Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

  12:00
Pro veřejnost se v úterý 5. září v centru bavorské metropole otevírá jedna z největších světových automobilových výstav IAA Mobility, která se vedle klasických automobilů soustředí na udržitelnou mobilitu. Návštěvníci se tak mohou do neděle 10. září těšit na přehlídku elektromobilů a také třeba elektrických kol. Akci kritizují klimatičtí aktivisté, kvůli kterým je v pohotovosti policie.

IAA Mobility se snaží navázat na lesk někdejších autosalonů ve Frankfurtu nad Mohanem.

České zastoupení není nijak výrazné. Do Mnichova přijela sice automobilka Škoda Auto, nikoli ale jako oficiální vystavovatel. Zastoupeno Česko není ani mezi stovkou nadějných začínajících společností, takzvaných start-upů. Původně ohlášená česká firma nakonec účast odřekla.

„Ano, měli jsme na našem seznamu český start-up, ale firma bohužel účast nakonec odřekla. Takže podle aktuálního stavu zde nebude žádný start-up z Česka,“ řekl mluvčí veletrhu Hannes Schumann. Podobně na seznamu takřka 700 vystavovatelů chybějí firmy ze Slovenska.

Na otevření veletrhu přijel do Mnichova český ministr dopravy Martin Kupka, jenž se v pondělí zúčastnil mezinárodní konference o syntetických palivech, kterou uspořádal jeho německý kolega Volker Wissing.

Ekoaktivisté narušují autosalon v Mnichově. Lepí se k silnici a potápějí auta

Na hladké konání veletrhu v Mnichově dohlíží asi 4 500 policistů, a to nejen z Bavorska, ale také z dalších spolkových zemí. Mnichovský policejní prezident Thomas Hampel uvedl, že v ulicích budou také hlídky v civilu. Pro případ zadržení většího počtu lidí má policie připraveny na dvoře svého sídla kontejnerové cely.

Narušit průběh IAA Mobility mohou protesty klimatických aktivistů, kteří už předem ohlásili na dvě desítky demonstrací a shromáždění. Německý Svaz automobilového průmyslu (VDA) ekologickým hnutím Letzte Generation (Poslední generace), Greenpeace a Fridays for Future (Pátky pro budoucnost) na veletrhu nabídl otevření informačního stánku, aktivisté to odmítli.

Expozice čínského výrobce baterií CATL na autosalonu v Mnichově

Už loňská výstava IAA Mobility v roce 2021 přišla s konceptem, kdy se odborníci soustředili v halách na výstavišti, zatímco pro běžné návštěvníky z řad široké veřejnosti se otevřelo centrum města. Letos se k tomuto schématu veletrh ještě více přiklonil. Pro veřejnost to má výhodu v tom, že na výstavu pod otevřeným nebem se dostane zdarma. Zde si také na testovacích tratích mohou produkty vyzkoušet, a to od automobilů přes mopedy a kola až po koloběžky. Chybět zde nebudou ani koncerty.

Chybět zde budou ovšem mimo jiné značky Toyota, Mazda, Honda, Jeep, Peugeot, Citroën, Volvo, Kia nebo Hyundai.

Pozornost přitahují elektromobily z Číny

Asijští, zvláště čínští výrobci mají letos na veletrhu silné zastoupení a snaží se nalákat evropské zákazníky. „Evropští výrobci automobilů budou muset přiložit ruku k dílu, aby smazali náskok Číny ve vývoji levnějších a pro spotřebitele přívětivějších automobilů,“ shodli se na tom analytici a vedoucí pracovníci, kteří se mnichovského veletrhu účastní.

Čínští výrobci elektromobilů, včetně firem BYD, Nio a Xpeng, se zaměřují na evropský trh s elektromobily, kde prodej v prvních sedmi měsících roku stoupl téměř o 55 procent zhruba na 820 000 vozů. To představuje téměř 13 procent všech prodaných aut. Podle údajů poradenské společnosti Inovev bylo osm procent z nově prodaných elektromobilů v Evropě vyrobeno čínskou značkou. Loni to bylo šest procent a rok předtím jen čtyři procenta.„Myslím, že jsou o generaci před námi,“ řekl o čínských výrobcích elektromobilů generální ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo.

Na mnichovském autosalonu je přítomnost čínských značek hodně znát. Přibližně 41 procent vystavovatelů na letošním ročníku má sídlo v Asii a čínských společností je dvojnásobný počet, včetně výrobců elektromobilů BYD a Xpeng a výrobce baterií CATL.

BMW představuje vizi elektrické Neue Klasse, kterou chce dohnat Teslu

„To, co bylo dříve představením německého automobilového průmyslu, na kterém demonstroval svou mimořádně silnou pozici, je nyní setkáním rovných mezi progresivními hráči z celého světa, především z Číny,“ řekl analytik poradenské společnosti Oliver Wymant Fabian Brandt.

Příchod čínských výrobců elektromobilů vyvolává obavy, že se stanou dominantními prodejci díky cenám. Průměrná cena elektromobilu v Číně byla v první polovině loňského roku méně než 32 000 eur (772 000 Kč), zatímco v Evropě to bylo 56 000 eur (1,35 milionu Kč), vyplývá z údajů výzkumné společnosti Jato Dynamics.

