Naftová fabia předčí benzinovou sestru

aktualizováno 
- Škoda Fabia 1.9 SDI nepatří mezi silniční rychlíky,ale i tak vykazuje lepší zrychlení než její sestra se základním benzinovým motorem 1.4. K tomu má nízkou spotřebu nafty a řidič ocení také komfort jízdy díky velkému záběru motoru v nízkých otáčkách. Ve srovnání s benzinovým pohonem 1.4 (50 kilowattů) je ovšem diesel o 60 tisíc korun dražší a další necelé dvě tisícovky ročně navíc vydá majitel za povinné ručení.
Motory fabie zatím budí rozpaky. Benzinová čtrnáctistovka neporazí konkurenty pružností ani spotřebou. A to ji má následovat ještě slabší agregát 1.0. Mnohem lepší dojem zanechala v redakčním testu naftová fabia s koncernovým motorem 1.9 SDI. Ten - stejně jako nepřeplňované konkurenční diesely - nedělá zázraky a podle výsledků měření nezávislé zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) fabii zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině za necelých osmnáct vteřin, ovšem velký točivý moment, který je cítit po mírném sešlápnutí pedálu již v nejnižších otáčkách, jízdu zpříjemňuje. V praxi to znamená, že řidič nemusí podřazovat tak často jako u benzinových verzí. Naftový motor rovněž žádá méně levnějšího paliva než benzinový. Na zkušebním okruhu polykala Škoda Fabia 1.9 SDI v průměru 4,7 litrů nafty na sto kilometrů, což je zhruba o dva litry méně než na stejné trase spořádala benzinová Fabia 1.4. Nejvíce nafty spotřeboval testovaný automobil při jízdách po městě, ovšem ani v těchto podmínkách nepřekonal hranici sedmi litrů na sto kilometrů. Porovnání výsledků měření v ÚSMD ukazuje, že Fabia 1.9 SDI zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině o vteřinu rychleji než benzinová čtrnáctistovka s výkonem padesát kilowattů, u které automobilka díky nižší ceně očekává největší zájem zákazníků. Z porovnání pružnosti obou vozů při akceleraci ve vyšších rychlostech na čtvrtý a pátý stupeň vychází o něco lépe Fabia 1.4. Velký konkurent naftové fabie na domácím trhu, Fiat Punto 1.9 D, dosáhl při měření zrychlení a pružnosti ve zkušebně ÚSMD podobných výsledků jako benzinová Fabia 1.4. Sečteno a podtrženo: ani naftový motor 1.9 SDI, ani obyčejná benzinová čtrnáctistovka nezaručují Škodě Fabii takovou pružnost, která by posádku zatlačila do sedadel. Za takové pocity si budou muset kupci nového modelu z Mladé Boleslavi připlatit. Fabia s šestnáctiventilovým motorem 1.4 a výkonem sto koní (74 kilowattů) stojí nejméně 379 900 korun. Rychlá bude i Škoda Fabia 1.9 TDI s nejmodernější technikou koncernu Volkswagen, která se bude prodávat v ceně od 414 900 korun. V budoucnu se nabídne také benzinový dvoulitr. Dostatek síly dostane Škoda Fabia rovněž od dalšího benzinového motoru 1.4 s výkonem 55 kilowattů (75 koní). Tu však chce firma vyrábět jen v kombinaci s automatickou převodovkou. K přednostem Škody Fabie lhostejno, zda naftové či benzinové - patří její bezpečné a pohodlné jízdní vlastnosti. Výrobní zpracování je kvalitní, s ohledem na třídu má vůz prostornou karoserii. Ta je srovnatelná se Škodou Felicií. Pohledem tělesně handicapovaného člověka změřil fabii Martin Kovář: "Sociálně slabší po těší spotřeba naftového motoru. Do fabie bez problému nastoupí i vozíčkář, dozadu dokonce stejně pohodlně jako do větší octavie. Výborně přístupný i zavíratelný kufr není moc velký,mechanický vozík však při troše šikovnosti pojme.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 17,8
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 15,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 41,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,7

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér

Prostor na př.sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek

Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 9
Brzdy 9

S Fabií 1.9 SDi lze jezdit za méně, než pět litrů na sto kilometrů.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Auto místo nedostupné hypotéky. Nákupy aut na úvěr rostou

Ilustrační snímek

Loni se v Česku prodalo 261 tisíc nových aut, což je sice zhruba o 10 000 méně než v roce 2017, k tomu se ovšem ze...

VIDEOTEST: Nouzové sněžné pásy se neosvědčily, zimou zkřehly

Test jednorázových vyprošťovacích pásů

Sněhová nadílka prověřila řidičské umění a připravenost vozu. Občas někdo skončil pod kluzkým kopcem. Do hor je proto...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Volkswagen Sharan 1.9 TDi...
Volkswagen Sharan 1.9 TDi...

r.v. 2001, naj. 183 547 km, diesel
89 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz