IAA Mobility se snaží navázat na lesk někdejších autosalonů ve Frankfurtu nad Mohanem.
České zastoupení není nijak výrazné. Do Mnichova přijela sice automobilka Škoda Auto, nikoli ale jako oficiální vystavovatel. Zastoupeno Česko není ani mezi stovkou nadějných začínajících společností, takzvaných start-upů. Původně ohlášená česká firma nakonec účast odřekla.
„Ano, měli jsme na našem seznamu český start-up, ale firma bohužel účast nakonec odřekla. Takže podle aktuálního stavu zde nebude žádný start-up z Česka,“ řekl mluvčí veletrhu Hannes Schumann. Podobně na seznamu takřka 700 vystavovatelů chybějí firmy ze Slovenska.
Na otevření veletrhu přijel do Mnichova český ministr dopravy Martin Kupka, jenž se v pondělí zúčastnil mezinárodní konference o syntetických palivech, kterou uspořádal jeho německý kolega Volker Wissing.
Ekoaktivisté narušují autosalon v Mnichově. Lepí se k silnici a potápějí auta |
Na hladké konání veletrhu v Mnichově dohlíží asi 4 500 policistů, a to nejen z Bavorska, ale také z dalších spolkových zemí. Mnichovský policejní prezident Thomas Hampel uvedl, že v ulicích budou také hlídky v civilu. Pro případ zadržení většího počtu lidí má policie připraveny na dvoře svého sídla kontejnerové cely.
Narušit průběh IAA Mobility mohou protesty klimatických aktivistů, kteří už předem ohlásili na dvě desítky demonstrací a shromáždění. Německý Svaz automobilového průmyslu (VDA) ekologickým hnutím Letzte Generation (Poslední generace), Greenpeace a Fridays for Future (Pátky pro budoucnost) na veletrhu nabídl otevření informačního stánku, aktivisté to odmítli.
Už loňská výstava IAA Mobility v roce 2021 přišla s konceptem, kdy se odborníci soustředili v halách na výstavišti, zatímco pro běžné návštěvníky z řad široké veřejnosti se otevřelo centrum města. Letos se k tomuto schématu veletrh ještě více přiklonil. Pro veřejnost to má výhodu v tom, že na výstavu pod otevřeným nebem se dostane zdarma. Zde si také na testovacích tratích mohou produkty vyzkoušet, a to od automobilů přes mopedy a kola až po koloběžky. Chybět zde nebudou ani koncerty.
Chybět zde budou ovšem mimo jiné značky Toyota, Mazda, Honda, Jeep, Peugeot, Citroën, Volvo, Kia nebo Hyundai.
Pozornost přitahují elektromobily z Číny
Asijští, zvláště čínští výrobci mají letos na veletrhu silné zastoupení a snaží se nalákat evropské zákazníky. „Evropští výrobci automobilů budou muset přiložit ruku k dílu, aby smazali náskok Číny ve vývoji levnějších a pro spotřebitele přívětivějších automobilů,“ shodli se na tom analytici a vedoucí pracovníci, kteří se mnichovského veletrhu účastní.
Čínští výrobci elektromobilů, včetně firem BYD, Nio a Xpeng, se zaměřují na evropský trh s elektromobily, kde prodej v prvních sedmi měsících roku stoupl téměř o 55 procent zhruba na 820 000 vozů. To představuje téměř 13 procent všech prodaných aut. Podle údajů poradenské společnosti Inovev bylo osm procent z nově prodaných elektromobilů v Evropě vyrobeno čínskou značkou. Loni to bylo šest procent a rok předtím jen čtyři procenta.„Myslím, že jsou o generaci před námi,“ řekl o čínských výrobcích elektromobilů generální ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo.
Na mnichovském autosalonu je přítomnost čínských značek hodně znát. Přibližně 41 procent vystavovatelů na letošním ročníku má sídlo v Asii a čínských společností je dvojnásobný počet, včetně výrobců elektromobilů BYD a Xpeng a výrobce baterií CATL.
BMW představuje vizi elektrické Neue Klasse, kterou chce dohnat Teslu |
„To, co bylo dříve představením německého automobilového průmyslu, na kterém demonstroval svou mimořádně silnou pozici, je nyní setkáním rovných mezi progresivními hráči z celého světa, především z Číny,“ řekl analytik poradenské společnosti Oliver Wymant Fabian Brandt.
Příchod čínských výrobců elektromobilů vyvolává obavy, že se stanou dominantními prodejci díky cenám. Průměrná cena elektromobilu v Číně byla v první polovině loňského roku méně než 32 000 eur (772 000 Kč), zatímco v Evropě to bylo 56 000 eur (1,35 milionu Kč), vyplývá z údajů výzkumné společnosti Jato Dynamics.
„Evropa musí tváří v tvář Číně přestat být z makroekonomického hlediska naivní,“ řekl šéf vývojového oddělení Renaultu Gilles Le Borgne. Upozornil, že země ovládá celý dodavatelský řetězce baterií.
Čínští a němečtí výrobci aut a dodavatelé také vystoupí na čínské konferenci o elektromobilech, která se bude konat v rámci veletrhu IAA Mobility poprvé mimo Čínu. Hlavním tématem konferenci bude soupeření o cenu.
Nová značka v Evropě
Čínský výrobce elektromobilů Xpeng chystá další expanzi v Evropě. Příští rok chce být i v Německu, Británii a ve Francii, řekl před zahájením autosalonu IAA Mobility v Mnichově šéf automobilky Brian Gu. Od začátku příštího roku bude firma prodávat elektromobily G9 a P7 i na izraelském trhu.
Ambiciózní čínská elektromobilka chce konkurovat Tesle, tlačí se do Evropy |
„Máme smělý plán posunout se do globální arény,“ řekl Gu. V Evropě už firma prodává elektromobily v Nizozemsku a v Norsku, uvedla agentura Reuters. Podnik rovněž nabídne vůz G6 jako svůj první model s volantem na pravé straně.
Čínští výrobci elektromobilů se v Evropě snaží expandovat, na zahraničních trzích usilují o vyšší marže a rychlejší růst. Evropské konkurenty vyzývají na souboj přímo na jejich domácích trzích, a to nabídkou levnějších aut. Na svém domovském trhu se čínští výrobci elektromobilů také potýkají s drtivou cenovou válkou, která jim stlačila marže a omezila možnosti růstu.
Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv |
Zatímco v jihovýchodní Asii a v Jižní Americe čínští výrobci elektromobilů dokázali prodej výrazně zvýšit, na evropském trhu je to pro ně pořád relativně obtížné. Přestože jsou schopni nabídnout elektromobily za konkurenceschopné ceny, potýkají se v Evropě s problémy, včetně regulačních opatření a horší infrastruktury pro elektrická auta. Problémem jsou pro ně také odlišné preference zákazníků nebo povědomí o značce.
Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa |
Mnichovskému autosalonu bude podle expertů dominovat odhodlání, že Evropa musí ve výrobě elektromobilů zmírnit náskok rivalů z jiných částí světa. Nejsou to jen čínští výrobci, ale také americká automobilka Tesla, která také expanduje v Evropě, včetně Německa. Dostupné elektromobily ale podle analytiků nabízejí hlavně čínští výrobci.
„Musí to být boj. Je jasné, že oni jsou v hodnotovém řetězci velmi konkurenceschopní,“ řekl na adresu čínských výrobců elektromobilů ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo. „Musíme je velmi rychle dohnat,“ dodal.