Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta jsou zlo. Aktivisté zaútočili na plakáty automobilek

Minulý týden aktivisté ze třicítky evropských hnutí brojících proti autům se spalovacími motory upravili na čtyři stovky billboardů a poutačů. Tak, aby pouliční reklamy parodovaly svůj původní obsah. Některé šokují, jiné jsou poměrně vtipné. Všechny ale poukazují na negativní dopady automobilismu.
Velká SUV dominují ulicím. A představují nebezpečí pro chodce, tvrdí aktivisté.

Velká SUV dominují ulicím. A představují nebezpečí pro chodce, tvrdí aktivisté. | foto: Brandalism

Reklamní plochy, které si na ulicích a u autobusových zastávek v Belgii, Francii, Německu a ve Velké Británii pronajaly automobilky, byly „uneseny“. Tak se v terminologii aktivistů z organizace Brandalism nazývá akce, při níž není přímo ničena reklamní plocha nebo poutač, ale je pozměněno obsahové poselství propagovaného díla. Je to forma odporu, kreativního vandalismu, zacíleného proti konkrétním značkám a produktům.

V tomto případě se cílem únosu staly především automobilky Toyota a BMW. Pro aktivisty představují zřejmý cíl: navenek sice propagují elektromobilitu, ale mnohem výrazněji investují do výroby a prodeje ovzduší znečišťujících vozů se spalovacími motory. Čímž o sobě vytváří falešný obraz udržitelné mobility a klamou veřejnost. Unesené reklamní plochy, kterým aktivisté věnovali péči, o tom teď vypráví.

V Brightonu aktivisté vsadili na uměleckou formu úpravy. Nová Toyota je v ní vozem pro skonání věků.

Při takových únosech se aktivisté z Brandalism přepsáním, přemalováním, vlepením nebo dalšími, často umělecky opravdu nápaditými způsoby postarají o poupravení díla, tak aby hlásalo něco jiného.

Vyobrazení reklamy často zachovává původní formu, takže na první pohled pořád vypadá jako další fádní reklama na nové SUV. Teprve při bližším zkoumání si všimnete, že se vám prezident a šéfmanažer automobilky Toyota Motors Akido Toyoda směje do tváře a říká, že na nějaké klima kašle. Anebo že vám automobilka BMW slibuje, že se mileráda postará o zničení přírody kolem vás.

Pan Toyota kašle na klima, hlásá plakát na autobusové zastávce nedaleko pobočky automobilky Toyota v Anglii.

Z unesené reklamy – hlásné trouby marketingu ideového protivníka, marketingové propagandy okupující veřejný prostor – se po úpravě stane nástroj pracující ve prospěch aktivistů. Který někdy poodkrývá cynické motivy stojící za původní reklamou, zesměšňuje její původní myšlenku nebo spíš zkouší šokovat a otevřít oči veřejnosti.

Podstatné pro aktivisty bylo i načasování kampaně. V Bruselu totiž mezi 14. a 22. lednem proběhl jubilejní stý autosalon, a tak bylo na tři sta tisíc návštěvníků cestou na akci konfrontováno s poupravenou realitou reklam, které by si marketéři z automobilek za rámeček nejspíš nedali.

Co vám automobilky neprozradí?

Společným prvkem většiny těchto unesených billboardů pak byl hashtag #BanFossilAds, upozorňující na hlavní cíl kampaně aktivistů. Buď přimět vlády k úplnému zákazu umísťování reklamy na auta se spalovacími motory ve veřejném prostoru, anebo aspoň dosáhnout toho, aby k takové propagaci zdraví a životnímu prostředí závadných produktů přináleželo stejné varování jako třeba u tabáku.

Po „únosu“ se poselství reklamy na BMW poněkud změnilo.

„Zrovna společnost BMW využívá líbivé marketingové kampaně k propagaci až příliš velkých modelů SUV, které pak ucpávají ulice ve městech a představují značné riziko pro chodce,“ uvádí mluvčí společnosti Brandalism Tona Merrimanová.

Doplňuje, že za předloňský rok tvořily elektromobily značky Toyota jen 0,2 procenta veškerých prodejů – a i z toho mizivého objemu bylo jen 0,5 procenta bateriových elektromobilů. „Přes 99 procent tedy tvořily hybridy, částečně poháněné fosilními palivy. Například plynem. A u těch pak mohou být emise až dvanáctkrát vyšší, než Toyota svou zelenou reklamou mylně uvádí.“

Toyota je pak aktivisty zapsána mezi nejvýznamnější lobbisty a odpůrce klimatické politiky. Na tzv. InfluenceMap, kde jsou zahrnuty ty největší korporace aktivně brojící proti zeleným opatřením, má desáté místo. A BMW je šestnácté.

Velká SUV dominují ulicím. A představují nebezpečí pro chodce, tvrdí aktivisté.

Toyota reklamou lže světu

„Z reklam společnosti Toyota – Beyond Zero snadno získáte dojem, že se snaží podporovat udržitelnost a dosáhnout snížení emisí,“ popisuje Merrimanová. „Ale ve skutečnosti usiluje u vlád po celém světě o udělení výjimek, dosáhnutí oslabení plánů na zlepšení kvality ovzduší a vytváření nepřímého tlaku na politiky. Vyhrožuje právními kroky, jen aby ochránila své zisky na úkor klimatu vhodného pro život. Jejich reklamy jsou naprosto lživé.“

Veselé barvy, neveselé poselství. Upravený plakát se drží původní předlohy.

Proto aktivisté vyhodnocují jako eticky správné poupravit poselství reklamních ploch. A tak v Bruselu u reklamy na nové BMW nevidíte očekávatelný popisek „Přidejte potěšení z jízdy“, ale „Přidejte rozvrat klimatu“.

Akce zacílená na únosy reklam byla koordinována organizací Brandalism, ale výraznou měrou se na ní v jednotlivých zemích podíleli aktivisté z třicítky různých hnutí, včetně Subvertisers’ International, Greenpeace International, Résistance à l’Agression Publicitaire, Climáximo a Extinction Rebellion.

Aktivistům nevadí jen velká auta a vozy se spalovacími motory. Loni na podzim takto Brandalism zaštítila únosy billboardů a reklamních ploch patřících aerolinkám KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair a Easyjet. Osobní leteckou přepravu by nejraději zakázali zcela, byť se v globálním úhrnu podílí na produkci emisí jen necelými 2,5 procenty.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...