Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi pozvolný, ale vozy s elektrickým pohonem i plug-in hybridy si koupilo více zákazníků než vozy na CNG. Mezi elektromobily se také na vrchol prodejů vyšvihla domácí automobilka Škoda, což je pro trh těchto vozů pozitivní zprávou.

Pokud někde domácí automobilka na trhu uspěje, znamená to v podstatě fakt, že zákazníkům daný segment dává smysl. To, že se tedy Škoda vyšvihla do čela prodejů elektromobilů a plug-in hybridů, jasně ukazuje, že v Česku roste skupina zákazníků, pro které mají tyto vozy význam. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se v České republice do konce listopadu prodalo 1 739 elektromobilů a 1 558 plug-in hybridů, což představuje podíly 0,95 a 0,85 % na celém trhu nových vozů. Je to víc, než kolik se prodalo aut na CNG (1 182 a 0,65 %) nebo LPG (1 058 a 0,58 %).

Statistiky SDA jsou navíc deformovány, například vozy Tesla v nich z nějakého nepochopitelného důvodu „vybíhají“ v kategorii „nezařazeno“, kam možná tedy zamířily i některé další modely, u jiných značek s pestřejším portfoliem se to ale těžko odhaduje. Každopádně tedy budou skutečná česká prodejní čísla elektromobilů a plug-in hybridů ještě o něco vyšší a tato auta budou mít dohromady na českém trhu nových vozů více než 2% podíl.

V obou kategoriích je pak podíl Škody doslova drtivý: elektromobilů prodala mladoboleslavská značka do konce listopadu 811, plug-in hybridů 794. Druhá Tesla v Česku uspěla se 364 vozy, třetí je mezi elektromobily Hyundai s 307 prodanými auty. U plug-in hybridů je v Česku tržní dvojkou Volvo se 160 prodanými kusy. To je dáno tím, že automobilka své nejsilnější modely jinak než v plug-in hybridním provedení nenabízí. Třetí je BMW se 151 prodanými plug-in hybridy, značce v tomto pomáhá šíře nabídky, kdy lze tento druh pohonu mít ve většině obvyklých modelových řad.

Už je z čeho vybírat

Právě šířka nabídky je mimochodem jedním z důvodů, proč elektrifikované modely začínají zákazníky zajímat. V roce 2020 byly automobilky jednoduše donuceny tyto druhy pohonů nabídnout v širším spektru modelů, a tak se častěji najde někdo, kdo si takové auto koupí. Na druhou stranu se ukazuje, že stále elektromobily nabídku „neutáhnou“, přičemž důvodem zůstává především cena.

Ukázat si to snadno můžeme na nejprodávanějším elektromobilu v Česku, kterým letos byla Škoda Citigo. Veškeré prodeje elektromobilů Škoda jdou právě na vrub tohoto malého vozu. Můžeme tedy předpokládat, že všech 811 elektromobilů mladoboleslavské značky neslo označení Citigo. Tohoto modelu se u nás od ledna do listopadu prodalo celkem 924 kusů, doprodej původních benzinových typů tedy již představoval minimum.

Jenže v porovnání s předchozím rokem se prodeje modelu Citigo dramaticky propadly: vloni ve stejném období se ho prodalo 2 703 kusů. Ano, svůj negativní vliv tu měla i pandemie koronaviru, ale přechod Citiga na plně elektrický pohon úplně nepomohl. Automobilku však omlouvá to, že poptávka byla relativně vysoká, výrobní kapacity byly ovšem vzhledem k omezeným dodávkám baterií poměrně omezené. Ostatně i proto nakonec Citigo zmizelo v závěru roku z trhu a přenechalo pozici nejlevnějšího elektromobilu konkurenci.

Na svá elektrická prodejní čísla přitom Škoda bez pochyby v roce 2021 zvládne navázat: zkraje roku odstartují prodeje nového SUV Enyaq a předpokládáme, že i to si své zákazníky najde a mělo by se stát nejprodávanějším elektromobilem u nás.

Nejprodávanější s otazníkem

Co se dalších pozic týče, ty už tak snadné vyčíst není, statistiky často uvádějí variace modelu pod jednou položkou (třeba Kia Niro a e-Niro mají u SDA jen jedno společné číslo) a třeba Teslu po modelech SDA nevykazuje vůbec. A třeba vozů Hyundai Ioniq se podle statistik prodalo 228 kusů, ale dohromady všech jeho variant – tedy hybridu, plug-in hybridu i elektromobilu. Každopádně je jisté, že k nejprodávanějším elektromobilům v Česku patří právě některý z typů značky Hyundai (Ioniq či Kona electric), některý z modelů Tesly, Renault Zoe (113 kusů) a na soupeře se rychle dotahuje VW ID.3, jehož prodeje se kvůli potížím s výrobou rozbíhaly pomalu (63 kusů).

I u elektromobilů začíná platit, že se dobře prodávají nové modely, které čerstvě přichází na trh, takže třeba stálice jako Nissan Leaf (27 kusů) nebo BMW i3 (54 kusů, meziroční propad téměř na polovinu) tolik zákazníky nelákají – výjimkou je v tom snad jen Tesla. U plug-in hybridů je situace podobná s tím, že se jen těžko hledají konkrétní nejprodávanější modely. Jistotou ale je, že trhu vládne plug-in hybridní Škoda Superb, která se představila již vloni a kterou teprve teď na trhu doplňují obdobná provedení čtvrté generace modelu Octavia. Ta pravděpodobně po Superbu štafetu nejprodávanějšího plug-in hybridu v Česku převezme.

Nejsou levné

Co se cen týče, platí, že elektrifikované modely do zásuvky nejsou zdaleka levné. Nejvýhodnější Citigo lákalo na předprodejovou cenu 429 900 korun, ale většina modelů se nejspíš prodala s bohatší výbavou a později za částku kolem půl milionu. To je asi dvojnásobek oproti běžnému modelu. Za částky kolem 600 000 lze pořídit dvoumístné typy Smart EQ ForTwo, elektrický Renault Zoe začíná na 835 000 korunách, Hyundai Ioniq na 899 900 korunách a třeba nový VW ID.3 zatím začíná na ceně lehce přes milion korun, levnější provedení by měla dorazit do prodeje později. Škoda Enyaq začíná na 1 059 900 korunách, a to v provedení iV 60, tedy se „střední baterií a výkonem 132 kW.

U plug-in hybridů je situace obdobná, nejprodávanější Superb startuje na částce 952 900 korun, ale příplatek oproti běžným verzím už tu není tak dramatický jako u elektromobilů a pohybuje se v řádu desítek tisíc korun v závislosti na provedení. Octavia iV pak startuje na částce 835 600 korun. Jak vybrat elektromobil čtěte zde.

 Levnější modely nabídnou Hyundai (Ioniq plug-in za 799 900) a Renault (Captur e-tech za 750 000), ovšem to jsou kompaktnější vozy, navíc můžeme předpokládat, že Škoda se časem vydá i do nižších segmentů. Tady se ovšem elektrifikace týká zatím jen dospělejší verze platformy MQB, verze MQB-A0 pro malá auta zatím takto elektrifikována nebyla a s plug-in hybridem se tedy (alespoň prozatím) nesetkáme třeba ani u chystané nové Fabie. Šéf automobilky Thomas Schäfer však naznačil, že automobilka chystá malý elektromobil, který by možná mohl nahradit výpadek modelu Citigo.

Šance pro ojetiny

Vyšší ceny plug-in hybridů i elektromobilů znamenají, že zájemci o tyto vozy se poohlížejí také na trhu ojetých aut. Zatím je tu nabídka relativně omezená, na druhou stranu drtivá většina těchto vozů bude pocházet z certifikovaných programů ojetých aut jednotlivých zastoupení automobilek, což zákazníkům přináší solidní jistoty. Například v nabídce programu prověřených ojetin Škoda Plus bylo v době psaní tohoto článku 17 modelů CitigoE iV a 57 plug-in hybridních Superbů iV. Nejlevnější ojeté elektrické citigo vychází na 456 200 korun a má nájezd 6 000 kilometrů. Nejlevnější plug-in hybridní superb v nabídce je za 759 000 korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...