Nová Panamera je zvenku zase stejná, geny Porsche 911 nezapře

aktualizováno 
Michael Mauer má nejnevděčnější práci na světě. Na první pohled je post šéfdesignéra Porsche prací snů. Jenže cokoliv udělá nového, je z pohledu tradicionalistů přísahajících na neopakovatelné tvary Porsche 911 špatně. A když nic neudělá, je za lenocha a bojácného zpátečníka.

Panamera je z hlediska prodejů jedním z nejdůležitějších modelů značky. „S Panamerou jsme vstoupili do segmentu luxusních sportovních limuzín. Od roku 2009 jsme prodali více než 150 tisíc kusů tohoto modelu,“ upřesňuje Oliver Blume, předseda představenstva Porsche AG.

Málo talentu

Butziho, jak se říkalo F.A. Porschemu, autorovi designu Porsche 911, vyhodili po roce studií designu z prestižní školy v Ulmu pro "nedostatek talentu". Více čtěte zde.

Ferdinand Alexander Porsche

Teď přišel čas na novou generaci. Na pohled se toho moc nezměnilo. Mauer má prostě velmi těžkou práci. Nic lepšího, než tvar 911 u Porsche nikdo stejně nevymyslí. Její boubelaté tvary a charakteristické proporce jsou copyrightem Porsche a Panameře dávají nezaměnitelný vzhled.

Panamera si sice může říkat, že patří k nejsportovnějším sedanům světa, ale siluetou je to spíš jakýsi hatchback s ruksakem.

Vzhled druhé generace tedy stylisté Porsche hlavně cizelovali, takže vtipálci budou o Mauerovi zase říkat, že se nepředře. „Okamžitě rozpoznáte linie střechy odkazující na kupé. Ale nyní působí výrazně rychleji,“ popisuje Mauer.

Parádní a neoddiskutovatelně zcela nový a moderní je interiér členěný jednoduchými horizontálními linkami.

Druhá generace Porsche Panamera

Velké motory

Ale pod kůží je to úplně nové porsche. „Nový model představuje zcela nově vyvinutý vůz s novými motory, v novém designu a novými technologiemi. Novinkou je také skutečnost, že druhou generaci budeme kompletně vyrábět v naší továrně v Lipsku. Právě zde jsme do její výroby investovali 500 milionů eur, museli jsme mimo jiné postavit zcela novou karosárnu,“ vysvětluje Oliver Blume.

Fotogalerie

Nové přímovstřikové motory s přeplňováním pomocí dvojice turbodmychadel jsou spojeny s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Porsche je průkopníkem „dvouspojek“, přemýšlet o nich začalo už v šedesátých letech minulého století.

„Počátkem listopadu vstoupí nová Panamera na trh se třemi různými provedeními motorů a výhradně s pohonem všech kol. Půjde o Panameru Turbo, Panameru 4S a Panameru 4S Diesel,“ uvádí Zuzana Křížková z českého zastoupení Porsche. Novou Panameru je možné objednávat teď, ceny startují u tří milionů (4S) a u vrcholového provedení Turbo přesahují čtyři miliony korun.

Provedení Turbo pohání čtyřlitrový osmiválec s výkonem 550 koní (405 kW) a 770 kroutícími newtonmetry. Motor, který je mimo jiné vybaven systémem vypínání poloviny válců při práci v nízké zátěži, rozjede Panameru na rychlost přesahující 300 kilometrů za hodinu. Sprint na stovku zvládne za 3,6 sekundy.

Verze 4S má pod kapotou šestiválec 2,9 litru se 440 koňmi (324 kW) a 550 Nm. Turbodieselová panamera má 422koňový osmiválec s 850 newtonmetry. Časem dorazí ještě hybridní provedení (plug-in hybrid s možností dobíjení akumulátorů ze zásuvky).

Nová Panamera, která o pět centimetrů přesahuje pětimetrovou délku má ve standardní výbavě vzduchové odpružení a řízení kol zadní nápravy. Rozvor náprav nesoucích 19 až 21palcová kola je 295 cm. Mezi moderní prvky bude patřit systém nočního vidění nebo diodové přední světlomety. Do kufru se dá naložit 495 litrů, dvě zadní sedadla (Panamera bude opět přísně čtyřmístná) se dájí sklopit a naložit pak více.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Dynapac 250 (11t zemní
Dynapac 250 (11t zemní

r.v. 2007, naj. 4 600 km, diesel
1 208 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz