Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

  9:49
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní, tedy řidiči i cyklisté, mohou z nových pravidel profitovat. Ovšem při přestupku také mnohem víc zaplatí. Scheuer chce drasticky zvýšit pokuty, třeba i za špatné parkování.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Arne Dedert/dpa

Na německých ulicích se podle informací deníku Bild mnohé změní. Parkování v druhé řadě, na cyklostezkách a chodnících i stání na silničních pruzích označených jako cyklotrasy může být v budoucnu trestáno pokutou ve výši až 100 eur (2 600 korun). Dosavadní pokuty se pohybují mezi 15 a 30 eury. Podle zprávy nebude v budoucnu tolerováno ani tříminutové zastavení v cyklistickém pruhu.

S novými pravidly silničního provozu přišlo německé ministerstvo dopravy i s novou sadou dopravních značek.

Hluboko do kapsy budou muset sáhnout především řidiči, kteří nevytvoří záchrannou uličku. Ti by měli platit pokutu ve výši až 320 eur (8 500 korun). Změny nastanou i u vyhrazených pruhů pro autobusy: v budoucnu je budou smět využívat i auta s nejméně třemi pasažéry a jezdci na elektrokoloběžkách. Je možné, že vznikne i nová dopravní značka, která řidičům zcela zakáže předjíždění dvoukolových dopravních prostředků.

Některé plány ministra dopravy Andrease Scheuera (CSU) byly známy již dříve. „Chceme zajistit bezpečnější podmínky pro cyklisty,“ vyjádřil se Scheuer pro německý deník Bild. Zvýhodněná budou společenství lidí sdílejících auta. Předně budou tvrdě potrestáni řidiči, kteří blokují záchrannou uličku. Protože tady jde podle Scheuera o životy.

FDP (Svobodná demokratická strana) se k plánům ministerstva vyjádřila částečně kriticky. „Otázkou zůstává, zda nová pravidla týkající se pruhů vyhrazených pro autobusy obstojí v praktických testech,“ vyjádřil se Oliver Lukcis, mluvčí dopravně-politické spolkové frakce FDP.

Kritika z německých měst

Návrhy ministerstva kritizují i političtí zástupci jednotlivých německých měst. V pruzích pro autobusy není podle představitele Rady německých měst Helmuta Dedyho místo pro další automobily. „Pruhy vyhrazené pro autobusy mají navíc často jiné semafory, které slouží pouze pro městskou hromadnou dopravu.“ Zároveň kritizují, že policejní kontrola počtu pasažérů ve voze bude „značně marný čin“.

Scheuer reaguje na kritiku: „Chceme zlepšit podmínky spolkům na spolujízdu – jde nám o mobilitu ohleduplnou k životnímu prostředí. Chceme vytvořit víc možností pro orgány městské hromadné dopravy. Vybízíme společnosti zajišťující dopravu, aby redukovaly počet jízd s jedním pasažérem a přispěly tak k ochraně životního prostředí.“ 

Zároveň dodal: „Žádné město, které nechce, nemusí otevírat pruhy vyhrazené pro autobusy dalším účastníkům silničního provozu. Může, ale rozhodně nemusí!“ 

Otevřením autobusového pruhu společenstvím pro spolujízdu navázalo ministerstvo dopravy na požadavek jednoho velkého města, konkrétně Düsseldorfu. „Proto je s podivem, že pan Dedy jako hlavní zástupce Městské rady označil tento návrh (podaný jiným městem) za nepraktický. Možná by se měl pan Dedy našimi návrhy zabývat ještě podrobněji,“ uvedl Scheuer.

Světový unikát

Dá se očekávat bouřlivá diskuze u návrhu na pokutu až sto eur za vypnutí systému automatického nouzového brzdění. Tvůrci novely německých pravidel silničního provozu chtějí motoristy moderních aut, kteří tento prvek aktivní bezpečnosti mají (a pravděpodobně se v roce 2022 stane povinnou výbavou nových aut), donutit, aby jej nevypínali. Toto zákonné nařízení by se pravděpodobně stalo světovým unikátem.

Například ve škodovkách se zařízení jmenuje „Front Assist“ a jako první jej dostalo malinké Citigo v roce 2011. Tyto systémy obecně používají radar nebo kameru na přídi vozu, případně kombinují obojí. Systém permanentně měří odstup od vozů před sebou. V případě, že se vozidlo blíží k překážce (například k výrazně pomaleji jedoucímu vozidlu), obvykle řidiče nejprve varuje a následně automaticky brzdí.

Za městských rychlostí do 30 km/h dokáže v optimálním případě zcela zastavit a zachránit oběma autům nárazníky, nebo alespoň zmírnit následky střetu.

Čumilové narušují práci záchranářů

Po celém Německu přibývá případů, kdy si záchranáři nebo hasiči stěžují, že je jim stále častěji znemožněn či komplikován příjezd k místu nehody. Mnozí řidiči se vůbec nesnaží vytvářet záchrannou uličku. 

Práci záchranářů tak komplikují podobně jako čumilové, kteří sledují místo nehody a pořizují si videozáznamy.

Minulé úterý byl zaznamenán případ, kdy řidič na dálnici 4 u Frechenu přijel záchrannou uličkou až k místu vážné nehody, při níž byli zraněni čtyři lidé. Teprve tam ho zadrželi policisté.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Outlander chytá rychlík. A drží se hesla, že co funguje, to se nemění

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Dva milimetry spojky a 70 litrů benzinu. Veteráni z Česka se prohnali Monakem

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Hospodářská komora řeší, co bude s českým autoprůmyslem

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie. O...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.