Výměna a balancování modulu
Ve kterém modulu je chyba zjistí technici jednak pomocí diagnostiky z řídících jednotek, jednak ověří měřením uvnitř akumulátoru. Proto přesně vědí, který modul mají odpojit a vyjmout.
V případě akumulátoru z ID.4 váží jeden modul zhruba 30 kilogramů, takže by s ním nebyla snadná ruční manipulace. Proto k němu připojí úchyty, za který jej vytáhnout pojízdnou stolicí s manipulačním ramenem.
Je třeba použít více síly, protože modul je potřeba „utrhnout“ z vrstvy teplovodivé pasty, která je při instalaci nanesena a která zajišťuje přenos tepla od modulu ke chladícímu/vyhřívacímu okruhu.
Jak jsme vysvětlili o něco výše, s modulem samotným se toho v servisu moc dělat nedá. Po vyjmutí tak zpravidla následuje vložení nového kusu do akumulátoru vozidla, nebo připojení daného modulu na balancér, který srovná úroveň nabití jednotlivých článků v modulu.
Určitou míru balancování článků zvládne akumulátor ve vozidle, tento proces je podle potřeby spouštěn při pomalém nabíjení zhruba nad 80 procent kapacity akumulátoru, má však jen omezenou účinnost. Lepší dosáhne externí balancer.
Balancer se používá se i při výměně modulu, protože nově vložený modul musí mít zcela stejné napětí (stav nabití) jako moduly ostatní. A protože se moduly dodávají ve zhruba třicetiprocentním stavu nabití je dobré i vozidlo do servisu dodat s podobným stavem akumulátoru, jinak bude proces srovnání hladin trvat zbytečně dlouho.
Před vložením nového nebo vybalancovaného modulu do akumulátoru je potřeba nanést vrstvu teplovodivé pasty. K přesnému dávkování i rozložení slouží šablona s vlnovkou, kterou dvojsložkovou pastou (míchanou ze dvou tub) technici vyplní.
Po vyjmutí šablony opět s pomocí pojízdné stolice vsadí nový modul a následně se všechny kroky zmíněné při rozebírání provedou v opačném pořadí.
Na konci procesu je opravený funkční akumulátor, připravený na další provoz ve vozidle.