Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cupra vyrobí nové elektrické SUV v Číně. Tavascan má být vstupenkou do USA

  17:00
Wayne Griffiths, šéf Seatu a Cupry, stále opakuje, že Tavascan je splněný sen. Pravda, tak vizuálně nabušené a nekompromisní auto v sériové produkci snad ani nenajdete. Tým designérů vedený Jorge Díezem mu dal svalnatý, nasupeně napružený výraz.

Další čistě elektrickou cupru bude španělská značka, nejmladší z koncernu VW, vyrábět v Číně. Ale pozor, není určená pro tamní trh, pro něj ji koncern upraví a přejmenuje pravděpodobně na Audi nebo Volkswagen. Tavascan je určený pro Evropu, a taky pravděpodobně pro Ameriku, vstup značky do USA je už jistou věcí. A právě výrazný Tavascan by měl Američany zaujmout, však jich Cupra chce vyrábět sedmdesát tisíc ročně. „Tavascan bude vyrábět továrna koncernu Volkswagen v čínské provincii An-chuej, v nejmodernějším inovačním centru pro elektromobilitu,“ uvádí mluvčí českého zastoupení značky Filip Stoulil.

Tavascan je tedy první zcela elektrické SUV kupé značky Cupra a jejím druhým elektromobilem po modelu Born. Nejvýkonnější verze nabídne pohon všech kol dvěma elektromotory o celkovém výkonu 250 kW.

Cupra Tavascan

Odvodili ho od studie představené v roce 2019 na autosalonu ve Frankfurtu. Říkají o něm, že je to kupé. Dnes se tak stále častěji chápe baculaté SUV se splývavou zádí. Cupra ovšem crossoveru na vysokém podvozku s vysokými boky napružila svaly, předklonila ho „na čumák“ a přidala spoustu zářivých ozdob. Agresivita z něj snad odkapává.

Po technické stránce je to klasika koncernu VW, stojí na mainstreamové elektrické platformě MEB přimárně s pohonem zadních kol, koncepcí je blízkým příbuzným Škody Enyaq a VW ID.4.

Tavascan má délku 4 644 mm, šířku 1 861 mm, výšku 1 597 mm a rozvor náprav 2 766 mm, kufr má objem 540 litrů. Jedenadvacetipalcové pneumatiky obouvá na kované ráfky, zakládní kola jsou devatenáctipalcová, pneumatiky mají šířku až 255 mm.

Díezův tým si užívá detaily. Chce jimi přidat cuprám nádech tajemnosti. Vyzdvihují trojité trojúhelníkové „oči“ ve světlometech. Tavascan je také jedním z prvních sériově vyráběných modelů v Evropě se svítícím logem. „Dalším zajímavým prvkem je motiv přilby. Leskle černé střešní sloupky A v tomto případě tvoří vizuálně jednolitý přechod mezi čelním a bočními okny, čímž vzniká panoramatický efekt připomínající hledí přílby závodního jezdce,“ upozorňuje Filip Stoulil.

Efektní je odtrhová lišta na zádi, integrovaná do modulu zadních světel rozšiřující opticky záď, která vylepšuje aerodynamiku. Stejný úkol má difuzor na spodní hraně nárazníku. Aerodynamika je při tvarování aut stále důležitější, je totiž jedním ze stěžejních prvků ovlivňujících jízdu vozu, při stavbě elektroaut bojujících o každý kilometr dojezdu je tedy šlechtění tvarů pro co nejhladší proplouvání vzduchem na prvním místě. Tavascan tak dostal mimo jiné zapuštěné kliky dveří nebo aerodynamicky optimalizované ráfky.

Hodně radikální je pojetí interiéru s organicky tvarovanou centrální páteří oddělující místa řidiče a spolujezdce. Filigránskou rafinovanost dodávají skoro neviditelné úzké výdechy ventilační soustavy.

