridů je situace podobná s tím, že se jen těžko hledají konkrétní nejprodávanější modely. Jistotou ale je, že trhu vládne plug-in hybridní Škoda Superb, která se představila již vloni a kterou teprve teď na trhu doplňují obdobná provedení čtvrté generace modelu Octavia. Ta pravděpodobně po Superbu štafetu nejprodávanějšího plug-in hybridu v Česku převezme.

Nejsou levné

Co se cen týče, platí, že elektrifikované modely do zásuvky nejsou zdaleka levné. Nejvýhodnější Citigo lákalo na předprodejovou cenu 429 900 korun, ale většina modelů se nejspíš prodala s bohatší výbavou a později za částku kolem půl milionu. To je asi dvojnásobek oproti běžnému modelu. Za částky kolem 600 000 lze pořídit dvoumístné typy Smart EQ ForTwo, elektrický Renault Zoe začíná na 835 000 korunách, Hyundai Ioniq na 899 900 korunách a třeba nový VW ID.3 zatím začíná na ceně lehce přes milion korun, levnější provedení by měla dorazit do prodeje později. Škoda Enyaq začíná na 1 059 900 korunách, a to v provedení iV 60, tedy se „střední baterií a výkonem 132 kW.

U plug-in hybridů je situace obdobná, nejprodávanější Superb startuje na částce 952 900 korun, ale příplatek oproti běžným verzím už tu není tak dramatický jako u elektromobilů a pohybuje se v řádu desítek tisíc korun v závislosti na provedení. Octavia iV pak startuje na částce 835 600 korun. Jak vybrat elektromobil čtěte zde.

 Levnější modely nabídnou Hyundai (Ioniq plug-in za 799 900) a Renault (Captur e-tech za 750 000), ovšem to jsou kompaktnější vozy, navíc můžeme předpokládat, že Škoda se časem vydá i do nižších segmentů. Tady se ovšem elektrifikace týká zatím jen dospělejší verze platformy MQB, verze MQB-A0 pro malá auta zatím takto elektrifikována nebyla a s plug-in hybridem se tedy (alespoň prozatím) nesetkáme třeba ani u chystané nové Fabie. Šéf automobilky Thomas Schäfer však naznačil, že automobilka chystá malý elektromobil, který by možná mohl nahradit výpadek modelu Citigo.

Šance pro ojetiny

Vyšší ceny plug-in hybridů i elektromobilů znamenají, že zájemci o tyto vozy se poohlížejí také na trhu ojetých aut. Zatím je tu nabídka relativně omezená, na druhou stranu drtivá většina těchto vozů bude pocházet z certifikovaných programů ojetých aut jednotlivých zastoupení automobilek, což zákazníkům přináší solidní jistoty. Například v nabídce programu prověřených ojetin Škoda Plus bylo v době psaní tohoto článku 17 modelů CitigoE iV a 57 plug-in hybridních Superbů iV. Nejlevnější ojeté elektrické citigo vychází na 456 200 korun a má nájezd 6 000 kilometrů. Nejlevnější plug-in hybridní superb v nabídce je za 759 000 korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

ADAC statistiky poruchovosti

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Čtyři evropské firmy vytvoří největší síť nabíječek elektroaut v Evropě

Ilustrační snímek

VIDEO Čtyři přední evropské firmy zaměřené na nabíjení elektromobilů se spojily s cílem vytvořit největší...

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.