Špatné parkování za 163 milionů, čoudící elektrohummer a kamioňáci z F1

  • 2
Strach, že letošní léto bude jedna velká okurková sezona, vyprchal hned na začátku prázdnin. Střípky červencových událostí jsme se opět snažili dát s lehkou nadsázkou do občas nečekaných souvislostí. Připoutejte se a pusťte si klimatizaci, bude to hodně žhavá jízda!

Na české dálnice „vlétla“ po německých silničních stíhačkách i jedna italská, a o pozdvižení bylo hned postaráno. A lidová tvořivost na řeči o zabavování aut zločincům a jejich používání policií zareagovala mj. rolls-roycem v policejních barvách. Pozdvižení bylo i v USA, kde zjistili, že jejich obří elektrický Hummer EV vlastně „hulí jako komín“. Ale také u koncernu Volkswagen, jejíž šéf dostal „kopačky“ a tanec „mezi vejci“ si nově vyzkouší muž od Porsche.

Nový chorvatský most za 525 milionů eur ve velkém stylu „otevřel“ chorvatský elektrický supersport za 2 miliony eur. Hvězdou nové francouzské road-movie se překvapivě stalo letité krabicové volvo a česká „Královna volantu“ byla uvedena do Síně slávy Mezinárodní federace historických vozidel.

Jak to, že je nejexkluzivnější kavárna v Londýně u dealera Bugatti? Který elektromobil má šanci stát se budoucím klasikem? Proč Toyota nechce ani slyšet o jedné bílé corolle z Afghánistánu? Co dělat, když vám přijde pokuta za 163 milionů korun, a jak by vypadali současní jezdci formule 1 jako řidiči kamionů? Rozhodně si to nenechte ujít!

Špatný timing pro „stíhačky“

Pěkně se nám to rozjíždí! Mezi radami, jak šetřit a připravit na zimu bez plynu, a stescích, jak jsme ve stále větším deficitu, nejdříve probleskla zpráva o tom, že česká vláda plánuje nákup ultradrahých amerických stíhaček, a poté, že Policie ČR převzala prvních deset německých dálničních „stíhaček“ z celkových 70 vozů BMW 540i xDrive Touring pro potřeby dálniční policie. Každý vůz prý přišel „jen“ na 2,2 milionu korun a servis platí BMW.

Policie představila nové ferrari, nasadí jej na závody a tuningové akce

Korunu všemu nasadila italská „stíhačka“ Ferrari 458 Italia z roku 2011 v barvách Policie ČR. Auto, které bylo zabaveno v rámci výnosu z trestné činnosti má prý sloužit především při potírání nelegálních silničních závodů.

Nebylo by však lepší auto za cca 4,5 milionu korun prodat, peníze využít účelněji a ušetřit očekávané horentní provozní a servisní náklady? Policie prý navíc zajistila i celou řadu dalších luxusních aut, která údajně slouží na specializovaných útvarech policie. Není tedy divu, že se na sociálních sítích již začínají objevovat různé lidové photoshopové kreace, jako třeba Rolls-Royce Phantom v policejním hávu. Dnes se to zdá jako legrace, ale když člověk sleduje, co se děje, tak nelze vyloučit již opravdu vůbec nic…

Dálniční stíhače BMW vyráží na české dálnice, mají neviditelné majáky

Po saabu volvo

Po japonském filmu „Drive my car“ – „Řiď mé auto“, v němž byl hlavní hvězdou červený Saab 900, se objevil další film, ve kterém je klíčovou rekvizitou v zápletce starší švédský model. Tentokrát je to jasně žluté Volvo 240 Kombi. Jedná se o francouzskou road-movie, které se odehrává také téměř výhradně v autě a okolo něj. Jmenuje se „En rou libre“, což lze přeložit třeba jako „Bez kontroly“, a opět pojednává o dvou lidech, u nichž auto sehrálo klíčovou roli v jejich sblížení.