O sedadlech u Cupry říkají, že jsou „zážitková“. „Tavascan bude sériově vybaven sportovními, anatomicky tvarovanými sedadly. Později budou pro nový model k dispozici rovněž anatomicky tvarovaná sedadla CUP. Skulpturálně tvarovaná sedadla mají lehkou konstrukci, kterou umožnil nový koncept designu sedadel, aniž by se zhoršila opora těla,“ cituje Stoulil z tiskové zprávy. Tvůrci pro ně vybrali trvale udržitelné materiály: tkaniny obsahující až devadesát procent recyklovaného polyesteru nebo tkaniny až s polovičním podílem recyklovaných mikrovláken.

K mání bude ve dvou výkonových verzích: 210 kW (286 k) a 250 kW (340 k); výkonnější provedení má pohon všech kol se dvěma elektromotory. „Tato verze také poskytuje dostatečnou kapacitu pro dojezd cca 550 km,“ dodává Stoulil. Slabší provedení je zadokolka.

U čtyřkolky elektromotor vzadu nabídne 210 kW, přední má pak 80 kW. Až třicet procent celkové hnací síly může být přenášeno předními koly. Celkový nejvyšší výkon je pozoruhodných 250 kW (340 k) a maximum točivého momentu 545 Nm (elektromotor vzadu), respektive 134 Nm (elektromotor vpředu).

Systém pohonu všech kol používá synchronní elektromotor s permanentními magnety, který dosahuje víc než 13 000 otáček a je uložen nad zadní nápravou před středy kol. Točivý moment je přenášen jednostupňovou převodovkou s diferenciálem. Rotor asynchronního elektromotoru vpředu je ve vypnutém stavu unášen jen s minimálními ztrátami, je buzený tak, aby auto nebrzdil. Koaxiálně uložená přední poháněcí jednotka má nízkou hmotnost, pouhých 60 kg.

Tavascan ve vrcholovém provedení VZ umí dosáhnout rychlosti 50 km/h za 2,4 sekundy, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,6 sekundy.

Kapalinou chlazené moduly prizmatických lithiumiontových akumulátorových článků uložených v hliníkové konstrukci, která je součástí skeletu karoserie vozidla, takže zvyšuje jeho tuhost a svou nízkou polohou mezi nápravami snižuje těžiště, má využitelnou kapacitou 77 kWh. Tavascan se chlubí téměř ideálním rozložením hmotnosti (49:51 procent) mezi nápravy.

Je veřejným tajemstvím, že elektrifikovaná značka Cupra přebere hlavní roli v španělské divizi koncernu VW a spalovací Seat bude upozaděný. „Cesta značky k elektrifikaci je jejím nezastavitelným impulzem – je základem všeho, co děláme. Cupra se do roku 2030 transformuje na zcela elektrifikovanou značku. Na trh přichází tolik čistě racionálních elektromobilů. O tom značka Cupra není,“ vysvětluje Wayne Griffiths. „V roce 2019 jsme měli vizi zcela nového pojetí elektrifikace. Chtěli jsme ukázat, že Tavascan není vozidlem, které reaguje na změnu, ale automobilem, který ji vytváří. Tehdy to byl jenom sen. Nyní se náš sen stává skutečností.“

Tavascan přijede na trh až příští rok. Už je oficiální, že do roku 2025 představí značka nové elektrifikované modely – v roce 2024 velký hybridizovaný Terramar, rok na to dorazí městský, čistě bateriový mrňous UrbanRebel.

Cupra jako samostatná divize působí pět let, od té doby automobilka prodala přes 300 tisíc vozů, což z ní dělá nejrychleji rostoucí značku v Evropě. První čtvrtletí letoška s více než 46 500 prodanými cuprami byl pro automobilku rekordní. Díky svému zaměření na klientelu, která je ochotná platit víc za dražší, dobře vybavená auta, je tahounem zisků celé automobilky Seat.

Je to dost netradiční a pamětihodný příběh, vydupal ji z původní divize Seatu jeho tehdejší šéf Luca de Meo, který už je dnes na další štaci u Renaultu a postupně tam přetahuje své věrné. Nejnověji Antonina Labateho, nonkonformního, nepřehlédnutelného, vizionářského typického Itala, který odešel dělat viceprezidenta Alpině z pozice šéfa strategie Cupry.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...