Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zjišťovali jsme, jak se testuje aplikace pro ovládání vašeho auta mobilem

Moderní automobily mají čím dál více funkcí, které lze ovládat i pomocí aplikace v chytrém telefonu. Toto digitální propojení je často šikovné a užitečné, nejednomu uživateli však dovede občas zabrnkat na nervy.
Společnost Cleverlance má nově k dispozici Škodu Enyaq, testuje na ní funkce...

Společnost Cleverlance má nově k dispozici Škodu Enyaq, testuje na ní funkce aplikace MyŠkoda, na jejímž vývoji se firma podílí. | foto: Cleverlance

Proč se tak může stát a jak se snaží autoři zajistit, aby takových situací bylo naprosté minimum, jsme zkoumali ve společnosti Cleverlance, která se podílí na vývoji aplikace MyŠkoda pro domácí automobilku.

Samotná aplikace MyŠkoda je vlastně svým způsobem důkazem toho, jak složitá otázka mobilních aplikací pro ovládání funkcí auta ve skutečnosti je. Už třeba proto, že Cleverlance není původním autorem aplikace, vývoj firma převzala před dvěma lety od předchozího dodavatele a od té doby pokračuje ve vylepšování aplikace a přidávání dalších funkcí. Jen převzít něco tak komplexního, jako je podobná aplikace, není vůbec lehký úkol.

Nové funkce pak v poslední době do MyŠkoda přinesla především elektromobilita, na zapracování funkcí souvisejících především s nabíjením elektromobilu Enyaq iV pracovali vývojáři potají v podstatě celý loňský rok. „Ačkoli je aplikace uživatelsky jednoduchá, celé pozadí jejího fungování je vlastně hodně složitá záležitost. Nejde jen o samotnou aplikaci, tedy rozhraní, se kterým pracuje uživatel, ale hlavně o celý ekosystém,“ říká Milan Mitošinka, šéf mobilního vývoje pražské firmy.

„Řešíte to, jak funguje konektivita, servery, databáze na nich, integrace, šifrování a tak podobně,“ dodává s tím, že než vyjede první auto k zákazníkovi, je to dlouhá cesta, během které musí být funkce, co mají v té době být dostupné, především důkladně otestované. „Cílem je v takovém případě dostat do aplikace zásadní funkce, další mohou přibývat časem,“ naznačuje Mitošinka priority.

Právě testování aplikace je pak podle něj velmi náročná záležitost. „Naším úkolem je nasimulovat veškeré možné situace, které v praxi mohou nastat, i když jsou třeba velmi nepravděpodobné nebo nezamýšlené,“ vysvětluje Mitošinka.

Otestovat je potřeba opravdu všechno, od spárování aplikace s daným vozem (na to existuje podle typu auta a jeho výbavy několik možných postupů) přes odesílání klasických informací, jako je stav počítadla kilometrů nebo stav zamčení či odemčení auta, až po otestování aktivních funkcí, které umožňují třeba u elektromobilu Enyaq iV na dálku ovládat nabíjení, klimatizaci, nebo třeba v množství aut nechat vůz na dálku zablikat a zatroubit. „V podstatě je to pečlivá práce s daty, porovnáváme to, co nám vykazuje auto a co ukazuje samotná aplikace,“ říká testerka Viktorie, pro kterou je testování a hledání případných chyb denním chlebem.

Testování může probíhat několika způsoby, ale v zásadě poměrně často zahrnuje „žonglování“ se spoustou mobilních telefonů a aut. „Ve firmě máme samozřejmě několik vozů, na kterých můžeme funkce zkoušet přímo. V případě potřeby nám ale konkrétní auto s konkrétními funkcemi připraví v Mladé Boleslavi. A některé funkce můžeme třeba i nasimulovat,“ vysvětluje Viktorie. Testují se různé konfigurace vozů, různé úrovně výbavy i daného palubního systému, které mohou mít různé funkce a také se liší ve způsobu komunikace.

Většina funkcí se testuje staticky, ale mnohé je potřeba ověřit i za jízdy. A když se pak v takové situaci hledá příčina problému, je to opravdu pořádný hlavolam. „Holky u toho vypadají jako hackerky na cestách,“ směje se Mitošinka, když popisuje, jak dvojice testerek firmy Cleverlance v provozu hledá šotky. „Jedna řídí, druhá má na klíně notebook a k tomu několik různých mobilních telefonů,“ říká.

