Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

Audi vsadí na vodík, ale mezitím vyrobí třeba naftu ze vzduchu a vody

aktualizováno 
Automobilka Audi se pochlubila tím, že se jí podařilo vytvořit syntetické palivo podobné motorové naftě jen s použitím vody, oxidu uhličitého ze vzduchu a elektřiny. Palivo má mít lepší vlastnosti spalovaní než nafta, takže i jeho používání je ekologické.

Továrna na výrobu paliva paliva Audi e-diesel | foto: Audi

Audi je na poli syntetických alternativních paliv velmi aktivní, jeho nejnovějším počinem je palivo, které nazývá Blue Crude. To vzniká z pouhých tří „ingrediencí“ - vody, CO2 a elektřiny. CO2 se zachytává ze vzduchu, voda je elektrolyticky rozložena na vodík a kyslík. Následně pak za vysokého tlaku a teploty vzniká kapalné palivo, které je plné uhlovodíkových řetězců a které je vlastnostmi velmi podobné klasické motorové naftě. Blue Crude lze také s běžnou naftou míchat, podobně jako se to dělá u bionafty.

Výroba za humny

Nové palivo se bude (zatím pouze experimentálně) vyrábět nedaleko českých hranic, v továrně v Drážďanech. Továrna patří jednomu z partnerů Audi v tomto projektu, společnosti Sunfire. Ta se specializuje právě na tvorbu CO2 neutrálních cyklů. V případě paliva to znamená, že k jeho výrobě bude použito tolik CO2, kolik jej následně automobil vypustí při spálení paliva. Továrna vyrobí v experimentálním provozu asi 160 litrů Blue Crude denně. Zhruba 80 % tohoto paliva je přeměněno na syntetickou naftu Audi e-diesel.

Fotogalerie

CO2 je zachytáván přímo ze vzduchu díky unikátní jednotce od švýcarské společnosti Climeworks, která obsahuje speciální absorbent. Když se nasytí, je jednotka zahřáta na vyšší teplotu, čímž se uvolní čistý plyn pro následnou fázi výroby. Mezitím vyrábí druhá jednotka elektrolyticky z vody kyslík a vodík. Použita je samozřejmě elektřina z obnovitelných zdrojů. Vodík pak v dalším kroku reaguje s CO2 za teploty 220 °C a tlaku 25 barů. Tím právě vzniká uhlovodíkové tekuté palivo. Audi se chlubí 70% účinností tohoto procesu.

Vzniklé palivo e-diesel má několik výhod. Především neobsahuje žádnou síru a aromatické uhlovodíky, takže při jeho spalování nemohou některé obvyklé škodliviny vznikat. Nulový obsah síry například kromě oxidů síry znamená i výrazně nižší produkci pevných částic (sazí). Palivo má také vysoké cetanové číslo, což znamená, že se snadno vzněcuje. Čím vyšší cetanové číslo, tím je palivo kvalitnější, dovede z daného množství poskytnout více výkonu a spalování je čistší. Přesnou hodnotou cetanového čísla se Audi nechlubí, momentálním minimálním požadavkem u motorové nafty je 51 (na stupnici od 0 do 100).

Experimenty s palivy

Automobilka také neoznámila, jaké konkrétní plány s tímto palivem má. Ostatně, podobných experimentů se účastní velmi často. Za pomoci mikroorganismů například Audi vyrábí palivo e-ethanol. Od roku 2011 například experimentuje se syntetickým metanem, který je zaměnitelný s CNG. Audi tomuto palivu říká e-gas. I toto palivo vzniká z CO2 a vodíku a i jeho výroba je složitá.

Otázkou je, zda by nebylo lepší místo těchto složitých procesů rovnou využívat vodík, který stejně Audi za účelem výroby syntetických paliv vytváří. Automobilka si toho je nejspíš vědoma, nicméně aktuální experimenty a řešení bere jako přechodnou fázi. Při používání vodíku je totiž nutná zcela nová infrastruktura čerpacích stanic, zatímco syntetická paliva lze používat v běžné distribuční síti.

