Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Audi ukázalo tlumiče vyrábějící elektřinu. Ideál na českou okresku

  14:14
Automobilka Audi se pochlubila dvojicí drobných technických novinek z oblasti, které na rozdíl od motorů není věnována tak velká pozornost. Ale i nové tlumiče a stabilizátory jsou řešení, které pomůže snížit spotřebu paliva. A to díky tomu, že umí generovat elektřinu.

Od vytváření elektřiny jsou tu především nové elektromechanické tlumiče, které u Audi nazývají eROT. Ty mají nahradit klasické hydraulické tlumiče či různé sofistikovanější varianty jako například magneto-reologické tlumiče. Pohyb ramena tlumiče je tu za pomoci sestavy ozubených kol převáděn k malému elektrickému motor-generátoru, který při tlumení vytváří elektrickou energii. Funguje to vlastně podobně jako rekuperace při brzdění, při generování elektrické energie klade tlumič mechanický odpor.

Díky tomu mají tyto elektromechanické tlumiče i proměnnou charakteristiku – míra rekuperace vlastně určuje míru tlumení, čím tužší budou tlumiče, tím více elektrické energie v tu chvíli generují. Při požadavku na dynamickou sportovní jízdu tak budou nové tlumiče eROT nejefektivnější. Zrovna tak vygenerují více elektrické energie na rozbitých cestách, jízda po rozmlácených českých okreskách nebo neopravených částech D1 by tak mohla mít konečně i nějaké výhody.

Audi udává, že v průměru má tento systém výstupní výkon 150 wattů, od tří wattů na hladké nové silnici až po 613 na rozmlácené cestě. Vyrobené množství elektrické energie pomůže snížit spotřebu paliva a emise CO2 – v případě emisí by mělo jít o pokles asi o 3 gramy skleníkového plynu na kilometr jízdy. Tlumiče eROT by také měly být lehčí než stávající klasické hydraulické tlumiče, což přinese další drobné úspory.

Zatím je ovšem nový způsob tlumení pouze ve fázi prototypu, do praxe se nejspíš dostane až za několik let. Jedním z důvodů je i to, že pro efektivní provoz vyžaduje 48voltový elektrický rozvod. První model Audi s tímto palubním napětím se objeví už příští rok, půjde o nový mild-hybrid, který dostane i již dříve představené elektrické turbodmychadlo.

U tohoto modelu se v sériovém provedení objeví i další technická novinka, kterou automobilka z Ingolstadtu představila – elektromechanické aktivní stabilizátory.

Stabilizátor využívá třístupňovou planetovou převodovku a elektromotor, které jsou vloženy mezi jeho dvě poloviny. V případě rozpojení obou částí funguje stabilizátor v komfortním režimu, větší propojení pak znamená dynamičtější režim. Elektromotor má výkon 1,5 kW a umí vyvinout točivý moment až 1 200 Nm. Tužší stabilizátor znamená menší náklony v zatáčkách a vyšší možnosti bočního zrychlení.

Stabilizátor opět umí generovat elektrickou energii, její vygenerované množství v podstatě pokryje potřeby systému pro pozdější dynamickou jízdu. Na rozdíl od stabilizátorů EAWS se zatím tlumiče eROT do výroby nedostanou, nejspíš si budeme muset počkat na další fázi 48voltových systémů od Audi.

Řešení, které Audi přinese příští rok, bude jenom začátkem. Základem totiž bude nadále 12voltový palubní systém i s dvanáctivoltovým alternátorem, napětí 48 voltů bude doplňkové a oba systému bude propojovat DC/DC převodník. Teprve v roce 2017 se pak máme dočkat modelu, který bude mít 48 voltů jako hlavní palubní napětí, bude s ním tedy pracovat alternátor a startér (pravděpodobně jako řešení dva v jednom v podobě motor-generátoru) a pro pohon dvanáctivoltových palubních přístrojů a dalšího příslušenství tu bude doplňkový okruh, opět propojený s tím základním převodníkem. Teprve tohle řešení by mělo umožnit bezproblémové nasazení nových elektromechanických tlumičů.

Napětí 48 voltů pak bude postupně využívat více a více palubních systémů, kromě kompresoru třeba i klimatizace nebo systémy převodovky. Napětí 48 voltů znamená možnosti využití tenčí kabeláže a tudíž dalších úspor hmotnosti.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...