Pondělí 25. ledna 2021, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. ledna 2021 Miloš

Turboluxus a rychlost pro čtyři: Porsche Panamera

Její Výsost Porsche Panamera Turbo za 3,7 milionu korun v "základní" výbavě. S dodatečnou výbavou, jako je třeba elektronická uzávěrka zadního diferenciálu nebo keramické brzdy či elektricky ovládané střešní okno, pak vyjde zhruba na 4,5 milionu. Oč je dražší, o to lépe se prodává.

Porsche Panamera Turbo | foto: Porsche

Za to by si obyčejný člověk koupil raději rodinný dům, ale panamera nepatří do našeho světa – je doma ve vyhřívaných garážích špičkových manažerů či sportovců, jejichž rezidence stojí násobně více. Většinou jim hned vedle stojí některé z "ryzích poršáků", ať už cayman, carrera nebo rovnou 911 Turbo. Jedno auto pro sportovní řádění a pro parádu, druhé na dovolenou s celou rodinou - to byla myšlenka, jež stála u zrodu nového porsche.

Může se hodit

Máte rádi luxus a rychlost? Automobily Porsche
na online obřím portálu
www.automodul.cz

Z nuly na sto za čtyři sekundy

Pokud se normální řidič někdy dostane k tomu, aby se s panamerou projel, nebude ho asi zajímat, že je to zástupce nové módní vlny zvané "čtyřdveřový sportovní sedan Gran Turismo", ale hlavně to, co je na tomhle autě tak úžasného.

U vrcholné verze Turbo je toho k žasnutí spousta: vidlicový osmiválec o objemu 4,8 litru s přímým vstřikováním benzinu a dopovaný dvěma turbodmychadly je u porsche netypicky pod přední kapotou a nabízí řidiči neuvěřitelných 500 koní (368 kW) a kroutící moment 700 newtonmetrů (jen pro srovnání, nejsilnější turbodieselová octavia RS má polovinu, 350 Nm).

To umožňuje Turbu vystřelit z nuly na stovku za neuvěřitelných 4,2 sekundy. To je skutečně opojný pocit, jaký se milovníkovi aut nepoštěstí hned tak zažít.

S panamerou jsme si vyjeli do sousedního Německa, protože na našich dálnicích si adrenalin maximální třísetkilometrové rychlosti neužijete. A bylo to fascinující: za temného dunění osmiválce, nikoli za ryku sporťáku, vás limuzína katapultuje k extázi tak, že zůstanete sedět s otevřenou pusou a budete jen pevně držet volant a zírat, jak rychle se zvedají ručičky budíků s tradičně dominujícím otáčkoměrem. Při vyšších rychlostech se navíc ještě vysouvá i zadní přítlačné křídlo, aby se kola zadní kola lépe držela asfaltu.

A nejen dálnice je pro panameru tím správným místem. I přes váhu bezmála dvou tun dává výkonný motor šanci svižně se proplétat okreskami, s jejichž nerovnostmi si poradí vzduchové odpružení. A když schválně přidáte plyn v zatáčce, stálá čtyřkolka panamery si to přebere a umožní vám vystřelit z ní rychleji, než jste tam vjeli.

Spotřeba se při takovém stylu jízdy pohybuje někde kolem 14 litrů benzinu, pokud se chcete projíždět klidně, podaří se to i za nějakých 12. Za mírnou úsporou paliva hledejte i systém vypínání motoru při zastavení (start-stop) a automatickou sedmistupňovou převodovkou PDK s dvojitou spojkou. Tu lze ovládat i kolíbkami na volantu, ale proč byste to dělali, když PDK řadí skutečně bleskově a bezchybně?

Interiér pro čtyři

Špičkové jízdní zážitky s vámi můžou sdílet ještě další tři lidé. Dvojice vzadu má nadprůměrně místa a každý své vyhřívané, odvětrávané a elektricky seřiditelné sedadlo. A cestovat se dá se 450 litry zavazadel, k nimž se dostanete pohodlně otevřením zadních pátých dveří. Panamera totiž není sedan, jak je v této kategorii obvyklé, ale vlastně hatchback, stejně jako třeba octavia.

Ovšem jeden z nejdelších na trhu. Měří bezmála pět metrů (4,97) a v kombinaci s téměř dvoumetrovou šířkou (1,93) je na silnici impozantním zjevem. Výška ani ne 1,5 metru (1,42) pak připomíná spíše sporťák, stejně jako nizoučký posez řidiče a spolujezdce.

Porsche Panamera je luxusní auto, o němž si většina lidí řekne, že si ho může dovolit jen pár vyvolených. Jenže automobilka ví, co dělá, a nový model je nad očekávání úspěšný. Od letošního září, kdy prodej odstartoval, se na celém světě prodalo už deset tisíc panamer. Asi vás překvapí, že 42 z nich připadá na Česko. A pak že je ekonomická krize!

Porsche Panamera Turbo v číslech
motor V8 4.8 l, dvě turbodmychadla
max. výkon 368 kW (500 koní)/6 000 ot./min.
max. kroutící moment 700 Nm (2 250–4 500 ot./min.)
max. rychlost 303 km/h
zrychlení 0–100 km/h 4,2 s
komb. spotřeba 12,2 l
délka/šířka/výška/ rozvor v mm 4 970/1 931/ 1 418/2 920
kufr 450 l
cena test. vozu 4 508 000 Kč

  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Výzva přijata! Umí Audi e-tron S Sportback jezdit smykem?

Premium E-tron S je úplně první elektromobil na světě, v jehož sadě oficiálních fotek najdete smyk. Challenge accepted, takže...

Plug-in hybridy zbytečně na pranýři. Naučte se je používat a rychle nabíjet

Pokud se nemůžete rozhodnout mezi elektromobilem a vozidlem s klasickým spalovacím motorem, můžete se vydat střední...

Mercedes A s nabíjecím hybridem je ukázkový hatchback pro moderní dobu

Kompaktní Mercedes A v plug-in hybridním provedení je přesně takové auto, jaké lze od třícípé hvězdy očekávat:...

BMW i8 dokazuje, že i hybrid umí být rychlé a zábavné auto

Premium Čas neskutečně letí. V květnu 2016 jsme ve SPEEDu začali se seriálem o těch nejlepších řidičských cestách. Po...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...