Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škola začíná. Projděte s dětmi trasu, zkuste dopravní hřiště

V pondělí 4. září se děti vracejí do školních lavic. Na ulicích přibude spousta malých a nezkušených účastníků provozu. Nespoléhejte na jejich znalosti, varují experti. Děti do věku 11 let jsou v ulicích nevyzpytatelné. Poslední prázdninový víkend si udělejte s potomky výlet na dopravní hřiště a projděte si v klidu trasu do školy.

Nervozita z prvního dne v lavici, hlava plná zážitků a očekávaní: nic z toho malému školákovi nepřispěje k lepší koncentraci v silničním provozu. Cesta do školy je pro něj bez nadsázky nebezpečná, zvlášť v každoročně houstnoucí situaci na silnicích. Řidiči i rodiče musejí počítat s tím, že první zářijové dny hrozí vyšší riziko nehody.

Za loňský rok zemřelo v důsledku dopravních nehod celkem 13 dětí a dalších 141 bylo těžce zraněno. „Loni v září nebylo na českých silnicích usmrceno žádné dítě, nicméně 19 jich bylo těžce zraněno, což bylo spolu s měsícem červnem vůbec nejvíce. Jako každý rok se začátkem září proto prosíme řidiče o zvýšenou opatrnost,“ apeluje vedoucí BESIPu Martin Farář.

Vývoj počtu usmrcených dětí v ČR

Pokud chcete školáka na cestu ulicemi do školy co nejlépe připravit, projděte s ním cestu do školy o víkendu nanečisto. A to i v případě, že jej budete do školy doprovázet. Dopravní výchovu mají děti i v mateřských školách, ale přes prázdniny dětská hlava plná letních zážitků leccos zapomene. Rodiče by proto měli zejména s prvňáčkem zopakovat všechna pravidla pro přecházení a předem připravit co nejbezpečnější cestu.

„Ve dne a po trase, kterou znají, potřebují děti dohled dospělého přibližně do 7 let. Bezpečné osvojení si samostatného pohybu po rušných ulicích budou nejednou zvládat až ve svých 12 letech. Děti opravdu nejsou zmenšeninou dospělých. Především žáčci prvního stupně základní školy jsou s ohledem na dopravní bezpečnost nespolehliví,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Dítě jako chodec

Prvních společných cest do školy lze využít k upozornění na nebezpečná místa. Malí školáci už znají ta nejzákladnější pravidla, ale je třeba pomoci jim s jejich praktickým užíváním.

V pohodě do školy

K bezpečnému nástupu do školy bez nehod a zranění se připojuje i BESIP s dalšími partnery. Pod záštitou Středočeského kraje odborníci připravili zábavně-vzdělávací projekt zaměřený na oblast dopravní výchovy pro mateřské a základní školy i pro rodiče s dětmi. Akce se jmenuje V pohodě do školy a na Výstavišti v pražských Holešovice proběhne ve dnech 11. – 14. září. Program je rozdělen do dopoledních a odpoledních bloků. Na dětském dopravním hřišti se účastníci seznámí s dopravními značkami a s pomocí příslušníků Policie ČR budou řešit různé dopravní situace. Vyzkoušet si mohou i jízdu zručnosti na kole či koloběžce. Představí se jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému, které mají připraveny zajímavé ukázky své práce.

Zdroj: BESIP

„Děti vědí, že k přecházení slouží zebra, je ale dobré připomenout, že ani tohle místo není stoprocentně bezpečné. Starším dětem můžeme snadněji vysvětlit, že na přechodu pro chodce neexistuje žádná absolutní přednost a i tady je nutná opatrnost,“ upozorňují z BESIPu s tím, že rodinný trénink cesty do školy a výchova k obezřetnosti na ulicích je nenahraditelná. Děti se totiž učí především dobrým příkladem. Rodiče a další blízcí přitom svým chováním ovlivňují uvažování a následné projevy dítěte nejsilněji.