Telefonů je potřeba opravdu spousta. „Snažíme se zkoušet různé verze systému, testujeme aplikaci na různých úhlopříčkách displeje a v případě Androidu se snažíme pokrývat i různé uživatelské nadstavby jednotlivých výrobců,“ říká Viktorie s tím, že telefonů mají pro pracovní účely desítky. A právě u telefonů může být pro uživatele první zádrhel: komunikace některých starších typů vozů se totiž odehrává pouze přes kabel a rozhraní MirrorLink, jenže to zdaleka ne všechny androidí telefony podporují. Pak má ale uživatel smůlu. „Hledáme jiné řešení, ale zatím je možná jen tato cesta,“ vysvětluje Mitošinka.

Další zádrhel může být v komunikaci mezi vozem a automobilkou. Je totiž nutné zajistit, aby si aplikace dokázala poradit i s chvilkovým výpadkem komunikace přes mobilní síť či s případnou plánovanou údržbou infrastruktury. „Zrovna při přebírání našeho firemního Enyaqu jsme se takto docela vystrašily,“ říká Viktorie. Po přepnutí z takzvaného anonymního režimu, ve kterém automobil na pokyn řidiče některá data neodesílá, se tento stav totiž neprojevil v aplikaci. „Trochu jsme se s kolegyní lekly, že nám v aplikaci utekla nějaká chyba. Jenže to byla vina drobného výpadku spojení, příkaz z auta se do aplikace prostě nedostal, stačilo celý proces po chvíli zopakovat,“ vysvětluje testerka.

Její prací je právě zajistit, aby kromě těchto technických výpadků aplikace skutečně fungovala tak, jak má. „Na internetu koluje spousta různých vtipů, jak se programátor dívá na testera, ale u nás ve firmě jsme opravdu dobrá parta. Programátoři ví, že odhalování nedostatků je naše práce, my se jim zase snažíme maximálně ulehčit jejich nápravu tím, že danou situaci co nejlépe prozkoumáme a popíšeme,“ říká Viktorie. Veškerá sada povinných testů se pak vždy opakuje u každé nové verze aplikace, která je připravena k vydání.

A kde se chyby nejčastěji nachází? „Většinou jde o situace, se kterými aplikace doposud nepočítala. Pak dostane aplikace informaci, u které vlastně neví, jak s ní naložit,“ popisuje Viktorie s tím, že náprava většinou bývá poměrně rychlá. Oněch „zapeklitých“ problémů prý moc není. „Při testech musíme samozřejmě zkoušet nejen to, aby aplikace dělala to, co má, ale aby také nedělala nic, co nemá,“ dodává.

Proto se vždy kromě vývojové verze aplikace, která umožňuje obejít některá zabezpečení třeba z důvodů simulace (testování odesílání stavu počítadla kilometrů je lepší nasimulovat, než hledat auta s různým nájezdem), testuje i aplikace v produkční verzi, kterou dostanou uživatelé. Ta má kompletní zabezpečení tak, aby do komunikace mezi autem a aplikací uživatele nemohl nikdo neoprávněně vstoupit a tím přivodit další potíže.

„Naším cílem je tedy zcela bezproblémová aplikace, která bude v ideálním případě fungovat za všech okolností. Je to náročný úkol, ale věřím, že se k jeho splnění s nejnovějšími verzemi již blížíme,“ uzavírá Viktorie pohled pod pokličku.

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Z vyšetřování automobilek v Číně je podle Pekingu průmyslová špionáž Bruselu

20. června 2024

Rozsah detailních informací, které po čínských firmách na výrobu elektromobilů při osmiměsíčním...

Mustang slavil šedesátiny, do Kolína přiburácel i ten, co řídil Fittipaldi

20. června 2024

Šedesát let. Tak dlouho již uběhlo od představení jedné z nejvýraznějších automobilových legend....

Alkohol za volantem některé země tolerují, pojišťovny jsou ovšem nekompromisní

20. června 2024

Česko je jednou z mála zemí, kde platí nulová tolerance alkoholu a drog za volantem. Ve většině...

Nejvychytanější skla pro auta pečou v Hořovicích. Dodávají je Ferrari i Rollsu

20. června 2024

Obyčejný dřevěný kolíček, kterým po vyprání zajistíte prádlo, možná spousta z nás skoro nezná,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...