Nárůst ukázal cenový index společnosti EY, který od roku 2018 pravidelně sleduje a analyzuje trh s osobními automobily a jejich dopad na spotřebitele. Podle něj v rámci srovnávání cen osobních automobilů mezi červencem 2021 a únorem 2022 má největší vliv na růst cen zdražení základních výbav, v průměru o 36 963 Kč (7,4 %). Nicméně i vozidla v nejlepších výbavách zdražila, konkrétně o 3,1 % (o 25 157 Kč).
Mezi tyto cenově navýšené modely patří většina portfolia od tuzemského výrobce Škoda Auto. Nejednalo se ovšem o jedinou značku, která zdražovala nejvybavenější modely. Ceny zvyšovala drtivá většina automobilek jako například Ford se svými modely Focus či Fiesta, přičemž ani u vozů Toyota nebo Peugeot tomu nebylo jinak. Dacia a její modely Duster a Logan patří rovněž mezi nejvíce zdražené modely, které přispěly zejména k průměrnému 8,3% růstu cen vozidel na LPG pohon, což odpovídá částce 28 451 Kč.
„Vliv na to má mnoho faktorů. Jedním z nich je nedostatek nových vozidel z důvodu nedostatku polovodičů na trhu v minulém roce. Druhým důvodem je obecně rostoucí inflace a s ní zvyšující se úrokové sazby. Třetím tradičním a nepolevujícím faktorem jsou stále rostoucí náklady na plnění legislativních požadavků, u kterých se v blízké době pokles také neočekává. Vidině levnějších vozů rozhodně nepřispívá ani současná politická situace na Ukrajině, která bude mít prakticky jistě negativní dopad i na automobilový průmysl,“ komentuje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Největší procentuální změny z hlediska kategorií zaznamenaly malé vozy, jejichž průměrné ceny nejnižších výbav vzrostly o 13,5 %. Na tento průměrný nárůst o 39 723 Kč mělo vliv zdražování vozidel například Dacií Sandero a Logan, Citroënu C3, Peugeotu 208 a Škody Fabie, která na trh přišla v nové generaci, a navíc se základní cenou vyšší o 60 000 Kč. Další kategorií, za kterou si zákazníci v průměru za základní výbavu připlatí o 47 632 Kč (7,1 %) více, je SUV.
Nejvýraznějšího zdražení se dočkal Nissan Quashqai, a sice o 104 000 Kč z důvodu uvedení nového modelu na trh. Druhým nejvíce zdraženým modelem byl Volkswagen Tiguan, jehož cena vzrostla o 101 000 Kč. Střední třída v základních výbavách zdražila v průměrů o 6,6 %, což v peněžních jednotkách představuje navýšení cen o 49 386 Kč. Podobně na tom byla nižší střední třída (kategorie VW Golf nebo Opelu astra) s průměrným růstem ve výši 5,7 % (25 740 Kč). Naopak jeden z nejmenších růstů cen základních výbav byl zaznamenán u vyšší střední třídy, a to ve výši 1,2 %.
Ve srovnání s dubnem 2018, kdy EY začala ceny mapovat, osobní vozy zdražily v průměru o 19,4 procenta bez započtení inflace.
Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy (bez započtení inflace).
|