Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. října 2022 Justýna

Zjišťovali jsme, jak se testuje aplikace pro ovládání vašeho auta mobilem

Moderní automobily mají čím dál více funkcí, které lze ovládat i pomocí aplikace v chytrém telefonu. Toto digitální propojení je často šikovné a užitečné, nejednomu uživateli však dovede občas zabrnkat na nervy.

Společnost Cleverlance má nově k dispozici Škodu Enyaq, testuje na ní funkce aplikace MyŠkoda, na jejímž vývoji se firma podílí. | foto: Cleverlance

Proč se tak může stát a jak se snaží autoři zajistit, aby takových situací bylo naprosté minimum, jsme zkoumali ve společnosti Cleverlance, která se podílí na vývoji aplikace MyŠkoda pro domácí automobilku.

Samotná aplikace MyŠkoda je vlastně svým způsobem důkazem toho, jak složitá otázka mobilních aplikací pro ovládání funkcí auta ve skutečnosti je. Už třeba proto, že Cleverlance není původním autorem aplikace, vývoj firma převzala před dvěma lety od předchozího dodavatele a od té doby pokračuje ve vylepšování aplikace a přidávání dalších funkcí. Jen převzít něco tak komplexního, jako je podobná aplikace, není vůbec lehký úkol.

Nové funkce pak v poslední době do MyŠkoda přinesla především elektromobilita, na zapracování funkcí souvisejících především s nabíjením elektromobilu Enyaq iV pracovali vývojáři potají v podstatě celý loňský rok. „Ačkoli je aplikace uživatelsky jednoduchá, celé pozadí jejího fungování je vlastně hodně složitá záležitost. Nejde jen o samotnou aplikaci, tedy rozhraní, se kterým pracuje uživatel, ale hlavně o celý ekosystém,“ říká Milan Mitošinka, šéf mobilního vývoje pražské firmy.

„Řešíte to, jak funguje konektivita, servery, databáze na nich, integrace, šifrování a tak podobně,“ dodává s tím, že než vyjede první auto k zákazníkovi, je to dlouhá cesta, během které musí být funkce, co mají v té době být dostupné, především důkladně otestované. „Cílem je v takovém případě dostat do aplikace zásadní funkce, další mohou přibývat časem,“ naznačuje Mitošinka priority.

Právě testování aplikace je pak podle něj velmi náročná záležitost. „Naším úkolem je nasimulovat veškeré možné situace, které v praxi mohou nastat, i když jsou třeba velmi nepravděpodobné nebo nezamýšlené,“ vysvětluje Mitošinka.

Otestovat je potřeba opravdu všechno, od spárování aplikace s daným vozem (na to existuje podle typu auta a jeho výbavy několik možných postupů) přes odesílání klasických informací, jako je stav počítadla kilometrů nebo stav zamčení či odemčení auta, až po otestování aktivních funkcí, které umožňují třeba u elektromobilu Enyaq iV na dálku ovládat nabíjení, klimatizaci, nebo třeba v množství aut nechat vůz na dálku zablikat a zatroubit. „V podstatě je to pečlivá práce s daty, porovnáváme to, co nám vykazuje auto a co ukazuje samotná aplikace,“ říká testerka Viktorie, pro kterou je testování a hledání případných chyb denním chlebem.

Testování může probíhat několika způsoby, ale v zásadě poměrně často zahrnuje „žonglování“ se spoustou mobilních telefonů a aut. „Ve firmě máme samozřejmě několik vozů, na kterých můžeme funkce zkoušet přímo. V případě potřeby nám ale konkrétní auto s konkrétními funkcemi připraví v Mladé Boleslavi. A některé funkce můžeme třeba i nasimulovat,“ vysvětluje Viktorie. Testují se různé konfigurace vozů, různé úrovně výbavy i daného palubního systému, které mohou mít různé funkce a také se liší ve způsobu komunikace.

Většina funkcí se testuje staticky, ale mnohé je potřeba ověřit i za jízdy. A když se pak v takové situaci hledá příčina problému, je to opravdu pořádný hlavolam. „Holky u toho vypadají jako hackerky na cestách,“ směje se Mitošinka, když popisuje, jak dvojice testerek firmy Cleverlance v provozu hledá šotky. „Jedna řídí, druhá má na klíně notebook a k tomu několik různých mobilních telefonů,“ říká.

Telefonů je potřeba opravdu spousta. „Snažíme se zkoušet různé verze systému, testujeme aplikaci na různých úhlopříčkách displeje a v případě Androidu se snažíme pokrývat i různé uživatelské nadstavby jednotlivých výrobců,“ říká Viktorie s tím, že telefonů mají pro pracovní účely desítky. A právě u telefonů může být pro uživatele první zádrhel: komunikace některých starších typů vozů se totiž odehrává pouze přes kabel a rozhraní MirrorLink, jenže to zdaleka ne všechny androidí telefony podporují. Pak má ale uživatel smůlu. „Hledáme jiné řešení, ale zatím je možná jen tato cesta,“ vysvětluje Mitošinka.

