Point zéro: všechny francouzské cesty vedou k Notre-Dame

  13:00aktualizováno  13:00
Point zéro, tedy francouzský bod nula, je přímo před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. Do dlažby vetknutá bronzová hvězdice značí místo, od kterého se měří všechny vzdálenosti na francouzských silnicích a také vzdálenosti od Paříže. Je to také pomyslný střed francouzské metropole.

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. | foto: Profimedia.cz

Katedrálu Notre-Dame v pondělí postihl požár, který poničil střechu jedné z nejslavnějších pařížských a světových památek.Vše o požáru katedrály ve speciální příloze iDNES.cz

Je to jen nenápadná značka v dlažbě, spousta návštěvníků si jí ani nevšimne. K tomu jedinečnému bodu se váže mnoha rituálů: když se prý točíte na značce na jedné noze, získáte srdce milovaného člověka; polibek nad bronzovou růžicí zajistí lásku na celý život. Občas je „bod nula“ zasypán mincemi, to prý pomáhá ke splnění přání.

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před...

Na náměstí Notre-Dame, kde stojí stejnojmenná katedrála, se v uplynulých hodinách upínal zrak celého světa. Jednu z nejslavnějších památek Paříže zachvátil požár. Point zéro ovšem není jen turistickou atrakcí. Podobný bod, nebo alespoň nějak systematizované měření vzdáleností, má původ ve starověkém Římě a dnes ho zná dopravní inženýrství pod pojmem „staničení“.

Všechny cesty vedou do Říma

Stará říše římská dala světu ideu komplexní silniční sítě a první dálnici postavili Italové. Za první skutečnou novodobou dálnicí světa je považována italská „Jezerní dálnice“ (Autostrada dei Laghi), kterou navrhl Piero Puricelli. První část z Milána do Varese byla otevřena před 95 lety, v září 1924. Čtěte zde

Italové v roce 1924 slavnostně otevřeli dálnici A8 mezi Milánem a Varese.

Italové v roce 1924 slavnostně otevřeli dálnici A8 mezi Milánem a Varese.

Starověký Řím potřeboval infrastrukturu pro rychlou dopravu dobytka, vozů, obchod a hlavně pro přesuny vojsk a přenos zpráv. To vše bylo základem pro rozvoj říše. Právě římské cesty jsou považovány za jeden z nejdůležitějších inženýrských výdobytků Říma. Dodnes jejich trasy mnoho cest kopíruje a jsou zachovány i původní fragmenty. Římská silniční infrastruktura měla více než 400 000 kilometrů, z nich přes 80 tisíc kilometrů bylo zpevněných.

Systém cest na Apeninském poloostrově dal vzniknout rčení „Všechny cesty vedou do Říma“ (Mille viae ducunt hominem per saecula Roman). Císař Augustus (vládl od roku 27 př. n. l. až do své smrti v roce 14) nechal na Forum Romanum umístit zlatý mílový kámen (milliarium aureum). V místě, kde se křížily Via Aurelia, Ostiensis, Flaminia, Salaria a Appia, spojující Řím se všemi provinciemi impéria, umístili sloup pokrytý zlatým plechem.

Zbytky římského viaduktu v Tunisku

Zbytky římského viaduktu v Tunisku

Po římském impériu se pak stavěly milníky (pietra miliare), tedy patníky nebo spíše sloupy klidně dva a půl metru vysoké a s až dvoumetrovým obvodem, které stály u cest nebo v sídlech a vyznačovaly vzdálenost v římských mílích (jedna míle = 1478,50 metrů) od hlavního města.

Fotogalerie

Staničení neboli kilometráž

Dnešní dopravní stavitelství používá termín staničení neboli kilometráž. Je to systém, který dopravní inženýři používají na území České republiky pro udávání vzdáleností v kilometrech na komunikacích (silnice, železnice, vodní toky). Staničení na silnicích v Česku se zpravidla měří ve směru od Prahy, dále pak ve směru od velkých krajských měst směrem do menších měst a obcí. České silniční kilometrovníky mají předepsanou podobu, dopravní značka má reflexní černooranžové provedení.

Specificky se měří staničení u vodních toků, a to od ústí řeky nebo potoka do jiného toku nebo vodní plochy. Nárůst kilometrů proti proudu je lepší proto, že je většinou velmi obtížné přesně určit počátek vodního toku. Někdy se kilometráž počítá zvlášť pro dílčí úseky řeky, například od státních hranic.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Najdete na iDNES.cz