Autu pod sukni
Jakmile technici sundají ochranu proti podjetí, naskytne se jim pohled, který vidíte na fotografii níže. Akumulátor je s vozidlem spojen řadou šroubů, kabelů a hadic.
V elektromobilech jsou dva okruhy elektřiny. Jeden je nízkonapěťový doplněný standardní 12V baterií a pohání běžní palubní systémy a řídící jednotky - jako ve voze se spalovacím motorem. Tento okruh je méně nápadný a kabelové svazky jsou zpravidla černé.
Naopak kabely vysokonapěťového okruhu, kde se, podle konstrukce vozidla, napětí pohybuje kolem 400, nebo kolem 800 V, jsou vyvedeny v zářivě oranžové barvě, kterou technik nepřehlédne.
Na druhé straně akumulátoru je připojení okruhu pro chlazení a ohřívání akumulátoru na provozně optimální teplotu. Nejvíce aktivní chlazení poznáte v zimě, kdy ohřeje akumulátor zmrzlého zaparkovaného vozidla tak, aby podával potřebný výkon a při nabíjení, kdy jej – pokud nabíječku jako cíl zadáte do navigace – předehřeje tak, aby nebyly nabíjecí procesy zpomalovány nízkou teplotou. Naopak v létě, například při svižných dálničních přesunech, akumulátor při nabíjení chladí.
Mnozí mají představu, že na elektromobilech mohou pracovat jenom specializovaní „elektromobilní“ elektrikáři, to však platí pouze pro opravy na vysokonapěťovém systému vozidla. V naprosté většině vozidla může pracovat běžný servisní technik poté, co vozidlo kvalifikovaný pracovník uvede do takzvaného beznapěťového stavu.
Slouží k tomu odpojovač, který nalezne pod přední kapotou. Po jeho vytažení dojde k fyzickému odpojení vysokonapěťového vedení z akumulátoru tak, že již na konektorech akumulátoru není napětí. Aby se nestalo, že někdo akumulátor omylem opět připojí, zajistí technik konektor klasickým visacím zámkem.
Až do uvedení do stavu pod napětím na vozidle mohou pracovat „normální“ servisní pracovníci.
Je ještě další místo, kde lze akumulátor elektricky odpojit od zbytku vozidla a které není určeno pro servis, ale hasičské sbory zasahující u nehod. Hasiči mají o jejich umístění u jednotlivých modelů informace a mohou tak rychle a bez jakékoli montáže odpojení akumulátoru pojistit. Pojistit píšeme proto, že v případě nehody, při které zasáhne řídící jednotka airbagů a předpínačů pásů, jsou akumulátory automaticky odpojeny elektronickou pojistkou (lze ji reaktivovat pomocí diagnostiky), případně pyropojistkou. To je pojistka, v níž je malé množství trhaviny, která je elektricky „odpálena“ spolu s airbagy.
Při naprosté většině nehod jsou tak výstupy akumulátoru odpojeny a vozidlo uvedeno do beznapěťového stavu ve stejném zlomku vteřiny, kdy jsou uvedeny v činnost předpínače pásů a airbagy.