Rozvedená padesátnice Louise podléhá hlubokým záchvatům úzkosti. Při jednom z nich se posadí do auta svého otce. Je úplně vyčerpaná, když se do něj vloupá mladý delikvent Paul, ozbrojený pistolí. Protože není ve vloupání zrovna příliš dobrý, tak jediné auto, které se mu podaří otevřít, je právě již obsazené volvo. Oba aktéry spojí fakt, že se jim vše protiví. Nenapadne někoho natočit podobně bláznivý příběh třeba se starým embéčkem či trabantem?

RECENZE: Favorit Oscarů Drive My Car plyne rychle, přestože má tři hodiny

Chvála efektivity

Chorvatsko slavnostně otevřelo nový most na poloostrov Pelješac za 525 milionů eur, a prvním silničním autem, které 2,4 km dlouhou stavbu přejelo, byl společně se závodním smartem místního závodníka Nika Puliče stylově chorvatský elektrický supersport Rimac Nevera za 2 miliony eur.

Velkolepá prezentace byla demonstrací špičkové technologie, ale i špičkové efektivity. Na jedné straně v pojetí čínské firmy China Road and Bridge Corporation, která obří most postavila za tři roky, tedy tři měsíce před plánovaným termínem. Na druhé pak nejrychleji zrychlujícího sériového auta na světě (sprint na stovku zvládne za 1,97 s) od původně garážové firmy „chorvatského Elona Muska“ Mateho Rimaca, kterou obdivuje celý svět, a na jejíž technologii dnes spoléhá Porsche, Bugatti a mnozí další.

Jen chceme poznamenat, že my most na Pelješac přejeli dávno před Rimacem. Pravda, v o něco obyčejnější dacii.

VIDEO: Chorvatská stavba století. Projeli jsme nový most na Pelješac

Nový tanečník „mezi vejci“

Porsche v USA 14. července oslavilo tamní Národní den zmrzliny, protože možná mělo pocit, že musí nějak zaplnit okurkovou sezonu. Nanuky inspirované zakázkovými barvami laků stuttgartských vozů jsou určené pro firemní akce. V Evropě však měli v červenci u Porsche jiné starosti. Takřka přes noc akcionáři koncernu VW rozhodli, že jeho šéf Oliver Blume převezme po Herbertu Diessovi vedení koncernu Volkswagen. Spíše než po nanucích tedy nejspíš mnozí sáhli po prášcích na nervy.

Šéf Porsche Oliver Blume od 1. září převezme po Herbertovi Diessovi vedení koncernu Volkswagen.

Vedení koncernu Volkswagen i jednotlivých značek se v poslední době dostalo do hodně velké turbulence a personálních změn. Ostatně také Škoda Auto má od července nového šéfa představenstva Klause Zellmera. Svérázný styl Diesse, lapsy v oblasti softwaru, prodejní propad v Číně a příliš silný tlak na elektromobilitu mu vystavily stopku v postu šéfa koncernu.

Ředitel Volkswagenu Diess nečekaně oznámil, že končí. Vystřídá ho šéf Porsche

Jeho nástupce Oliver Blume bude muset prokázat mistrný tanec „mezi vejci“. Kombinaci mocných rodin Porscheových a Piëchových se silnými odbory žádný z posledních šéfů koncernu VW neustál. Bude to velmi horké období, tak snad aby si Blume rychle objednal celý kamion té skvělé americké zmrzliny.

Královna Alžběta

Eliška Junková, vlastním jménem Alžběta Pospíšilová, byla v červenci uvedena do Síně slávy Mezinárodní federace historických vozidel FIVA. „Královna volantu“ do ní vstoupila společně se Sóičiró Hondou a italským karosářem Battistou Pininfarinou. Česká závodnice je nesmírně populární i v USA a ve Velké Británii. Svědčí o tom nejen její čestné členství v řadě veteránských klubů včetně Mezinárodního klubu bývalých jezdců formule 1.

Její závodní kariéra je pevně spojená se značkou Bugatti, ale na uvažované označení jednoho vozu ze speciální šestikusové finální edice Legends modelu Bugatti Veyron po ní nakonec nedošlo. Tehdy Alžbětu, alias Elišku, „okradl“ kůň Black Bess britského lupiče Dicka Turpina, jehož jméno nesl Typ 18 slavného tenisty Rolanda Garrose. Tak to od Francouzů nebylo příliš galantní.

Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

„Nej“ čoudící elektromobil

Hummer EV podle energetického mixu USA emituje více oxidu uhličitého než velký sedan Chevolet Malibu se spalovacím motorem.

Elektromobily nemají žádné lokální emise, ale spotřebovávají elektrickou energii, která většinou bezemisní zdaleka není. A v USA, kde 60 % elektřiny vyrábějí spalováním fosilních paliv, přišli na to, že nový Hummer EV vlastně zprostředkovaně „hulí jako komín“. Emituje totiž 341 gramů oxidu uhličitého na míli, což je dokonce více, než kolik vypouští velký sedan Chevolet Malibu se spalovacím motorem (320 g).

Není divu, Hummer EV váží přes 4 tuny a jen baterie má hmotnost 1,3 tuny. A přitom takováto energeticky neefektivní monstra jsou prezentována jako příklad ekologické mobility a americký prezident Biden se v nich hrdě fotí. Elektrický hummer ve vrcholové specifikaci pohání trojice elektromotorů s výkonem 746 kW (1000 k) a stovku zvládne za 4 s. Tak z toho jde trochu strach.

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Káva jako vstupenka do showroomu

Nejexkluzivnější kavárna v Londýně? Možná trochu překvapivě je u dealera Bugatti H.R. Owen na Bruton Street ve čtvrti Mayfair, kde mají vlastní espresso bar, přesněji Ettoreho Espresso Bar. Lze si tam dát za 4 libry (cca 120 Kč) různé tuctové druhy kávy, nebo také jednu velmi speciální. Jmenuje se Ettoreho dávka a jedná se o aromatické espresso za horentních 50 liber (cca 1500 Kč), které servíruje profesionální barista ve speciálním karbonovém hrníčku. Káva slouží jako jakási vstupenka do jinak pro běžnou veřejnost nepřístupného stylového salonku londýnského showroomu, kde můžete posedět, prohlédnout si vystavená auta a seznámit se s historií značky.

Ettoreho dávka, tedy káva, kterou servírují v londýnském showroomu, se podává ve speciálním karbonovém hrníčku.

Vozy Bugatti si však nově můžete prohlédnout i v polských Katovicích, kde je nový prodejce této francouzské značky. Majitel dealerství provozuje gurmánskou italskou restauraci, která se nachází hned vedle samotného showroomu. Hosté se tak mohou od svého jídelního stolu dívat na bugatky oddělené skleněnou stěnou. Tak to by se určitě známému gurmánovi Ettoremu Bugattimu hodně líbilo!

Fotohádanka týdne: Jak se ta bugatka řídí?

Sběratelský elektromobil?

Krátce po výrobě čtvrt milionu kusů v červenci skončila v továrně BMW v Lipsku produkce revolučního elektromobilu i3. První plně elektrický bavorák dostal skelet z lehkého plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny a velmi zajímavě pojatou karoserii s protisměrnými dveřmi a bez středového sloupku. Neopakovatelný je i velmi stylový interiér. Přestože se model i3 začal vyrábět v roce 2013, i dnes stále působí futuristicky a jízda s ním je na poměry elektromobilů zábavná.

Tady vzniká elektrické BMW i3. Je i ze starých plechovek a PET lahví

Odborníci o něm mluví jako o spolehlivém autě, které má nízké provozní a servisní náklady. Jen jednou za čas je třeba provést diagnostiku baterie. Jak ojeté BMW i3 kupovat, čtěte zde.

Nadčasový design a konstrukce z něj dělají zajímavý sběratelský objekt, což platí zejména o exkluzivní edici HomeRun. Že by tedy jeden z mála elektromobilů, který má šanci stát se budoucím klasikem?

První elektrobavorák už se prodává. Má fantastický interiér

De Lorean od Hyundaie

Hyundai představil jeden z nejlépe vypadajících konceptů letošního roku. Jeho sportovně zaměřená podznačka N odhalila odvážný nový koncept nazvaný N Vision 74. Ačkoli má vozidlo retrofuturistický design, jeho pohon s vodíkovými palivovými články je hodně pokrokový.

Koncept nazvaný N Vision 74 vzdává hold konceptu Hyundai Pony Coupe z roku 1974. Přesně nějak takto by si možná leckdo představoval nástupce De Loreanu DMC-12.

Má zabudován vodíkový palivový článek s 62,4 kWh baterií spojenou se dvěma elektromotory, které pohánějí zadní kola. Po designové stránce studie N Vision 74 vzdává hold konceptu Hyundai Pony Coupe z roku 1974, který navrhl legendární automobilový designér Giorgetto Giugiaro, současně však tak trochu připomíná jiný mistrův výtvor – De Lorean DMC-12. Přesně nějak takto by si možná leckdo představoval jeho nástupce, zatímco opravdový pokračovatel De Lorean Alpha 5 se mu již charakterově hodně vzdálil.

OBRAZEM: Vrátil se v budoucnosti. Filmová hvězda DeLorean je i v Česku

Corolla, o které u Toyoty nechtějí nic slyšet

Národní muzeum Afghánistánu v Kábulu dostane do svých sbírek další zajímavý exemplář. Vedle několika luxusních aut bývalých afghánských králů tam bude vystaveno i jedno obouchané bílé kombi Toyota Corolla, které bylo plných 21 let zakopané v zemi. Vůz totiž patřil bývalému vůdci Tálibánu a tehdy nejhledanějšímu teroristovi na světě Muhammadu Umarovi, který v něm prchal před spojeneckými vojsky z Kandaháru do Zábulu. Vykopání nařídil jeho nejstarší syn Mullah Muhammad Yaqoub, který je dnes ministrem obrany. Stejně jako bílými pick-upy Hi-lux, které si oblíbili bojovníci tzv. Islámského státu.

Toyoty jsou v arabských zemích velmi populární a pro teroristy nebyl problém si je obstarat přes prostředníky. Vůz se i po tak dlouhé době nachází v až překvapivě dobrém stavu, ale tím se u Toyoty tentokráte asi příliš chlubit nebudou.

Teroristé z Islámského státu milují toyoty. Top Gear ukázal, proč

Jezdci F1 jako řidiči nákladních vozidel

Aplikace FaceApp umí divy a někoho z facebookové skupiny s názvem Hdezkmargo napadlo, jak by vypadali současní jezdci formule 1 jako řidiči kamionů. Výsledkem tohoto snažení určitě nenechá jedno oko suché! Posuďte sami…

Současní piloti formule 1 po úpravě prostřednictvím aplikace FaceApp do podoby řidičů kamionů. Poznáváte je?

Parkování za všechny prachy

Vlna veder sužuje Evropu, a tak se stávají takové věci jako na řeckém ostrově Rhodos. Místní řidička dostala výzvu k zaplacení pokuty za špatné parkování. Na tom by nebylo nic divného, ale částka šest a půl milionu eur (v přepočtu 163 milionů korun) byla poněkud nestandardní. Žena však vše vyřešila s klidem a grácií. Zašla na úřad s tím, že chce zaplatit pokutu, ale jelikož je podmínka uhrazení kartou, a na kartě nemůže nastavit tak vysoký limit, tak vznesla dotaz, zda prý by mohla zaplatit v hotovosti. Úředník se chytil za nos a oba aktéři se zasmáli. Kdo nevěří, ať tam běží…