Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 25. ledna 2022 Miloš

Zemřel vynálezce lowcostu pro chudé i bohaté, otec fenoménu Dacia

  19:00
Automobilový svět truchlí nad smrtí jednoho z největších novodobých vizionářů v branži. Francouz Gérard Detourbet před dvaceti roky začal pracovat na vybudování novodobé Dacie. Z polozapomenuté rumunské značky udělal fenomén mezi lowcostovými auty, který se snaží konkurenti neúspěšně napodobit.

Dacia Duster | foto: Dacia

V automobilovém světě patřil do kategorie charismatických vizionářů. Tak jako loni zesnulý šéf Fiatu Sergio Marchionne nebo současný šéf PSA Carlos Tavares. Takových mužů, jakým byl Gérard Detourbet, není v branži mnoho. Úspěšný francouzský manažer minulý týden podlehl v třiasedmdesáti letech rakovině.

Gérard Detourbet

Do druhé poloviny devadesátých let byl Detourbet „jen“ jedním z manažerů Renaultu. U značky začínal v roce 1971, podílel se na celé řadě ikonických aut včetně luxusní limuzíny Renault 25. Na konci 90. let dělal šéfa motorárny. Renault byl v té době jednou z nejúspěšnějších evropských značek. Uhranul veřejnost Twingem, vzápětí Lagunou, bodoval s hatchbackem Mégane a na jeho základu pak postavil střední MPV Scénic, které vytvořilo úplně nový segment trhu.

V té době dostal Detourbet „lákavou“ nabídku od Louise Schweitzera, tehdejšího šéfa Renaultu. Vytvořit z rumunské Dacie, která ještě před pádem železné opony vyráběla licenční předělávky Renaultu 12, lowcostovou značku francouzského gigantu.

Lowcost, který chce i bohatá část Evropy

Schweitzer na toto období vzpomínal v roce 2007 v rozhovoru pro časopis
L´Usine Nouvelle takto: „V roce 1995 jsme dobyli Evropu a já navrhl výkonnému výboru přepracovat naši strategii s cílem internacionalizovat Renault. To způsobilo rozruch v celé firmě. Lidé v té době cítili svým způsobem úlevu, jako když děti dopíšou domácí úkoly. Měli za sebou tvrdou práci, která všaknajednou otevřela nové horizonty a výzvy.“

Fotogalerie

Detourbet dostal tuto expanzi na starosti. A nástrojem byla právě Dacia. Původně se počítalo, že rumunská auta s renaultím rodokmenem nepřekročí hranice bývalého východního bloku. Jenže ze značky se stal fenomén, který dnes tvoří 40 procent prodejů celé skupiny Renault.

Detourbetovo zadání bylo jednoduché – postavit levné auto s rozumnou kvalitou a užitnými vlastnostmi, které si budou kupovat ti, kdo by jinak museli sáhnout po ojetině. Původní plán byl takový, že základní model bude stát pod 6 000 eur, v té době asi 180 tisíc korun. To se sice úplně nepodařilo – první Logan startoval s cenou 200 000 korun – samotná strategie však zabrala.

V čem se Detourbet zmýlil, byl předpoklad, že o levné Dacie budou mít zájem hlavně zákazníci z ekonomicky slabších zemí. Dnes se Dacia prodává spolu s Renaultem ve většině západoevropských států. Na rozvojových trzích ji pak pod svojí značkou prodává rovnou Renault. 

Prodeje za loňský rok dosáhly 655 tisíc vozů. Nejprodávanější „základní“ hatchback Sandero se na nich podílí asi 40 procenty, další třetinu tvoří Duster, který stojí na opačném konci cenové nabídky značky. Na poměry SUV je relativně levný a vydobyl si pověst odolného pracanta, rozhodně už však nejde o auto za pár tisíc eur, jak Renault původně plánoval.

Indická mise splněna. Na elektromobil už nedojde

Detourbet na rozvoji Dacie pracoval do roku 2011. Za tu dobu se prodeje vyhouply z necelých sta tisíc vozů na tři sta padesát tisíc. V tu dobu mohl odejít do důchodu, místo toho kývl na další výzvu – postavit ultralevné auto pro Indii. Letos na jaře se začal prodávat Renault Kwid, malé auto na pomezí hatchbacku a SUV s cenou v přepočtu pod 100 tisíc korun. První čísla nevypadají špatně, za půl roku se prodalo přes 22 tisíc vozů.

Renault Kwid

U toho už Detourbet osobně nebyl. V roce 2017 se přesunul do Francie, odkud dál přípravu výroby řídil, zároveň se začal léčit s rakovinou. Neúspěšně. Na začátku prosince nemoci podlehl. S jeho odchodem bude muset Renault hledat nového vizionáře, jenž zvládne úkol, který měl Detourbet po rozjezdu prodeje Kwidu před sebou: výrobu levného elektromobilu s cenou kolem 200 tisíc korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Obrazová encyklopedie slavné Škody RTO a jejích následovníků

Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO....

5 nejvzácnějších aut světa. Jejich tajemství je v příběhu

Premium Myslíte, že nejvzácnější jsou ta auta, kterých je nejméně? Jenže aby mělo auto historickou hodnotu, musí rovněž...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...