Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žádné dveře, žádná okna ani čelní sklo. Budoucnost Dacie tak divoká nebude

  11:30
Nemá dveře ani skla v oknech, místo centrální obrazovky si dáte svůj mobil, naopak střešním světlem si posvítíte v nočním lese. Dacia oznámila největší změny ve své historii. Ale nebojte, koncept Manifesto sice ukazuje budoucnost značky, základní hodnoty dnešního úspěchu však neopouští.

Nové logo na přední masce všech modelů, nová podoba prodejních míst a nové cíle. Dacia, která dokázala najít a zaplnit obří díru na trhu, se rozhodla pro změnu. Vstup na nová území se rozhodla „manifestovat“ na designovém konceptu jménem Manifesto.

Dacia prodala za osmnáct let sedm a půl milionu vozů a je nyní třetí největší značkou v Evropě v prodeji privátním osobám. Přitom začínala v podstatě z ničeho. Vsadila ale na recept, který žádnou další značku nenapadl nebo ho neuměla realizovat tak dobře.

ANALÝZA: Dacia patří do učebnic, konkurence bezradně přihlíží

Zacílila na zákazníky, kteří mají omezený rozpočet, takže nepotřebují nejmodernější elektronická udělátka, která odvedou polovinu práce za volantem za ně. Místo toho ocení robustnost, jednoduchost a účelnost. Zjednodušeně řešeno, dacie nemají seznam elektronických asistentů čítající stranu A4, ale suverénně projedou polní cestu a jejich interiér se dá umýt mokrým hadrem.

Jak se ale vyrovnat s budoucností autoprůmyslu, která se tváří, že v ní půjde téměř výhradně o elektromobilitu a ekologii? Dacia svou novou cestu představila v Paříži na akci s názvem Manifesto. Nejviditelnějším symbolem má být nové logo.

Dacia Manifesto

To samotné překvapením není. Dacia ho ukázala už při premiéře svého modelu Jogger. Na přední masku ho postupně dostanou všechny modely. Tvoří ho stylizované spojení písmen D a C, přičemž díky zvolenému fontu písma je D vlastně stranově obrácené C. Výsledek je zároveň inspirován mechanikou. Písmena D a C totiž dohromady symbolizují článek řetězu.

Jakkoli je koncept Manifesto na pohled hodně divoký vůz, ve skutečnosti jen v atraktivní podobě demonstruje, že si Dacia chce zakládat na robustnosti, spolehlivosti a jednoduchosti. Manifesto má pohon všech čtyř kol, světlou výšku, velká kola a karoserii do terénu. Je i vodotěsné, takže vnitřní prostor kabiny lze čistit hadicí.

Snímatelné potahy sedadel lze během několika sekund proměnit ve spací pytle. Na střešní nosič lze uložit nejrůznější předměty, protože střešní lišty se dají přesunovat a tím vytváří mnoho možností pro uložení nákladu. Speciální odnímatelná baterie zajišťuje napájení prostřednictvím domácí zásuvky.

Dacie bude i v dalších letech stavět stále na tom stejném. Tak například se sice nevyhýbá ani používání slova ECO, ale v jejím podání to znamená nejen „ekologická“, ale i „ekonomická“. Do první kategorie spadá třeba recyklace plastů. Dnes je třeba v Dusteru dvanáct procent recyklovaných umělých hmot, v budoucnu to má být až dvacet procent. Do druhé kategorie patří například pohon na LPG. Toho se Dacia nehodlá jen tak vzdát. Značka dnes ovládá přes šedesát procent evropského trhu s tímto pohonem a zhruba každý třetí její prodaný vůz pohání právě zkapalněný plyn.

Dacia Manifesto
Dacia Manifesto

Jedním z jejích hesel je „Nezbytné a zároveň cool“. To demonstruje výše zmíněný příklad s výbavou. „Proč vybavovat vůz dvěma nebo třemi obrazovkami, když lze do vozu důmyslně integrovat chytrý telefon majitele,“ ptá se Dacia. Designový koncept Manifesto tak má v palubní desce držák na chytrý telefon. Nebude se tak řešit, jestli telefon s autem propojit kabelem nebo bezdrátově.

Automobiloví znalci si vzpomenou, že podobný prvek se objevil v konceptu Škoda Joyster, který se představil na autosalonu v Paříži v roce 2006. Uprostřed palubní desky byla na místě audiosoustavy schránka pro zasunutí tenkého notebooku. Počítač měl sloužit řidiči i mimo vozidlo jako záznamové médium pro video, hudbu nebo jako digitální diář. Návrh počítal s tím, že po zasunutí do palubní desky by se přes počítač ovládala i řada funkcí v autě, jako třeba audiosoustava nebo ambientní osvětlení.

Exkluzivně: první foto nové Škody Joyster

Podobný prvek v daciích s největší pravděpodobností uvidíme, byť určitě ne jako standardní výbavu. Auta z Rumunska určitě půjde ovládat i bez telefonu. Ale náznak je vidět už dnes. V modelu Jogger je vedle centrální obrazovky umístěn držák na telefon a USB vstup. Budoucí Dacie by mohly nabídnout třeba i další funkci z Manifesta – aplikace pro chytré telefony nabídne funkci, která sama navrhne, kdy a kde si udělat přestávku.

Cennou devizou dnešních dacií je robustnost. Netýká se to jen SUV Duster, i ostatní modely jsou auta do nepohody. Dacia na tom chce stavět a do budoucna nabídnout širší záběr pro outdoorové aktivity.

Dacia Manifesto

V blízké budoucnosti se i v České republice dostane do prodeje třeba speciální vestavba do modelu Jogger, která umožní jednoduché spaní v autě. Základem je speciální box v kufru, který slouží jako úložný prostor o velikosti zhruba dvou set litrů. Ten se dá snadno během dvou minut rozložit na postel i s matrací (samozřejmě po sklopení druhé řady sedadel a odsunu předních sedadel).

Změnu by měli zákazníci poznat i v prodejnách. První tři česká dealerství už prošla změnou vnější podoby, během příštího roku by se postupně měla změnit i ta ostatní. Dominantou bude zelená barva. Modulární interiér by měl být taky částečně vyroben z recyklovaných materiálů, například z pneumatik.

Počítá se i s masivním rozšířením prodeje přes internet a používáním virtuální reality. Zajímavější ale budou nové modely. Do roku 2024 se dají čekat nejméně dva. Nejprve nová generace Dacie Duster, poté větší, až sedmimístné SUV Bigster. Rozšíří se i nabídka pohonných jednotek, a to o mild-hybridy, full hybridy a zřejmě i plug-in hybridy.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...