Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

aktualizováno 
V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF, má objem 400 litrů a otevírá se podél vozidla, aby pomohl ochránit posádku při bočním střetu.

Na ploše okraje letiště v Meiningenu vrcholí nervozita. Z bezpečné vzdálenosti za betonovými zátarasy s několika kolegy z Evropy a USA sledujeme poslední přípravy na první veřejnou demonstraci ochranného vzduchového vaku nové generace.

Bleděmodrý Opel Insignia předchozí generace má zvýšenou světlou výšku (zřejmě kvůli vhodnější poloze airbagu), zavazadlový prostor po strop zaskládaný výpočetní technikou a výrazně viditelné senzory na celé karoserii. Celkem je zde 8 kamer, 6 krátkovlnných radarů a 5 laserových snímačů LIDAR. Příliš elegantně to nevypadá, ale vývoj v integraci podobných systémů je velmi rychlý: podobně „nemocně“ ještě před čtyřmi pěti lety vypadaly prototypy automobilů pro dnes již běžný druhý stupeň autonomní jízdy.

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

Nejvýraznějším prvkem této insignie je však balík textilie, svinuté podél pravého prahu. Skrývá se v něm prototyp vzduchového vaku, jenž by se mohl stát nejvýznamnější novinkou v oblasti pasivní bezpečnosti za posledních několik desítek let. 

Řidič s Insignií přijede na okraj letištní plochy, vystoupí a čeká vedle vozu. Na jiném místě letiště je zatím připravena nafukovací atrapa osobního automobilu, potažená plachtou s potiskem připomínajícím starší Mercedes-Benz třídy C a položená na plochém „podvozku“. Insignie se přepíná do režimu dálkového řízení, všechny senzory monitorující okolí jsou sepnuty, rozjíždí se na 30 kilometrů v hodině a míří k nám.

V přesně stanovený moment opelu zprava vyjíždí vstříc mercedes. Rovněž rychlosti 30 kilometrů v hodině. Do pohybu se záměrně vydává s nepatrným zpožděním a Insignii těsně míjí za jejím zadním nárazníkem. Nic se neděje, systém situaci nevyhodnotil jako rizikovou, všechno je tedy v pořádku a vozidla plynule zastavují.

Jenže ono se nic neděje ani při druhé rozjížďce a měkká atrapa nemilosrdně narazí do boku Opelu. Celý systém je zatím stále ve vývoji. S ohledem na jeho složitost a další ladění Uwe Class, odpovědný v koncernu ZF za vývoj bezpečnostních systémů, odhaduje, že v sériové výrobě by se mohl objevit nejdříve za čtyři roky. Bude samozřejmě záležet na zákazníkovi, tedy automobilce, jež si toto řešení objedná a bude nucena jeho zástavbě přizpůsobit konstrukci prahu.

Napotřetí však pokus vychází! Těsně před střetem dojde k mohutné explozi tří pyrotechnických patron, jež během 400 milisekund nafouknou na tlak 1,1 baru ohromný vzduchový vak. Složen je z několika vrstev speciálních textilií a má rozložit nárazovou energii do co největší plochy postiženého vozidla. Na to, aby systém situaci správně vyhodnotil a rozhodl o aktivaci airbagu má jen přibližně 150 milisekund, přičemž není třeba zdůrazňovat, kolik okolností přitom musí uvážit: k explozi nedojde například při detekci objektu v předpokládaném místě naplnění vaku.

Podle aktuálních statistik patří bočním střetům 34 procent všech smrtelných nehod v Německu. Podle dosavadních zkoušek nového airbagu ZF dokáže toto řešení omezit zranění posádky až o 40 procent, a to zejména v oblasti hrudníku a pánve.

Fotogalerie

Společnost ZF z Friedrichshafenu je už od dvacátých let proslulá především svými manuálními a od šedesátých let i samočinnými či automatizovanými převodovkami pro vozidla všech myslitelných druhů. Pro světové automobilky však vyvíjí a vyrábí řadu dalších komponent od senzoriky přes prvky závěsů kol až po poháněcí systémy.

U ZF se v posledních letech soustředí také na automatizaci a propojení, jež automobilům umožňují, slovy firemního sloganu, „vidět, myslet, jednat“. Koncern ZF má takřka 150 tisíc zaměstnanců ve 230 závodech v čtyřech desítkách zemí. Vloni dosáhl obratu 36,9 miliard eur. Přibližně 6 procent z obratu každoročně investuje do výzkumu a vývoje.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Závodníci a koncert mechaniků. Nahlédněte do zákulisí 24 hodin Le Mans

Zákulisí týmu Ford při závodě 24 hodin Le Mans

Slavný závod 24 hodin Le Mans je ukázkou špičkové techniky a skvělé týmové spolupráce. Letos jsme při tradiční...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Najdete na iDNES.cz