Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

  12:00
Pro veřejnost se v úterý 5. září v centru bavorské metropole otevírá jedna z největších světových automobilových výstav IAA Mobility, která se vedle klasických automobilů soustředí na udržitelnou mobilitu. Návštěvníci se tak mohou do neděle 10. září těšit na přehlídku elektromobilů a také třeba elektrických kol. Akci kritizují klimatičtí aktivisté, kvůli kterým je v pohotovosti policie.

IAA Mobility se snaží navázat na lesk někdejších autosalonů ve Frankfurtu nad Mohanem.

České zastoupení není nijak výrazné. Do Mnichova přijela sice automobilka Škoda Auto, nikoli ale jako oficiální vystavovatel. Zastoupeno Česko není ani mezi stovkou nadějných začínajících společností, takzvaných start-upů. Původně ohlášená česká firma nakonec účast odřekla.

„Ano, měli jsme na našem seznamu český start-up, ale firma bohužel účast nakonec odřekla. Takže podle aktuálního stavu zde nebude žádný start-up z Česka,“ řekl mluvčí veletrhu Hannes Schumann. Podobně na seznamu takřka 700 vystavovatelů chybějí firmy ze Slovenska.

Na otevření veletrhu přijel do Mnichova český ministr dopravy Martin Kupka, jenž se v pondělí zúčastnil mezinárodní konference o syntetických palivech, kterou uspořádal jeho německý kolega Volker Wissing.

Ekoaktivisté narušují autosalon v Mnichově. Lepí se k silnici a potápějí auta

Na hladké konání veletrhu v Mnichově dohlíží asi 4 500 policistů, a to nejen z Bavorska, ale také z dalších spolkových zemí. Mnichovský policejní prezident Thomas Hampel uvedl, že v ulicích budou také hlídky v civilu. Pro případ zadržení většího počtu lidí má policie připraveny na dvoře svého sídla kontejnerové cely.

Narušit průběh IAA Mobility mohou protesty klimatických aktivistů, kteří už předem ohlásili na dvě desítky demonstrací a shromáždění. Německý Svaz automobilového průmyslu (VDA) ekologickým hnutím Letzte Generation (Poslední generace), Greenpeace a Fridays for Future (Pátky pro budoucnost) na veletrhu nabídl otevření informačního stánku, aktivisté to odmítli.

Expozice čínského výrobce baterií CATL na autosalonu v Mnichově

Už loňská výstava IAA Mobility v roce 2021 přišla s konceptem, kdy se odborníci soustředili v halách na výstavišti, zatímco pro běžné návštěvníky z řad široké veřejnosti se otevřelo centrum města. Letos se k tomuto schématu veletrh ještě více přiklonil. Pro veřejnost to má výhodu v tom, že na výstavu pod otevřeným nebem se dostane zdarma. Zde si také na testovacích tratích mohou produkty vyzkoušet, a to od automobilů přes mopedy a kola až po koloběžky. Chybět zde nebudou ani koncerty.

Chybět zde budou ovšem mimo jiné značky Toyota, Mazda, Honda, Jeep, Peugeot, Citroën, Volvo, Kia nebo Hyundai.

Pozornost přitahují elektromobily z Číny

Asijští, zvláště čínští výrobci mají letos na veletrhu silné zastoupení a snaží se nalákat evropské zákazníky. „Evropští výrobci automobilů budou muset přiložit ruku k dílu, aby smazali náskok Číny ve vývoji levnějších a pro spotřebitele přívětivějších automobilů,“ shodli se na tom analytici a vedoucí pracovníci, kteří se mnichovského veletrhu účastní.

Čínští výrobci elektromobilů, včetně firem BYD, Nio a Xpeng, se zaměřují na evropský trh s elektromobily, kde prodej v prvních sedmi měsících roku stoupl téměř o 55 procent zhruba na 820 000 vozů. To představuje téměř 13 procent všech prodaných aut. Podle údajů poradenské společnosti Inovev bylo osm procent z nově prodaných elektromobilů v Evropě vyrobeno čínskou značkou. Loni to bylo šest procent a rok předtím jen čtyři procenta.„Myslím, že jsou o generaci před námi,“ řekl o čínských výrobcích elektromobilů generální ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo.

Na mnichovském autosalonu je přítomnost čínských značek hodně znát. Přibližně 41 procent vystavovatelů na letošním ročníku má sídlo v Asii a čínských společností je dvojnásobný počet, včetně výrobců elektromobilů BYD a Xpeng a výrobce baterií CATL.

BMW představuje vizi elektrické Neue Klasse, kterou chce dohnat Teslu

„To, co bylo dříve představením německého automobilového průmyslu, na kterém demonstroval svou mimořádně silnou pozici, je nyní setkáním rovných mezi progresivními hráči z celého světa, především z Číny,“ řekl analytik poradenské společnosti Oliver Wymant Fabian Brandt.

Příchod čínských výrobců elektromobilů vyvolává obavy, že se stanou dominantními prodejci díky cenám. Průměrná cena elektromobilu v Číně byla v první polovině loňského roku méně než 32 000 eur (772 000 Kč), zatímco v Evropě to bylo 56 000 eur (1,35 milionu Kč), vyplývá z údajů výzkumné společnosti Jato Dynamics.

„Evropa musí tváří v tvář Číně přestat být z makroekonomického hlediska naivní,“ řekl šéf vývojového oddělení Renaultu Gilles Le Borgne. Upozornil, že země ovládá celý dodavatelský řetězce baterií.

Čínští a němečtí výrobci aut a dodavatelé také vystoupí na čínské konferenci o elektromobilech, která se bude konat v rámci veletrhu IAA Mobility poprvé mimo Čínu. Hlavním tématem konferenci bude soupeření o cenu.

Nová značka v Evropě

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng chystá další expanzi v Evropě. Příští rok chce být i v Německu, Británii a ve Francii, řekl před zahájením autosalonu IAA Mobility v Mnichově šéf automobilky Brian Gu. Od začátku příštího roku bude firma prodávat elektromobily G9 a P7 i na izraelském trhu.

Ambiciózní čínská elektromobilka chce konkurovat Tesle, tlačí se do Evropy

„Máme smělý plán posunout se do globální arény,“ řekl Gu. V Evropě už firma prodává elektromobily v Nizozemsku a v Norsku, uvedla agentura Reuters. Podnik rovněž nabídne vůz G6 jako svůj první model s volantem na pravé straně.

Čínští výrobci elektromobilů se v Evropě snaží expandovat, na zahraničních trzích usilují o vyšší marže a rychlejší růst. Evropské konkurenty vyzývají na souboj přímo na jejich domácích trzích, a to nabídkou levnějších aut. Na svém domovském trhu se čínští výrobci elektromobilů také potýkají s drtivou cenovou válkou, která jim stlačila marže a omezila možnosti růstu.

Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv

Zatímco v jihovýchodní Asii a v Jižní Americe čínští výrobci elektromobilů dokázali prodej výrazně zvýšit, na evropském trhu je to pro ně pořád relativně obtížné. Přestože jsou schopni nabídnout elektromobily za konkurenceschopné ceny, potýkají se v Evropě s problémy, včetně regulačních opatření a horší infrastruktury pro elektrická auta. Problémem jsou pro ně také odlišné preference zákazníků nebo povědomí o značce.

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Mnichovskému autosalonu bude podle expertů dominovat odhodlání, že Evropa musí ve výrobě elektromobilů zmírnit náskok rivalů z jiných částí světa. Nejsou to jen čínští výrobci, ale také americká automobilka Tesla, která také expanduje v Evropě, včetně Německa. Dostupné elektromobily ale podle analytiků nabízejí hlavně čínští výrobci.

„Musí to být boj. Je jasné, že oni jsou v hodnotovém řetězci velmi konkurenceschopní,“ řekl na adresu čínských výrobců elektromobilů ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo. „Musíme je velmi rychle dohnat,“ dodal.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

Elektrický BYD Han  na autosalonu v Pekingu

VIDEO Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

Autopůjčovna Hertz

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

Zdravotnická záchranná služba Kralovéhradeckého kraje využívá nový elektromobil...

VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...