Sobota 16. ledna 2021, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. ledna 2021 Ctirad

Zemřel vynálezce lowcostu pro chudé i bohaté, otec fenoménu Dacia

  19:00
Automobilový svět truchlí nad smrtí jednoho z největších novodobých vizionářů v branži. Francouz Gérard Detourbet před dvaceti roky začal pracovat na vybudování novodobé Dacie. Z polozapomenuté rumunské značky udělal fenomén mezi lowcostovými auty, který se snaží konkurenti neúspěšně napodobit.

Dacia Duster | foto: Dacia

V automobilovém světě patřil do kategorie charismatických vizionářů. Tak jako loni zesnulý šéf Fiatu Sergio Marchionne nebo současný šéf PSA Carlos Tavares. Takových mužů, jakým byl Gérard Detourbet, není v branži mnoho. Úspěšný francouzský manažer minulý týden podlehl v třiasedmdesáti letech rakovině.

Gérard Detourbet

Gérard Detourbet

Do druhé poloviny devadesátých let byl Detourbet „jen“ jedním z manažerů Renaultu. U značky začínal v roce 1971, podílel se na celé řadě ikonických aut včetně luxusní limuzíny Renault 25. Na konci 90. let dělal šéfa motorárny. Renault byl v té době jednou z nejúspěšnějších evropských značek. Uhranul veřejnost Twingem, vzápětí Lagunou, bodoval s hatchbackem Mégane a na jeho základu pak postavil střední MPV Scénic, které vytvořilo úplně nový segment trhu.

V té době dostal Detourbet „lákavou“ nabídku od Louise Schweitzera, tehdejšího šéfa Renaultu. Vytvořit z rumunské Dacie, která ještě před pádem železné opony vyráběla licenční předělávky Renaultu 12, lowcostovou značku francouzského gigantu.

Lowcost, který chce i bohatá část Evropy

Schweitzer na toto období vzpomínal v roce 2007 v rozhovoru pro časopis
L´Usine Nouvelle takto: „V roce 1995 jsme dobyli Evropu a já navrhl výkonnému výboru přepracovat naši strategii s cílem internacionalizovat Renault. To způsobilo rozruch v celé firmě. Lidé v té době cítili svým způsobem úlevu, jako když děti dopíšou domácí úkoly. Měli za sebou tvrdou práci, která všaknajednou otevřela nové horizonty a výzvy.“

Fotogalerie

Detourbet dostal tuto expanzi na starosti. A nástrojem byla právě Dacia. Původně se počítalo, že rumunská auta s renaultím rodokmenem nepřekročí hranice bývalého východního bloku. Jenže ze značky se stal fenomén, který dnes tvoří 40 procent prodejů celé skupiny Renault.

Detourbetovo zadání bylo jednoduché – postavit levné auto s rozumnou kvalitou a užitnými vlastnostmi, které si budou kupovat ti, kdo by jinak museli sáhnout po ojetině. Původní plán byl takový, že základní model bude stát pod 6 000 eur, v té době asi 180 tisíc korun. To se sice úplně nepodařilo – první Logan startoval s cenou 200 000 korun – samotná strategie však zabrala.

V čem se Detourbet zmýlil, byl předpoklad, že o levné Dacie budou mít zájem hlavně zákazníci z ekonomicky slabších zemí. Dnes se Dacia prodává spolu s Renaultem ve většině západoevropských států. Na rozvojových trzích ji pak pod svojí značkou prodává rovnou Renault. 

Prodeje za loňský rok dosáhly 655 tisíc vozů. Nejprodávanější „základní“ hatchback Sandero se na nich podílí asi 40 procenty, další třetinu tvoří Duster, který stojí na opačném konci cenové nabídky značky. Na poměry SUV je relativně levný a vydobyl si pověst odolného pracanta, rozhodně už však nejde o auto za pár tisíc eur, jak Renault původně plánoval.

Indická mise splněna. Na elektromobil už nedojde

Detourbet na rozvoji Dacie pracoval do roku 2011. Za tu dobu se prodeje vyhouply z necelých sta tisíc vozů na tři sta padesát tisíc. V tu dobu mohl odejít do důchodu, místo toho kývl na další výzvu – postavit ultralevné auto pro Indii. Letos na jaře se začal prodávat Renault Kwid, malé auto na pomezí hatchbacku a SUV s cenou v přepočtu pod 100 tisíc korun. První čísla nevypadají špatně, za půl roku se prodalo přes 22 tisíc vozů.

Renault Kwid

U toho už Detourbet osobně nebyl. V roce 2017 se přesunul do Francie, odkud dál přípravu výroby řídil, zároveň se začal léčit s rakovinou. Neúspěšně. Na začátku prosince nemoci podlehl. S jeho odchodem bude muset Renault hledat nového vizionáře, jenž zvládne úkol, který měl Detourbet po rozjezdu prodeje Kwidu před sebou: výrobu levného elektromobilu s cenou kolem 200 tisíc korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Unikát a legenda. Dva traktory z muzea v Čáslavi slaví letos výročí

V pobočce Národního zemědělského muzea v Čáslavi je vystaveno úctyhodné množství exemplářů zemědělské techniky různých...

Elektromobily jako novinka? Auta jezdila na elektřinu mnohem dříve

Premium Myšlenka auta poháněného elektřinou je stará jako automobilismus sám. Vlastně první auta byla spíše elektrická než...

OBRAZEM: Stoletá Mazda má v Německu parádní muzeum, pojďte na prohlídku

Letos slaví Mazda výročí 100 let. Podívejte se na slavné, zajímavé i pozapomenuté modely této výjimečné japonské...

Žena vybírá vůz, muž podepisuje šek, hlásala reklama na pragovky

Mezi nejvýznamnější československé automobilky patřila Praga. Například její malé Piccolo bylo svého času...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...