Nová Panamera je zvenku zase stejná, geny Porsche 911 nezapře

aktualizováno 
Michael Mauer má nejnevděčnější práci na světě. Na první pohled je post šéfdesignéra Porsche prací snů. Jenže cokoliv udělá nového, je z pohledu tradicionalistů přísahajících na neopakovatelné tvary Porsche 911 špatně. A když nic neudělá, je za lenocha a bojácného zpátečníka.

Panamera je z hlediska prodejů jedním z nejdůležitějších modelů značky. „S Panamerou jsme vstoupili do segmentu luxusních sportovních limuzín. Od roku 2009 jsme prodali více než 150 tisíc kusů tohoto modelu,“ upřesňuje Oliver Blume, předseda představenstva Porsche AG.

Málo talentu

Butziho, jak se říkalo F.A. Porschemu, autorovi designu Porsche 911, vyhodili po roce studií designu z prestižní školy v Ulmu pro "nedostatek talentu". Více čtěte zde.

Ferdinand Alexander Porsche

Teď přišel čas na novou generaci. Na pohled se toho moc nezměnilo. Mauer má prostě velmi těžkou práci. Nic lepšího, než tvar 911 u Porsche nikdo stejně nevymyslí. Její boubelaté tvary a charakteristické proporce jsou copyrightem Porsche a Panameře dávají nezaměnitelný vzhled.

Panamera si sice může říkat, že patří k nejsportovnějším sedanům světa, ale siluetou je to spíš jakýsi hatchback s ruksakem.

Vzhled druhé generace tedy stylisté Porsche hlavně cizelovali, takže vtipálci budou o Mauerovi zase říkat, že se nepředře. „Okamžitě rozpoznáte linie střechy odkazující na kupé. Ale nyní působí výrazně rychleji,“ popisuje Mauer.

Parádní a neoddiskutovatelně zcela nový a moderní je interiér členěný jednoduchými horizontálními linkami.

Druhá generace Porsche Panamera

Velké motory

Ale pod kůží je to úplně nové porsche. „Nový model představuje zcela nově vyvinutý vůz s novými motory, v novém designu a novými technologiemi. Novinkou je také skutečnost, že druhou generaci budeme kompletně vyrábět v naší továrně v Lipsku. Právě zde jsme do její výroby investovali 500 milionů eur, museli jsme mimo jiné postavit zcela novou karosárnu,“ vysvětluje Oliver Blume.

Fotogalerie

Nové přímovstřikové motory s přeplňováním pomocí dvojice turbodmychadel jsou spojeny s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Porsche je průkopníkem „dvouspojek“, přemýšlet o nich začalo už v šedesátých letech minulého století.

„Počátkem listopadu vstoupí nová Panamera na trh se třemi různými provedeními motorů a výhradně s pohonem všech kol. Půjde o Panameru Turbo, Panameru 4S a Panameru 4S Diesel,“ uvádí Zuzana Křížková z českého zastoupení Porsche. Novou Panameru je možné objednávat teď, ceny startují u tří milionů (4S) a u vrcholového provedení Turbo přesahují čtyři miliony korun.

Provedení Turbo pohání čtyřlitrový osmiválec s výkonem 550 koní (405 kW) a 770 kroutícími newtonmetry. Motor, který je mimo jiné vybaven systémem vypínání poloviny válců při práci v nízké zátěži, rozjede Panameru na rychlost přesahující 300 kilometrů za hodinu. Sprint na stovku zvládne za 3,6 sekundy.

Verze 4S má pod kapotou šestiválec 2,9 litru se 440 koňmi (324 kW) a 550 Nm. Turbodieselová panamera má 422koňový osmiválec s 850 newtonmetry. Časem dorazí ještě hybridní provedení (plug-in hybrid s možností dobíjení akumulátorů ze zásuvky).

Nová Panamera, která o pět centimetrů přesahuje pětimetrovou délku má ve standardní výbavě vzduchové odpružení a řízení kol zadní nápravy. Rozvor náprav nesoucích 19 až 21palcová kola je 295 cm. Mezi moderní prvky bude patřit systém nočního vidění nebo diodové přední světlomety. Do kufru se dá naložit 495 litrů, dvě zadní sedadla (Panamera bude opět přísně čtyřmístná) se dájí sklopit a naložit pak více.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Najdete na iDNES.cz