„Evropa musí tváří v tvář Číně přestat být z makroekonomického hlediska naivní,“ řekl šéf vývojového oddělení Renaultu Gilles Le Borgne. Upozornil, že země ovládá celý dodavatelský řetězce baterií.

Čínští a němečtí výrobci aut a dodavatelé také vystoupí na čínské konferenci o elektromobilech, která se bude konat v rámci veletrhu IAA Mobility poprvé mimo Čínu. Hlavním tématem konferenci bude soupeření o cenu.

Nová značka v Evropě

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng chystá další expanzi v Evropě. Příští rok chce být i v Německu, Británii a ve Francii, řekl před zahájením autosalonu IAA Mobility v Mnichově šéf automobilky Brian Gu. Od začátku příštího roku bude firma prodávat elektromobily G9 a P7 i na izraelském trhu.

Ambiciózní čínská elektromobilka chce konkurovat Tesle, tlačí se do Evropy

„Máme smělý plán posunout se do globální arény,“ řekl Gu. V Evropě už firma prodává elektromobily v Nizozemsku a v Norsku, uvedla agentura Reuters. Podnik rovněž nabídne vůz G6 jako svůj první model s volantem na pravé straně.

Čínští výrobci elektromobilů se v Evropě snaží expandovat, na zahraničních trzích usilují o vyšší marže a rychlejší růst. Evropské konkurenty vyzývají na souboj přímo na jejich domácích trzích, a to nabídkou levnějších aut. Na svém domovském trhu se čínští výrobci elektromobilů také potýkají s drtivou cenovou válkou, která jim stlačila marže a omezila možnosti růstu.

Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv

Zatímco v jihovýchodní Asii a v Jižní Americe čínští výrobci elektromobilů dokázali prodej výrazně zvýšit, na evropském trhu je to pro ně pořád relativně obtížné. Přestože jsou schopni nabídnout elektromobily za konkurenceschopné ceny, potýkají se v Evropě s problémy, včetně regulačních opatření a horší infrastruktury pro elektrická auta. Problémem jsou pro ně také odlišné preference zákazníků nebo povědomí o značce.

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Mnichovskému autosalonu bude podle expertů dominovat odhodlání, že Evropa musí ve výrobě elektromobilů zmírnit náskok rivalů z jiných částí světa. Nejsou to jen čínští výrobci, ale také americká automobilka Tesla, která také expanduje v Evropě, včetně Německa. Dostupné elektromobily ale podle analytiků nabízejí hlavně čínští výrobci.

„Musí to být boj. Je jasné, že oni jsou v hodnotovém řetězci velmi konkurenceschopní,“ řekl na adresu čínských výrobců elektromobilů ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo. „Musíme je velmi rychle dohnat,“ dodal.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda dnes odhalí nový elektromobil. Elroq má premiéru v Praze

Škoda Elroq

VIDEO Škoda Auto naplánovala na večer prvního října do Prahy premiéru svého nového modelu. Elektrický...

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Čínská Chery odkládá zahájení výroby elektroaut ve Španělsku. Zkoumá cla

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile o rok odložila záměr zahájit výrobu elektromobilů v Evropě....

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Škoda chystá Elroq na start, ladí plašičku chodců a testuje maskovaná v Česku

Maskovaná škodovka při testovacích jízdách na dálnici D10

VIDEO Hučení, nebo bzučení? Poslechněte si, jak bude znít nová elektrická Škoda Elroq. Kompaktní...

Elektromobily si podporu zaslouží, myslí si šéf českého Volkswagenu

Jakub Šebesta, šéf českého zastoupení značky Volkswagen

Podařilo se nám dojednat daleko příznivější ceny, chlubí se Jakub Šebesta, vedoucí značky...

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše Reuters. Pravda, čínské automobilky pojaly prezentace na nejstarším a nejslavnějším světovém...

15. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

Pojďte na večerní návštěvu pařížského autosalonu. Uvidíte autům pod kůži

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon otevřel v úterý 15. října pro veřejnost. Automobilový veletrh s nejdelší tradicí (poprvé se konal v roce 1898) se koná každé dva roky. Po letech útlumu je zas plnohodnotným...

15. října 2024

Škoda má nové malé SUV. Kylaq vyrábí pro nejslibnější mimoevropský trh

Automobilka Škoda Auto vyvinula malé SUV Kylaq. Je určené pro největší mimoevropský trh značky, Indii. S novým modelem vstoupí značka do oblíbeného segmentu vozů s délkou pod čtyři metry, který tvoří...

15. října 2024  14:28

Kouzlo pominulo. Šéfa Stellantisu čeká před důchodem těžký poslední rok

Premium

Šéf mezinárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares (66) odejde z funkce, až mu začátkem roku 2026 vyprší kontrakt. Automobilka zároveň představila okamžité změny ve vedení. Akcie podniku...

15. října 2024

Nissan chce Qashqai vrátit do hry. Má tlustší skla a Google na palubě

Nissan Qashqai, jeden z otců zakladatelů segmentu crossoverů a SUV, se dočkal faceliftu už třetí generace. Má sice stejné motory, ale upravený design, pár změn v interiéru, a především nové...

15. října 2024

Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky

Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních službách necílilo na...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené...