Neděle 6. prosince 2020, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 6. prosince 2020 Mikuláš

Fabia zahájila dlouhodobý test

- Příznivá spotřeba dominuje spolu s výbornými jízdními vlastnostmi kladům, zatímco na opačné straně hodnotícího spektra je méně prostoru na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru. Takové jsou první dojmy z úvodních tří tisíc kilometrů Škody Fabia 1.4 (74 kW) Elegance, která v testu MF DNES urazí čtyřnásobek průměrné roční dávky tuzemského řidiče,tedy 40 tisíc kilometrů. Test skončí nejpozději do podzimu roku 2000 a s jeho průběhem bude příloha AUTO-MOTO alespoň jednou měsíčně seznamovat čtenáře.
Zmíněnou fabii získala jako první z tuzemských médií k dlouhodobému testu redakce MF DNES za 1 030 000 korun v dražbě pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, kterých v zemi přibývá na dvě stě ročně.

Lidem vadí vysoká cena

Během úvodních testovacích jízd projela bleděmodrá fabia prakticky celou republiku. Zastavila v jedenácti českých i moravských městech, kde má MF DNES regionální redakce, a cestou vůz bedlivě prohlédly tisíce lidí. Zájem o českou novinku dokumentoval v Hradci Králové hlouček netrpělivců, kteří k premiéře přišli s předstihem několika desítek minut. "Kde jste? Už tu na vás čekáme," ozvalo se, když vůz dorazil na městskou pěší zónu asi pět minut před avizovaným začátkem akce. Jan a Lubomír Kučerové zase neváhali přijet do Hradce Králové z Pardubic. "Ráno jsme si přečetli v novinách, že tady novinku vystavíte, a tak jsme po práci sedli na vlak a jsme tu," řekli slovensky hovořící muži. Debaty nad fabií se nejčastěji dotýkaly ceny a prostoru. Při diskusích o nejlevnější verzi 1.0 Classic za 249 900 korun, která bude na trhu až příští rok, zaznívaly z řad přihlížejících obavy o pružnost přece jen těžšího vozu s pouze litrovým motorem. U redakční Škody Fabia 1,4 Elegance budila cena 493 tisíc korun nelíčený údiv. Vůz pro dražbu ve prospěch tělesně postižených sice automobilka prošpikovala luxusními a bezpečnostními prvky, takže nechybějí čtyři airbagy,ABS, klimatizace, elektricky ovládaná střešní i boční okna, stejně ovladatelná a navíc vyhřívaná zrcátka a kromě jiného ani litá kola s patnáctipalcovými pneumatikami, ovšem přihlížející se shodovali, že v takové podobě bude zřejmě jen těžko v Česku hledat kupce. "Fuj, to je špatná karta," komentoval cenu hradecký důchodce,když si spočítal, že by za stejné peníze mohl mít dvě litrové fabie.

Výrobce znovu změřil kufr

Reakce na prostor v interiéru a kufru byly různé. Slova chvály si vysloužil dostatek místa na předních sedadlech, kde i téměř dvoumetroví lidé našli jistý komfort. K dobrému sezení za volantem přispívá možnost jeho nastavení ve dvou směrech, stejně tak sedadlo řidiče lze regulovat nejen dopředu a dozadu, ale také nahoru a dolů. O něco horší hodnocení dostával prostor vzadu. "Pro kolena to ujde, ale mám 178 centimetrů a už se hlavou dotýkám stropu, poznamenal Vlastimil Melich z Hradce Králové. "Když to srovnám s felicií nebo favoritem, je vzadu ve fabii méně místa," řekl po prozkoumání auta Pavel Kubina, podnikatel z Ostravy. Prostor pro zavazadla ve fabii někomu stačí, zatímco jiný si stěžuje na menší objem kufru. Ten při prvním představení výrobce vyjádřil objemem 248 litrů. "K tomuto údaji jsme dospěli počítačovou simulací, ale po přesném měření jsme došli k číslu 260 litrů," vysvětlil Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škody Auto. Zavazadelník Škody Fabia lze charakterizovat jako o něco menší než ve felicii (272 litrů), zato praktičtěji tvarovaný - tlumiče zasahující do prostoru pro zavazadla zmizely. Kdo potřebuje další litry navíc, tomu nezbude než poohlédnout se u konkurence nebo počkat na fabii sedan, která se na trhu objeví nejdřív za rok a v kufru nabídne zhruba dvojnásobný prostor pro zavazadla.

Spotřeba plní sliby

Už první tisíce kilometrů potvrdily, že Škoda Fabia 1,4 Elegance je plnokrevným malým vozem. Šestnáctiventilový motor 1,4 s výkonem 74 kilow attů (100 koní) dodává autu potřebnou pružnost, byť i pro ně platí, že nejsilnější zátah je citelný až ve vyšších otáčkách, což je pro šestnáctiventilové motory typické. Dobrý dojem zatím zanechala spotřeba testované fabie. Při rozvážné jízdě se pohybovala mezi pěti a šesti litry benzinu na sto kilometrů. Na dálnici při permanentní stotřicetikilometrové rychlosti se spotřeba ustálí na sedmi litrech a ve městě záleží na momentální hustotě provozu. Ani při neustálých rozjezdech a následném brzdění se v nejhustším městském provozu zatím nedostala přes hranici deseti litrů na sto kilometrů. Navzdory tomu, že motor je ještě "syrový", plní spotřeba výrobcem slibované parametry, a někdy je dokonce ještě lepší. Zcela bezproblematické je u vozu přesné řazení. Také dílenské zpracování kopíruje německou solidnost. Jak se zdá, už brzy budou vadou na kráse testovaného automobilu světlehnědé potahy a plasty. Pravda, za normálních okolností do auta zřejmě nikdy nenasedne tolik lidí, kolik jich zkoušelo redakční fabii cestou za čtenáři, nicméně faktem zůstává, že plasty utrpěly řadu černých šrámů a rovněž potahy sedadel mají špinavý nádech. Fabia dokazuje i to, že její jízdní vlastnosti jsou ve své třídě nadprůměrné. V zatáčkách se nenaklání a drží stopu, i na špatné městské dlažbě je komfortní. Bezpečné jízdní chování umocňují u zakoupené fabie pneumatiky o rozměru 195/50 15. Jejich nízký profil ale přece jen něco ubírá z komfortu při přejezdu nerovností. Ocenění zaslouží elektrohydraulický posilovač řízení, který ve městě nežádá žádnou námahu. Na jeho měkký chod ve vyšších rychlostech si však řidič musí chvíli zvykat, stejně jako na plynový pedál, který nechává motor na chvíli v otáčkách i po jeho úplném vyšlápnutí.

Autor:
  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Vzpomínky z pekla: Divoké devadesátky za volantem funící odtahovky

Kdo si devadesátky pamatuje, ten je neprožil, říká stará pravda o propařené první dekádě po sametové revoluci. Ke...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Prožil jsem jedno z nejkrásnějších období s milovanou ženou, říká Langmajer

Jiří Langmajer (54) už je přes rok ženáč. Po boku manželky Adély Gondíkové (47) je herec spokojený, pochvaluje si život...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...