ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Koronavirus dorazil německý autoprůmysl. Už nebude tahounem ekonomiky

  • 239
Koronavirová krize zasáhla německý automobilový sektor více než jiná odvětví a jeho dosavadní problémy ještě prohloubila. Automobilky tak po mnoha letech nebudou tahounem ekonomiky, uvádí studie německého hospodářského institutu (IW), o které píše deník Handelsblatt. Dopady nejvíce pociťují menší dodavatelé.

Nejprve zasáhlo výrobu aut přerušení globálních dodavatelských řetězců. „Nyní čelí odvětví poptávkovému šoku, ze kterého se vzpamatovává jen pomalu,“ uvádí studie.

Jen koncernu Volkswagen klesl v první polovině roku odbyt o 22 procent. Dceřiné značky Audi a Škoda Auto měly o čtvrtinu nižší tržby.

Velmi silně zasáhla koronavirová krize německého výrobce luxusních aut BMW. Zákazníkům ve Spojených státech firma dodala od začátku dubna do konce června 50 957 vozů, což představuje meziroční pokles o více než 39 procent. Od začátku roku tam prodej klesl o 28 procent.

Podle studie situaci zhoršily nadbytečné kapacity a technologické změny. „V důsledku se tak automobilový sektor ocitl poprvé po deseti letech před nutností personálních změn a jako růstová lokomotiva Německa prozatím vypadne,“ píší autoři studie.

Zasaženy jsou hlavně menší dodavatelské firmy. Zatímco velké automobilové koncerny mohou přejít na výrobu elektromobilů, dodavatelé tuto možnost nemají.

Posledních deset let se přitom automobilový průmysl „vyvíjel výrazně lépe než zpracovatelský sektor jako celek“, a výrazně tak přispíval k růstu německé ekonomiky. Ještě stále má na hrubém domácím produktu (HDP) Německa podíl téměř deset procent. Přímo a nepřímo odvětví zaměstnává 936 tisíc lidí.

V úterý se v sídle německého kancléřství v Berlíně sejdou zástupci automobilového průmyslu se členy spolkové vlády a zemských vlád. Kancléřka Angela Merkelová zatím odmítá požadavek podpořit „srdce průmyslu“, jak tento sektor označil bavorský premiér Markus Söder, dalšími úlevami. Podle jejího vyjádření k nim není důvod, protože i výrobci aut se spalovacím motorem těží ze schváleného snížení daně z přidané hodnoty (DPH).

Söder kritizuje německé sociální demokraty (SPD) za to, že „ztratili srdce pro auta“, cituje ministra magazín Autoweek. „U automobilového průmyslu si nemůžeme dávat na čas. Je ústředním krví naší ekonomiky,“ uvedl v Mnichově.

Především dodavatelům podle Södera hrozí omezování pracovních míst ve velkém měřítku. „Musíme překlenout dobu dokud nebudeme moci úplně přepnout na elektrické nebo jiné způsoby pohonu, jako jsou hybridy nebo vodík,“ cituje Södera Autoweek.

„Nesmíme jen reagovat, když průmysl upadá. Faktem je, že i ta pracovní místa, která jsou omezována sociálně přijatelným způsobem, jsou pro příští generaci trvale ztracena. Automobily jsou jedním z nejdůležitějších klíčových odvětví německé ekonomiky. Bez automobilového průmyslu, strojírenství a letectví nebudeme schopni udržet naši prosperitu a mnoho pracovních míst v Německu.“

„Chceme zapojit všechny, nejen tři velké spolkové země s automobilkami. Chceme pevně integrovat i silné dodavatelské lokality, jako jsou Sasko, Sársko, Severní Porýní-Vestfálsko a Hesensko,“ řekl předseda vlády Bavorska, kde sídlí BMW a Audi.

, ,