Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

aktualizováno 
Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní limity a nástup elektromobilů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Právě úsilí, které budou muset výrobci automobilů věnovat vývoji čistě elektrických vozů, bude příčinou toho, že se další vývoj spalovacích motorů podle Schaeffer. nevyplatí. Předseda představenstva Continentalu Elmar Degenhart přitom v rozhovoru pro Stuttgarter Zeittung v průběhu července odhadoval, že v roce 2025 bude celosvětově po silnicích jezdit 10 % elektromobilů. Plány některých evropských států (Velká Británie, Francie), aby v roce 2030 bylo možné nově přihlásit jen elektrické vozy, tak nejsou zcela nereálné.

Bude to však vyžadovat velké změny v automobilovém průmyslu. Degenhart mluví o nových bateriích, které budou muset mít poloviční hmotnost a velikost než stávající akumulátory. S kapacitou okolo 75 kWh nabídnou dojezd okolo 500 až 600 km a cena jimi vybavených elektromobilů bude podobná jako dnes u dieselových aut.

Solid-state baterie

Inovativní typ baterií se obejde bez tekutého elektrolytu. Anodu tvoří lithium, katodu polymerový kompozit, mezi oběma je navíc vrstva oddělovače. Všechny tři součásti jsou přitom tuhého skupenství. Novinka má řadu výhod: nevyžaduje chlazení, nehrozí u ní požár při havárii, je výrazně lehčí (až o 75 %) a má dvojnásobnou kapacitu. Hyundai v Koreji spustil pilotní projekt výroby těchto nových článků. O techniku mají zájem i Toyota nebo Volkswagen.

Dnes platíme za 1 kWh kapacity asi dvě stě eur, v budoucnosti musí částka klesnout ke stu eur. „Ale nebude to možné s dnešní technologií lithium-iontových baterií. Největší šance dáváme tzv. solid-state akumulátorům,“ vysvětluje Degenhart. Na stejné technologii pracuje např. konkurenční Bosch.

Větší rozšíření elektromobilů bude také vyžadovat nové továrny na baterie. „Pokud bude v roce 2025 podíl elektromobilů okolo 10 %, budeme celosvětově potřebovat 30 továren s celkovou kapacitou 40 GWh ročně. Tři až čtyři by přitom měly stát v Evropě. Budou nutné celkové investice ve výši 100 miliard dolarů,“ tvrdí Degenhart. Takové závody se na každý pád nevyplatí stavět v zemích s vysokou cenou elektřiny (například v Německu), Samsung nebo LG je prý chtějí vybudovat v Polsku nebo Maďarsku.

Změnou projde i dobíjení. Continental vyvinul dobíjecí stanici, která bude pracovat s napětím 800, 600 nebo 240 V, majitelům elektromobilů tak odpadne nutnost hledat správnou. Budoucnost vidí Degenhart i v indukčním dobíjení. Uživatelům úplně odpadne nutnost „tankování“, na podlaze vozu bude připraveno bezdrátové dobíjecí zařízení. Bude stačit s ním najet nad stanici.

Rychlé doplnění energie v bateriích je totiž nutné pro další automobilovou hudbu let příštích. Autonomní vozy by měly denně strávit v pohybu až 14 hodin a to s dnešní technikou není možné.

„Je nutné, aby se baterie dobily na 70 až 80 % kapacity za čtvrt hodiny,“ říká Degenhart. Na 800voltové nabíjecí stanice by měl sázet luxusní elektromobil Porsche Mission E, který na trh vstoupí v roce 2019. „Aby fungoval, bude potřebovat odpovídající infrastrukturu. Jeho majitelé si speciální nabíječky pořídí domů, ale určitě bude nutné, aby byly vybudovány i podél dálnic,“ míní šéf Continentalu.

Autonomní vozidla podle Degenharta budou vyžadovat zásadní změny v infrastruktuře. V rozhovoru pro Stuttgarter Zeitung mluví o sdílených robotických taxících, jež budou vyžadovat oddělené vlastní jízdní pruhy, aby se nedostaly do konfliktu s dalšími účastníky silničního provozu. Takové změny vyžadují čas, ale Continental se na něčem podobném již podílí s dalšími partnery v Singapuru nebo německém Řezně.

Jak se vyrábí elektromobily Tesla:


Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Dobíječky už jim nestačí. Energetické firmy se vrhají na prodej elektroaut

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Před pár lety se energetické firmy vrhly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily či...

Daimler prodal půlku Smartu Číňanům, miniauta vyrobí Geely

Elektromobil Smart ED

Německý koncern Daimler se dohodl s čínskou automobilkou Geely na založení společného podniku,...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz