Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny. Chce se připravit na dramatické výzvy, kterým odvětví čelí a bude proto měnit strategii. I když Continental zavelí výrazně směrem k elektromobilitě, paradoxně do jeho plánů nezapadají baterie.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Continental

Automobilový průmysl přichází podle představitelů Continentalu do období dramatických změn. Firma to uvedla ve své zprávě k finančním výsledkům za druhé čtvrtletí letošního roku. V tomto období pokračoval pokles celého automobilového odvětví.

Objem výroby osobních aut a lehkých užitkových vozidel se ve druhém čtvrtletí podle Continentalu ve srovnání s předchozím rokem snížil o sedm procent. A firma nepředpokládá, že se situace v krátkodobém i střednědobém horizontu dramaticky změní. Za celý letošní rok očekává pokles trhu asi o pět procent s tím, že v USA má dojít k dvouprocentnímu snížení, v Evropě tříprocentnímu a o deset procent má klesnout výroba v Číně.

Elektromobilita nestačí. Německo zavelelo k nástupu vodíku

Z tohoto stavu viní Continental aktuální situaci, kdy jsou automobilky tlačeny k výrobě čím dál ekologičtějších vozidel a k hromadnému přechodu na elektromobilitu. Vše došlo tak daleko, že Continental zkoumá, co bude s některými svými tradičními divizemi dělat. Přidává se k tomu také tlak ve vyspělých průmyslových zemích, kde stoupají daně a i průmysl je tlačen k využívání obnovitelných zdrojů energie.

Dozorčí rada koncernu tak začala proměny v autoprůmyslu zkoumat a management firmy navrhl strategii, která má Continentalu pomoci udržet si finanční zdraví, konkurenceschopnost a stabilitu v dlouhodobém horizontu. Kompletní strategii ovšem firma zatím nezveřejnila, stále dochází k diskusi, a to i se zástupci zaměstnanců, jejichž místa jsou ohrožena. Představenstvo společnosti by mělo strategii zveřejnit v následujících několika týdnech, až bude dopracována a bude dosaženo vzájemné dohody jednotlivých zúčastněných stran.

Úprava výrobních kapacit

Střípky toho, kam Continental směřuje, už firma oznámila. Tak například divize pohonů, která se nově bude jmenovat Vitesco Technologies, se více zaměří na elektromobilitu. Přizpůsobí tomu portfolio svých výrobků a zároveň i výrobní kapacity. Podle šéfa Continentalu Elmara Degenharta klesá na trhu zájem o spalovací motory a divize se tomu musí přizpůsobit.

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Continental tak například zastaví rozšiřování svých divizí, které se zabývají výrobou vstřikovačů a čerpadel pro spalovací motory. Firma bude nadále plnit stávající objednávky, ale ty nové podle ní budou hrát postupem času čím dál menší roli. 

Firma také analyzuje co s výrobou katalyzátorů a dalších systémů pro čištění výfukových plynů, stejně jako rozhoduje o budoucnosti součástí palivového systému. Jsou to podle ní části, které jsou vystavené velkému politickému tlaku a které jsou tedy příliš závislé na tom, co se na trhu nakonec stane.

Do baterií zatím Continental investovat nebude

I přes příklon k elektromobilitě ovšem Continental nehodlá vstupovat na pole baterií. Firma přitom zvažovala investice do nového typu baterií s pevným elektrolytem, takzvaných solid-state baterií. Tato technika je dnes v plenkách a Continental u ní mohl patřit k průkopníkům. Jenže z analýzy vyplynulo, že trh si aktuálně rozdělí stávající dodavatelé li-ion baterií a až někdy zhruba v roce 2030 přijde čas solid-state článků, dodavatelé na ně pomalu přejdou. 

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

A na Continental, který by byl nováčkem, by na takovém trhu nezbylo místo. Continental zdůrazňuje, že směr, kterým se bude ubírat oblast uchovávání energie pro elektroauta, je opět příliš závislý na politických rozhodnutích.

Navzdory aktuálním výzvám si Continental podle čtvrtletní finanční zprávy nevede špatně. Příjmy firmy za druhé čtvrtletí roku 2019 činily 11,3 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o jedno procento. Marže poklesla z
10,2 procenta na 7,8 procenta. Potíže se týkají především automobilové divize (Automotive Group), jejíž příjmy poklesly meziročně o 3,1 procenta. 

To pneumatikářská divize, díky které je Continental známý i u běžných spotřebitelů (patří mu i česká značka Barum a závod v Otrokovicích), si naopak polepšila: příjmy Rubber Group meziročně stouply o 2,5 procenta.

  • Nejčtenější

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...