Je dobré myslet na to, že cesta vhodná pro dospělého nemusí být tou nejlepší variantou pro dítě. Na něj číhá nebezpečí v podobě přecházení přes rušné ulice v místech, kde nejsou přechody pro chodce či kde není provoz chodců řízen semafory. Malý školák může narazit na komplikace, které dospělý nevnímá.

„Dítě musí mít při tréninkové cestě prostor, aby se mohlo samo průběžně ptát. Svými otázkami doprovázejícímu rodiči naznačí, že mu něco není jasné, případně že v něčem vidí velký problém. Na vše je třeba dívat se dětskýma očima. Co vidí dospělý, často bývá malému školákovi ukryto. A naopak. Instruktáž musí být maximálně názorná,“ radí Budský.

Praktickým a navíc zábavným způsobem, jak dítěti pravidla provozu v hlavě osvěžit, může být i víkendová návštěva dopravního hřiště. Tam si malí školáci připomenou pravidla silničního provozu a natrénují cestu do školy třeba na kole. V České republice vzniklo více než 160 dopravních hřišť. Máme tak jednu z nejrozvinutějších sítí v Evropě.

Řidiči: klid a bystré oko

Řidiče na blízkost školy nebo školky, kde hrozí zvýšené nebezpečí vběhnutí dětí do vozovky, upozorňují svislé i vodorovné dopravní značky. Za autobusem se symbolem „Označení autobusu přepravujícího děti“, který zastavil ve stanici, musí řidič jiného vozidla zastavit. Rozjet se zase může až po odjezdu autobusu ze zastávky. Řidiči protijedoucích aut by pak měli raději zpomalit a počítat s možností, že dítě vběhne do vozovky.

Děti v dopravě

Především u žáčků prvního stupně základní školy není dobré spoléhat na to, že budou cestu do školy zvládat bez potíží. Dítě do 11-12 let je v roli chodce ohroženo mnohem více než dospělý a ve svém chování je prakticky nevyzpytatelné. Nemá dostatek zkušeností, reaguje pomaleji, má omezené zorné pole. Nedokáže analyzovat více faktorů najednou, nepřemýšlí v abstraktních pojmech.
Mnohem hůře odhaduje rychlost a vzdálenost přijíždějících vozidel. Nedokáže-li se rychle rozhodnout, jedná často zbrkle. Výhled mu omezuje i nižší tělesná výška, kvůli které se přes zaparkovaná auta ani nemůže rozhlédnout.

Zdroj: BESIP, Tým silniční bezpečnosti

„Pro řidiče je podstatná i dobrá viditelnost dítěte. Na oblečení, tašce či batohu na zádech by měly být reflexní prvky,“ připomíná Farář.

Malé děti do osmi let špatně odhadují vzdálenost a rychlost přibližujících se vozidel. Také si často rozdílně vysvětlují navázaný oční kontakt s řidičem. Pro řidiče to může znamenat potvrzení, že jej chodec vidí, že si je vědom rychlosti jeho vozidla a vzájemné krátké vzdálenosti, a že nevstoupí do vozovky. Dítě to ale může vidět opačně: jako potvrzení, že je řidičem registrováno, a může se tak bezpečně pustit do přecházení silnice.

Autobusem, tramvají, na kole

Řada dětí bude do školy cestovat autobusem či tramvají. Ani tady neuškodí si s dětmi trasu do školy projet. Opakovaně. Pečlivě vysvětlit, jak bezpečně nastupovat, jak se chovat během přepravy i jak vystupovat. „A také to, že jsou malé, pro řidiče snadno přehlédnutelné. Musí se vyvarovat přecházení těsně před autobusem či tramvají a přes silnici se vydat až po jejich odjetí ze zastávky,“ radí Roman Budský.

Září a říjen doprovází ještě řada hezkých dní, kdy malí školáci vyjedou do lavic na kolech a koloběžkách. Zákon umožňuje dítěti staršímu deseti let jezdit na kole na silnici bez dohledu starší osoby. Řidiči s tím musí počítat, ale i malí cyklisté musí dodržovat stanovená pravidla.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...