Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dacia Logan MCV je vzácností, která se vyplatí. Na plyn pojedete za půlku

Toto fajn auto už seženete těžko, u prodejců zbývají poslední kusy, předváděčky a zánovní ojetiny. Pokud ho objevíte, jděte do něj. Plynový kousek Dacia Logan MCV je vůbec největší výhra.
Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pro všechny, kteří se ošklíbají nad značkou Dacia s tím, že je pro „socky“ a shlížejí spatra na souseda, který si rumunský vůz – třeba velké kombi Logan MCV – pořídil, máme špatnou zprávu. Toto auto vůbec není špatné.

Poslední „emcévéčko“, které se podle všeho přímého nástupce už nedočká (protože dnes módní SUV klasické kombíky vytlačují z nabídky), je příjemným překvapením. Zvlášť v úpravě Stepway, která přidává nejen plastové ozdobné prvky a ochranu hran blatníků, ale navyšuje i světlou výšku o pět centimetrů na „esúvéčkových“ 195 milimetrů.

Polní cesta tak pro stepway není vůbec problém, jediné, co ho omezuje, je chybějící pohon všech kol. Naopak oceníte měkké odpružení – tlumiče s vysokými zdvihy vykryjí každý výmol, dají o tom ovšem vědět pořádným zhoupnutím; stejně jako při přejíždění retardérů. Také náklony v zatáčkách jsou docela výrazné.

Ale problém to není. Kvůli závodění jste si toto auto nepořídili, a pokud uděláte nějakou řidičskou chybu, účinná stabilizace vám pomůže. Stopu Logan MCV drží velmi dobře. Robustní podvozek se nám celkově hodně líbil, auto díky němu působí hodnotně.

Uvnitř je místa pro pět jako v běžném hatchbacku. Pokud rezignujete na kotvicí body Isofix (auto je má), dostanete na zadní sedadla i tři dětské sedačky.

V nejvyšší výbavě najdete třeba automatickou klimatizaci, navigaci, za příplatek pak i výstup z parkovací kamery. Zpracování interiéru je velmi solidní a robustní. Levným řešením je stahování zadních oken na středové konzoli.

Kufr má krásných 573 litrů, jen o 35 méně než mnohem dražší Octavia Combi. Levně působí jen krycí roletka z tenké látky a bez zpevňujících plastů.

Plyn už došel

Logan MCV se nám dostal do rukou právě nyní proto, že po delší pauze dostal do výbavy pohon na propan-butan, tedy LPG. A to dokonce bez příplatku, za nejlépe vybavenou verzi, jako je testované Stepway Celebration, jste tedy dali rovných 350 tisíc korun. Za cenu základní kombíkové fabie jste dostali vůz, který ji výbavou i užitnou hodnotou převyšuje, stejně jako tovární tříletou zárukou.

Levnější verze se přitom daly pořídit i za 250 tisíc, včetně pohonu na LPG. Jenže... Zájem českých zákazníků o logany na plyn a vůbec model MCV byl takový, že tuzemská kvóta byla v minulých dnech vyčerpána.

Dokonce i testovaný novinářský vůz byl stažen z flotily a dostane nového majitele. Výroba řady MCV dočasně končí, motory, i ty plynové, zabíjí evropská emisní legislativa. Podle informací ze zákulisí se však na příští rok čeká nástupce – nic bližšího ovšem nevíme.

Každopádně, stále ještě seženete skladové kousky MCV, nebo můžete jít do plynové Dacie Duster. Ta sice není tak praktická, kvůli velké poptávce však ve výrobě zůstává, stejně jako menší sandero.

Za čtyři litry benzinu

Plynové MCV pohání litrový přeplňovaný tříválec, ovšem pozor, v silnější verzi: místo standardních 66 kW má celých 74 kW, tedy rovných sto koní, a také vyšší točivý moment ve výrazně nižších otáčkách. Motor je přímo z tovární výroby uzpůsoben na plynový provoz, má dvojí vstřikování, dvě nádrže (plynová už nemá předepsanou pravidelnou výměnu), i chlazené výfukové svody kvůli ochraně katalyzátoru. To žádná dodatečná úprava nezvládne.

Na MCV litr stačí. Při rozjezdech je slabší motor trochu znát, dlouhé zpřevodování pětikvaltu zase znamená docela malou pružnost. Dá se jezdit docela svižně, pokud se naučíte včas řadit a trochu motor vytáčet, ideálně přes dva tisíce otáček.

Třeba při padesátikilometrové rychlosti máte se zařazenou čtyřkou na otáčkoměru číslici 1 700; motor to zvládá, ale nadšený není. Stačí podřadit na trojku, rázem je na dvou tisících a citelně ožije. Také při 70 kilometrech v hodině je lepší jet na čtyřku.

Předjíždění na dálnici kvůli slabšímu pružnému zrychlení není žádný festival – vymotat se z řady osmdesátkou jedoucích kamionů a vystřelit do levého pruhu vyžaduje předvídavost a podřazení, ideálně až na trojku, která se nechá vytočit klidně do pěti tisíc otáček.

Benefitem dlouhých převodů je ovšem fakt, že 130 kilometrů v hodině zvládá motor na solidních třech tisících otáčkách. Aerodynamický hluk je únosný; motor se ozývá dunivým bručením tak od stodvacítky výše, ale žádná hrůza to ani tak není.

Provoz na LPG prozrazuje jen žlutá nálepka na zadním okně, 32l nádrž je umístěna místo rezervy, takže nezabírá žádné místo v kufru.

Když plyn dojde – nám vydržela plná nádrž na 375 kilometrů – přepne se auto samo do benzinového módu. Pak zjistíte, že oněch obligátních minus deset procent výkonu je celkem znát: motor táhne o kus líp.

Jenže, za úsporu jízda na plyn – byť trochu pomalejší – rozhodně stojí. V průměru jsme jezdili za 8,5 litru LPG na sto kilometrů, nutno říci, že jsme plně naložené MCV na dálnicích nijak nešetřili. Což při méně než poloviční ceně litru plynu (dvanáct až čtrnáct korun) znamená, jako byste jezdili za čtyři litry naturalu. A to zatím neumí ani ty nejúspornější benziňáky, maximálně tak cenově těžko dostupné hybridy.

Logan MCV je nejen stylový, ale i cenový přeborník. Škoda, že odteď už jen v minulém čase.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...