Nové otázky pro autoškoly cílí na náklaďáky, řeší i problematiku přívěsů

  • 11
Ministerstvo dopravy a asociace autoškol představily sadu dalších nových otázek pro testy v autoškolách, se kterými se žadatelé o řidičské oprávnění setkají v závěrečných testech. Nové otázky se mimo jiné týkají zájemců o řidičák na autobus, nákladní vůz a přípojná vozidla. Nová sada obsahuje i otázky dětské bezpečnosti.

Nové otázky představují zástupci ministerstva dopravy z odboru agendy řidičů, zástupce asociace autoškol a zástupce ČESMAD Bohemia se čtvrtletním odstupem. „V nové sadě jsou zahrnuty i testové otázky týkající se utváření souprav vozidel skupin B+E a B96, jako reakce na časté dotazy řidičů karavanů,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. .

Tentokrát se testové otázky zaměřují na znalosti řidičů nákladních automobilů a autobusů hlavně s ohledem na jejich specifika, především hmotnosti. „Díky novým testovým otázkám ověříme lépe znalosti řidičů kamionů i autobusů již při samotné zkoušce a podpoříme tak bezpečnost silničního provozu,“ říká Milan Janda z odboru agend řidičů ministerstva dopravy.

Nová sada rozšiřuje kategorii otázek dalších skupin řidičských průkazů. „Aktuální sada nových testových otázek čerpá z podkladů od sdružení dopravců ČESMAD Bohemia a Policie ČR s ohledem na nejčastější problémy řidičů tzv. velkých vozidel nad 3,5 tuny a nově jimi rozšiřuje základní balík testových otázek pro uchazeče o řidičské oprávnění skupin C,C+E,D, D+E,“ doplňuje Milan Janda.

K adeptům řidičského oprávnění pro osobní vozy se tedy specifické otázky týkající se nákladních vozů při závěrečných testech nedostanou. Záměrem ovšem je některé z otázek týkajících se nákladních vozidel časem dostat též do souboru otázek pro řidičské oprávnění skupiny B (osobní auto). Tvůrci testů chtějí takto mimo jiné vysvětlovat chování šoférů nákladních vozidel, aby si řidiči osobních aut uvědomili specifika řízení nákladního vozu.

„Věříme, že zkvalitnění samotné zkoušky pro získání řidičského oprávnění o témata, problémy a hrozby, která často vnímáme od našich členů i běžných řidičů pomůže zkvalitnit celý obor nákladní i osobní přepravy nad 3,5 tuny a obecně zlepšit bezpečnost provozu i mediální pohled na tento druh přepravy,“ zdůrazňuje za ČESMAD Bohemia Vladimír Kydlíček.

Nový systém otázek používají autoškoly už více jak rok. Celkově, i s dnešní sadou, využívají 170 statických a 23 dynamických otázek nové generace.

Pátá sada obsahuje 35 otázek statických a tři dynamické ve formě videí a počítačové simulace. Od 13. března budou součástí ostrých testů.

Autoškola nanečisto: Prošli byste závěrečnými testy? Otestujte se

Do roku 2023 by se asociace autoškol a ministerstvo dopravy chtěly dostat na cílové množství 1 400 otázek, nyní jich je přes 900. Každý žadatel v současnosti u zkoušky řeší 25 příkladů.

Do budoucna počítá například s novými formami otázek, na které by byl omezený čas nebo by se k nim už po zadání odpovědi nebylo možné vracet. Otázky se budou zaměřovat také na specifické situace, například denní dobu, počasí, hustotu provozu a další.

Zvládli byste autoškolu? Vyzkoušejte nejnovější sadu otázek

Chystá se nová autoškola

Ministerstvo dopravy uvažuje dlouhodobě o změně legislativy, která by upravila podoby zkoušky v autoškolách, zahrnula nová témata, změnila i počet otázek.

Při inovacích v autoškolství se ministerstvo dopravy inspiruje v zahraničí, spolupracuje s univerzitami a specializovanými institucemi. Změna by podle něj mohla nastat v horizontu tří až čtyř let a má podporu odborné veřejnosti.

Experti už dlouho volají po změně. Zatímco v šedesátých a sedmdesátých letech byly československé autoškoly na absolutní světové špičce a zahraniční instruktoři mohli jen závidět, v devadesátých letech se začala situace obracet a nyní uchazeči o řidičský průkaz pracují při zkouškách s dvacet let starými standardizovanými otázkami, které se dají naučit a již příliš nereflektují aktuální dopravní situaci na silnicích

Modernizace vzdělávání řidičů a podoby autoškol označil loni v lednu ministr dopravy Martin Kupka za jeden ze svých hlavních úkolů.

Novinky pro řidiče přehledně: Pokuta za drogy 75 tisíc, autoškoly se změní

V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávněním zhruba 120 000 žadatelů ročně.

Teoretické zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění probíhají na počítačích v 206 obcích s rozšířenou působností po celé republice. Testy skládají žadatelé online v systému ministerstva dopravy. Každý žadatel jimi musí projít a musí je úspěšně absolvovat, aby mohl pokračovat v praktické části zkoušky, v jízdách.