Další zádrhel může být v komunikaci mezi vozem a automobilkou. Je totiž nutné zajistit, aby si aplikace dokázala poradit i s chvilkovým výpadkem komunikace přes mobilní síť či s případnou plánovanou údržbou infrastruktury. „Zrovna při přebírání našeho firemního Enyaqu jsme se takto docela vystrašily,“ říká Viktorie. Po přepnutí z takzvaného anonymního režimu, ve kterém automobil na pokyn řidiče některá data neodesílá, se tento stav totiž neprojevil v aplikaci. „Trochu jsme se s kolegyní lekly, že nám v aplikaci utekla nějaká chyba. Jenže to byla vina drobného výpadku spojení, příkaz z auta se do aplikace prostě nedostal, stačilo celý proces po chvíli zopakovat,“ vysvětluje testerka.

Její prací je právě zajistit, aby kromě těchto technických výpadků aplikace skutečně fungovala tak, jak má. „Na internetu koluje spousta různých vtipů, jak se programátor dívá na testera, ale u nás ve firmě jsme opravdu dobrá parta. Programátoři ví, že odhalování nedostatků je naše práce, my se jim zase snažíme maximálně ulehčit jejich nápravu tím, že danou situaci co nejlépe prozkoumáme a popíšeme,“ říká Viktorie. Veškerá sada povinných testů se pak vždy opakuje u každé nové verze aplikace, která je připravena k vydání.

A kde se chyby nejčastěji nachází? „Většinou jde o situace, se kterými aplikace doposud nepočítala. Pak dostane aplikace informaci, u které vlastně neví, jak s ní naložit,“ popisuje Viktorie s tím, že náprava většinou bývá poměrně rychlá. Oněch „zapeklitých“ problémů prý moc není. „Při testech musíme samozřejmě zkoušet nejen to, aby aplikace dělala to, co má, ale aby také nedělala nic, co nemá,“ dodává.

Proto se vždy kromě vývojové verze aplikace, která umožňuje obejít některá zabezpečení třeba z důvodů simulace (testování odesílání stavu počítadla kilometrů je lepší nasimulovat, než hledat auta s různým nájezdem), testuje i aplikace v produkční verzi, kterou dostanou uživatelé. Ta má kompletní zabezpečení tak, aby do komunikace mezi autem a aplikací uživatele nemohl nikdo neoprávněně vstoupit a tím přivodit další potíže.

„Naším cílem je tedy zcela bezproblémová aplikace, která bude v ideálním případě fungovat za všech okolností. Je to náročný úkol, ale věřím, že se k jeho splnění s nejnovějšími verzemi již blížíme,“ uzavírá Viktorie pohled pod pokličku.

  • Nejčtenější

Nový favorit se z Řecka vrátí domů. Český závodník za něj dal 600 tisíc

Premium Úplně nová Škoda Favorit s nájezdem 34 kilometrů, která se objevila v aukci v Řecku, se vrátí domů do Česka. Dražbu...

Svezli jsme se na první superkoloběžce v Česku. Je to kyberpunková mašina

Elektrokoloběžka s duší kyberpunkové motorky, tak by se dal označit Segway SuperScooter GT2. Je to primárně vozítko na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda vymýšlí, jak šetřit plynem. Zaměstnanci se bojí o práci

Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli krizi neodpracovali v součtu miliony pracovních hodin, za které firma vyplatila...

Ztráty při domácím nabíjení elektroaut jsou až 20 procent. Zkraťte si kabel

Elektromobily odebírají ze sítě při nabíjení více energie, než se ukládá v baterii. Zatímco u mnoha elektrotechnických...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky

Citroën se chystá na chudobu Evropy. Jeho nejnovější – neotřelými nápady a inovativními materiály nabitý – koncept Oli...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Rychlostní limity v ČR platí čtvrt století, teď se mluví o 150 na dálnicích

Čtvrt století jezdí řidiči v Česku podle stávajících rychlostních limitů v obcích a na dálnicích. Řada měst nyní...

Dražebník veteránů: kupující bývají v transu, na cenu pak nekoukají

Premium Krok za krokem si Pavel Kočí splnil sen. Od studia na vysoké škole myslel na to, že chce jednou vlastnit aukční síň a...

Bosch přidá v Jihlavě k dílům pro diesely i komponenty pro elektromobily

Společnost Bosch Diesel začne v Jihlavě vedle komponent pro spalovací motory vyrábět také díly pro elektrická osobní...

Novou nabíječku v Praze živí powerbanka z vysloužilých baterií Škody Enyaq

S dobíjením elektrických vozidel nově pomůže také speciální úložiště, které je sestavené z použitých baterií z...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Táňa Pauhofová porodila. Její manžel prozradil pohlaví a jméno dítěte

Slovenská herečka Táňa Pauhofová (39) se poprvé stala maminkou. Na sociálních sítích zveřejnila fotky s hudebním...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...