Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

aktualizováno 
Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní limity a nástup elektromobilů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Právě úsilí, které budou muset výrobci automobilů věnovat vývoji čistě elektrických vozů, bude příčinou toho, že se další vývoj spalovacích motorů podle Schaeffer. nevyplatí. Předseda představenstva Continentalu Elmar Degenhart přitom v rozhovoru pro Stuttgarter Zeittung v průběhu července odhadoval, že v roce 2025 bude celosvětově po silnicích jezdit 10 % elektromobilů. Plány některých evropských států (Velká Británie, Francie), aby v roce 2030 bylo možné nově přihlásit jen elektrické vozy, tak nejsou zcela nereálné.

Bude to však vyžadovat velké změny v automobilovém průmyslu. Degenhart mluví o nových bateriích, které budou muset mít poloviční hmotnost a velikost než stávající akumulátory. S kapacitou okolo 75 kWh nabídnou dojezd okolo 500 až 600 km a cena jimi vybavených elektromobilů bude podobná jako dnes u dieselových aut.

Solid-state baterie

Inovativní typ baterií se obejde bez tekutého elektrolytu. Anodu tvoří lithium, katodu polymerový kompozit, mezi oběma je navíc vrstva oddělovače. Všechny tři součásti jsou přitom tuhého skupenství. Novinka má řadu výhod: nevyžaduje chlazení, nehrozí u ní požár při havárii, je výrazně lehčí (až o 75 %) a má dvojnásobnou kapacitu. Hyundai v Koreji spustil pilotní projekt výroby těchto nových článků. O techniku mají zájem i Toyota nebo Volkswagen.

Dnes platíme za 1 kWh kapacity asi dvě stě eur, v budoucnosti musí částka klesnout ke stu eur. „Ale nebude to možné s dnešní technologií lithium-iontových baterií. Největší šance dáváme tzv. solid-state akumulátorům,“ vysvětluje Degenhart. Na stejné technologii pracuje např. konkurenční Bosch.

Větší rozšíření elektromobilů bude také vyžadovat nové továrny na baterie. „Pokud bude v roce 2025 podíl elektromobilů okolo 10 %, budeme celosvětově potřebovat 30 továren s celkovou kapacitou 40 GWh ročně. Tři až čtyři by přitom měly stát v Evropě. Budou nutné celkové investice ve výši 100 miliard dolarů,“ tvrdí Degenhart. Takové závody se na každý pád nevyplatí stavět v zemích s vysokou cenou elektřiny (například v Německu), Samsung nebo LG je prý chtějí vybudovat v Polsku nebo Maďarsku.

Změnou projde i dobíjení. Continental vyvinul dobíjecí stanici, která bude pracovat s napětím 800, 600 nebo 240 V, majitelům elektromobilů tak odpadne nutnost hledat správnou. Budoucnost vidí Degenhart i v indukčním dobíjení. Uživatelům úplně odpadne nutnost „tankování“, na podlaze vozu bude připraveno bezdrátové dobíjecí zařízení. Bude stačit s ním najet nad stanici.

Rychlé doplnění energie v bateriích je totiž nutné pro další automobilovou hudbu let příštích. Autonomní vozy by měly denně strávit v pohybu až 14 hodin a to s dnešní technikou není možné.

„Je nutné, aby se baterie dobily na 70 až 80 % kapacity za čtvrt hodiny,“ říká Degenhart. Na 800voltové nabíjecí stanice by měl sázet luxusní elektromobil Porsche Mission E, který na trh vstoupí v roce 2019. „Aby fungoval, bude potřebovat odpovídající infrastrukturu. Jeho majitelé si speciální nabíječky pořídí domů, ale určitě bude nutné, aby byly vybudovány i podél dálnic,“ míní šéf Continentalu.

Autonomní vozidla podle Degenharta budou vyžadovat zásadní změny v infrastruktuře. V rozhovoru pro Stuttgarter Zeitung mluví o sdílených robotických taxících, jež budou vyžadovat oddělené vlastní jízdní pruhy, aby se nedostaly do konfliktu s dalšími účastníky silničního provozu. Takové změny vyžadují čas, ale Continental se na něčem podobném již podílí s dalšími partnery v Singapuru nebo německém Řezně.

Jak se vyrábí elektromobily Tesla:


Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

BLOG: Elektroauto jako rodinná tragédie

Závod elektromobilů Wave 2017

Ta auta nejedou, nikam nedojedou a nic moc neuvezou. Mimo pošťačky na to každý nadává. Nikdo z těch...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

VIDEO Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal...

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Najdete na iDNES.cz