Neděle 16. května 2021, svátek má Přemysl
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. května 2021 Přemysl

Audi ukázalo tlumiče vyrábějící elektřinu. Ideál na českou okresku

  14:14
Automobilka Audi se pochlubila dvojicí drobných technických novinek z oblasti, které na rozdíl od motorů není věnována tak velká pozornost. Ale i nové tlumiče a stabilizátory jsou řešení, které pomůže snížit spotřebu paliva. A to díky tomu, že umí generovat elektřinu.

Od vytváření elektřiny jsou tu především nové elektromechanické tlumiče, které u Audi nazývají eROT. Ty mají nahradit klasické hydraulické tlumiče či různé sofistikovanější varianty jako například magneto-reologické tlumiče. Pohyb ramena tlumiče je tu za pomoci sestavy ozubených kol převáděn k malému elektrickému motor-generátoru, který při tlumení vytváří elektrickou energii. Funguje to vlastně podobně jako rekuperace při brzdění, při generování elektrické energie klade tlumič mechanický odpor.

Díky tomu mají tyto elektromechanické tlumiče i proměnnou charakteristiku – míra rekuperace vlastně určuje míru tlumení, čím tužší budou tlumiče, tím více elektrické energie v tu chvíli generují. Při požadavku na dynamickou sportovní jízdu tak budou nové tlumiče eROT nejefektivnější. Zrovna tak vygenerují více elektrické energie na rozbitých cestách, jízda po rozmlácených českých okreskách nebo neopravených částech D1 by tak mohla mít konečně i nějaké výhody.

Audi udává, že v průměru má tento systém výstupní výkon 150 wattů, od tří wattů na hladké nové silnici až po 613 na rozmlácené cestě. Vyrobené množství elektrické energie pomůže snížit spotřebu paliva a emise CO2 – v případě emisí by mělo jít o pokles asi o 3 gramy skleníkového plynu na kilometr jízdy. Tlumiče eROT by také měly být lehčí než stávající klasické hydraulické tlumiče, což přinese další drobné úspory.

Zatím je ovšem nový způsob tlumení pouze ve fázi prototypu, do praxe se nejspíš dostane až za několik let. Jedním z důvodů je i to, že pro efektivní provoz vyžaduje 48voltový elektrický rozvod. První model Audi s tímto palubním napětím se objeví už příští rok, půjde o nový mild-hybrid, který dostane i již dříve představené elektrické turbodmychadlo.

U tohoto modelu se v sériovém provedení objeví i další technická novinka, kterou automobilka z Ingolstadtu představila – elektromechanické aktivní stabilizátory.

Stabilizátor využívá třístupňovou planetovou převodovku a elektromotor, které jsou vloženy mezi jeho dvě poloviny. V případě rozpojení obou částí funguje stabilizátor v komfortním režimu, větší propojení pak znamená dynamičtější režim. Elektromotor má výkon 1,5 kW a umí vyvinout točivý moment až 1 200 Nm. Tužší stabilizátor znamená menší náklony v zatáčkách a vyšší možnosti bočního zrychlení.

Stabilizátor opět umí generovat elektrickou energii, její vygenerované množství v podstatě pokryje potřeby systému pro pozdější dynamickou jízdu. Na rozdíl od stabilizátorů EAWS se zatím tlumiče eROT do výroby nedostanou, nejspíš si budeme muset počkat na další fázi 48voltových systémů od Audi.

Řešení, které Audi přinese příští rok, bude jenom začátkem. Základem totiž bude nadále 12voltový palubní systém i s dvanáctivoltovým alternátorem, napětí 48 voltů bude doplňkové a oba systému bude propojovat DC/DC převodník. Teprve v roce 2017 se pak máme dočkat modelu, který bude mít 48 voltů jako hlavní palubní napětí, bude s ním tedy pracovat alternátor a startér (pravděpodobně jako řešení dva v jednom v podobě motor-generátoru) a pro pohon dvanáctivoltových palubních přístrojů a dalšího příslušenství tu bude doplňkový okruh, opět propojený s tím základním převodníkem. Teprve tohle řešení by mělo umožnit bezproblémové nasazení nových elektromechanických tlumičů.

Napětí 48 voltů pak bude postupně využívat více a více palubních systémů, kromě kompresoru třeba i klimatizace nebo systémy převodovky. Napětí 48 voltů znamená možnosti využití tenčí kabeláže a tudíž dalších úspor hmotnosti.

  • Nejčtenější

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Autofotka týdne: Vlajka schovaná na nové fabii

Nová generace Škody Fabia, která měla světovou premiéru na internetu tento týden, má velkou odezvu. Líbivý design auta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13. května startuje naostro...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Diesely do muzea. Automobilky ukončují vývoj, Francouzi jdou příkladem

Premium Miláček všech, kdo chtěli jezdit „za málo“ v evropském souboji s benzinovým rivalem již tahal za delší konec, aby...

Celoevropská policejní akce s radary. Rekordman jel v Belgii 262 km/h

Tradiční Speed ​​Marathon, který letos evropské policejní složky uspořádaly 21. dubna v šestnácti zemích...

Auta jsou pokladnice drahých kovů. Ceny rekordně rostou, výroba zdražuje

Mám tě ráda jako měď! Kdyby dnes natáčeli film Byl jednou jeden král, tak by pohádková Maruška možná použila trochu...

VIDEO: Zvídavý hoch, který tátu štval. Tady bydlel tvůrce aut značky Porsche

Rodný dům automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho, který se nachází ve Vratislavicích nad Nisou, opět otevřel...

Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem
Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem

Hledáme 15 maminek, které s námi otestují BIO Ochranný krém s měsíčkem na opruzeniny od francouzské značky TIDOO.

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...