„Německo zvyšuje výrobu elektřiny z větrných parků v moři a ze solárních elektráren, kterou ovšem až dosud nešlo s výjimkou zanedbatelného množství ve vodních přečerpávacích elektrárnách skladovat. Projekt Audi e-gas tuto nemožnost skladování elektřiny řeší tím, že ji přemění na plyn a ten uskladní v existující dostatečně kapacitní infrastruktuře na zemní plyn. Zároveň se při výrobě syntetického metanu likviduje velké množství odpadního CO2,“ vysvětlil nám už v roce 2011 pohnutky firmy tiskový mluvčí českého zastoupení Jan Klíma. V podstatě totéž dnes platí i pro palivo e-diesel.

Vodík jako řešení

S vodíkem ovšem Audi počítá a ukázalo to i na právě probíhajícím autosalonu v Los Angeles. Tam totiž automobilka představila koncept A7 h-tron quattro. To je vůz s pohonem na vodík, který je v palivových článcích využíván k výrobě elektřiny. Na sto kilometrů jízdy spotřebuje velké pětidveřové kupé pouhý jeden kilogram vodíku, což prý odpovídá 3,7 litrům benzinu. Na jedno natankování vodíkové nádrže ujede auto slušných 500 kilometrů. Tankování trvá tři minuty.

To ovšem není vše, v autě jsou i baterie, které slouží k vyrovnávání výkonu. Množství vyráběné elektřiny z vodíku se dá měnit jen postupně, nikoli skokově, takže baterie vyrovnávají náhlé výkyvy v požadavcích na přísun energie. Do baterií ovšem auto dovede elektřinu také rekuperovat a dají se rovněž dobíjet ze zásuvky. Pokud jsou plně dobity, ujede s nimi A7 h-tron až 50 kilometrů.

Elektromotory h-tron mají kombinovaný výkon 170 kW, na stovku zrychlí vodíkové audi za 7,9 sekundy. Že to není žádný sporťák, dokazuje i maximální rychlost 180 km/h. Nicméně dynamické i rychlostní parametry auta lze považovat za více než dostatečné, mezi vodíkovými vozy pak patří h-tron vůbec k tomu nejvýkonnějšímu, co bylo zatím vytvořeno. Audi slibuje, že vodíkový vůz je připraveno vyrábět okamžitě, jak bude připravena infrastruktura.

Slepice, nebo vejce?

V disputaci o obvyklé otázce typu „slepice, nebo vejce“ se tak Audi staví spíše na stranu slepic. Čeká, až se z vodíkové infrastruktury a vodíkových aut něco „vyklube“. Otázkou je, zda je to ta správná cesta, bez vodíkových aut totiž nebude existovat tlak na rozvoj infrastruktury. Průkopníkem v této oblasti je tak v současnosti především japonská Toyota, která začne vyrábět jedinečný vůz Mirai. Ten se má pro vodíková auta stát tím, čím se stala Toyota Prius pro hybridy.

Audi navíc zatím není schopno žádné ze svých syntetických paliv vyrábět opravdu velkosériově. Je tedy otázkou, zda nebude vývoj v oblasti vodíkového pohonu a infrastruktury rychlejší než praktická použitelnost syntetických paliv, se kterými automobilka experimentuje.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky
Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Jak se chránit ve tmě a v mlze: odrazka ano, blikačka jen na doplnění

Rozhlédli jste se teď někdy na zastávce autobusu či vlaku? Veselé léto je pryč. Na oblečení vládne šedá, černá, modrá a...

Premium

Cybertruck je kubistická karikatura, která změní svět aut

Tesla, to není obyčejná automobilka, je to fenomén a její zákazníci tak trochu sekta. Každopádně je její šéf Elon Musk...

Budoucnost automobilů? Vzájemná komunikace a více bezpečnosti

Autonomně jezdící vozy se brzy stanou realitou běžného provozu a s tím se objevují nové požadavky na bezpečnost....

OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť
OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť

Zimní počasí naši pleť neúměrně zatěžuje. Chlad a vítr ji poškozují a vysušují. Ztrácí tak důležité živiny, které je třeba doplňovat. Jak udržet pokožku zdravou a krásnou i v tomto nevlídném počasí? Své tipy prozradila Miss Face Czech Republic Nikola Uhlířová.

Najdete na iDNES.cz