Do útrob akumulátoru
Zatímco ze světa spotřební elektroniky jsme zvyklí pohlížet na akumulátor jako na nerozdělitelný celek, u elektromobilů je opak pravdou. Akumulátor je sice v provozním stavu vodotěsně uzavřený a tato vlastnost se před jakýmkoli servisním zásahem ověřuje podtlakovým testem, ale po demontáži desítek šroubů a odtržení těsnění na techniky čekají samostatné moduly, propojené vzájemně a se vysokonapěťovou sběrnicí a také několik řídících jednotek, které komunikují s jednotkami ve voze a provoz akumulátoru zajišťují.
Na snímku si všimněte deseti shodných pozic, z nichž devět je obsazeno akumulátorovými moduly, ve kterých jsou samotné články akumulátoru – u Volkswagenu používají buď prizmatické, nebo kapsičkové články. Modul je nejmenší rozebiratelnou jednotkou a mimo balancování se neopravuje – články jsou dovnitř částečně lisované a zároveň zalité hmotou umožňující lepší přechod tepla. Pokud jeho kapacita klesne pod určitou mez, může být využit například pro stacionární bateriové úložiště, pokud je vadný, je řízeně zcela vybit (pod kritickou mez, kdy v něm bude tak málo energie, že je opětovné nabití vyloučeno) a je odeslán na recyklaci.
Ve volné pozici akumulátorového bloku jsou řídící jednotky.
Proměření akumulátoru je prvním krokem každé jeho opravy. S postupem pomáhá software, každý krok technici vidí na monitoru a musí potvrdit. Součástí ochranného oblečení jsou nejen rukavice, ale i štít, který ochrání oči a dýchací cesty, pokud by technik udělal chybu a došlo k výboji.
Používá se také speciální izolované nářadí a na všechny odkryté plochy pod napětím se nasazují krytky.
Zastavme se ještě u řídících jednotek. V akumulátorech platformy MEB najdete tři. První se jmenuje Cell Management Controller (zkráceně CMC) a slouží pro sledování napětí a teplot jednotlivých článků akumulátoru. Zajišťuje pasivní balancování článků a umožňuje jednu z variant nouzového odpojení akumulátoru.
Druhá se jmenuje Battery Junction Box (zkráceně BJB) a ta měří proudy a napětí ve vysokonapěťové oblasti (před a za stykači), měří izolační odpor bateriového systému (důležitá bezpečnostní funkce) a ovládá vysokonapěťové stykače (tedy fyzicky připojuje a odpojuje akumulátor od zbytku vozidla).
A třetí se jmenuje Battery Management System (zkráceně BMS), která komunikuje s vozidlem i CMC a BJB a je stručně řešeno mozkem akumulátoru – má na starost všechny funkční a bezpečnostní výpočty. Například i rozhoduje o tom, jak rychle může být akumulátor právě dobíjen a jaké množství energie z něj lze odebírat.