Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Auta bez řidiče radikálně změní dopravu i města

aktualizováno 
Samořízená auta, která by se měla během několika desetiletí stát standardem, naprosto změní naše představy o dopravě - učiní ji pohodlnější, bezpečnější a zpřístupní ji řadě lidí, kteří dosud neměli možnost jezdit autem samostatně.

Mercedes-Benz Vision Van | foto: Daimler

Plně automatické vozy však mají podle expertů potenciál výrazně změnit také města a způsob, jakým se v nich žije.

„Je možné si představit, že zatímco dnes si musím auto sdílené v rámci carsharingu najít, pak s ním jedu z bodu A do bodu B a někde ho musím zaparkovat, tak v budoucnu ke mně takové auto přijede samo, já nastoupím a nechám se dovézt, kam potřebuji. Pak jen vystoupím a auto se samo zaparkuje,“ nastínil jednu z nadcházejících změn vývojář automobilky Mercedes-Benz Jochen Haab.

Široká dostupnost takových aut nejspíš předznamená konec taxislužeb, jak je dnes známe, protože se stanou nadbytečné. Pro lidi bude jednodušší objednat si na cestu samořízené auto. Samořízené vozy taxi už koneckonců jezdí dnes v Singapuru (čtěte zde).

Plně automatická auta by měla vést i k určité demokratizaci dopravy. „Lze si představit, že lidé, kteří dnes z nějakého důvodu nemohou řídit auto, budou nadále mobilní v městském prostředí, ale i jinde,“ předvídá Haab. Týkat by se to mělo zejména lidí, kteří dosud nemohli řídit z důvodu věku nebo kvůli zdravotním obtížím.

Změn, které autonomní vozy přinesou, bude ale mnohem víc. Jelikož spolu budou samořízená auta neustále komunikovat, nebude pro ně ani problém jezdit v mnohem menších rozestupech než dosud. To by mělo vést k větší plynulosti dopravy a zmizet by měly i dopravní zácpy, které jsou dnes v řadě měst běžnou věcí.

Stejné zřejmě nezůstanou ani silnice. Protože autonomní auta nebudou kolem sebe potřebovat tolik volného prostoru, bude možné zúžit silniční pruhy. Studie německé automobilky z loňského roku také uvádí, že část jízdních pruhů nebude potřeba vůbec, takže je bude možné uvolnit například cyklistům.

Nadbytečné by se ze stejného důvodu mohly stát i některé parkovací plochy v centrech měst. Samořízená auta budou schopna parkovat jen několik centimetrů od sebe, a ušetří tak velké množství místa. Dopady plně automatických vozů by ale měly být vedle center měst patrné i na jejich okrajích.

Díky tomu, že jízda autem už nebude od cestujících vyžadovat žádnou pozornost a bude možné se během ní věnovat práci nebo zábavě, očekávají někteří odborníci, že se více lidí bude stěhovat na předměstí velkých měst. Delší cesta do práce pro ně už totiž nebude představovat ztracený čas. Část ho zase naopak ušetří tím, že po příjezdu do města nebudou muset hledat parkovací místo, protože auto se zaparkuje samo.

Přes všechny změny, které příští desítky let přinesou, ale vývojář Haab věří, že se i v budoucnu najdou lidé, kterým bude řízení auta dělat radost. „Naším cílem není udělat řidiče nadbytečným,“ podotýká.

Takhle si v mercedesu představují dodávku budoucnosti:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky
Premium

Elegance za volantem: rady zkušených, jak být po cestě jako ze škatulky

Jednou za čas do divadla nebo na ples se to dá přežít. Ale představte si manažera velké banky, který jezdí dvakrát...

Premium

Auta českých seriálů: Legendární Sanitka zmapovala záchranářské vozy

„Proměny světa a tep lidských srdcí. A v každém zlomku tohoto času umírá člověk. Nebo se rodí. A vždycky je mu někdo na...

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a...

Zkontrolujte si řidičák, letos propadne přes 850 tisíc průkazů

V roce 2020 končí platnost více než 850 tisíc řidičských průkazů, informovalo ministerstvo dopravy. Navíc z loňského...

Najdete na iDNES.cz