Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Fabia zahájila dlouhodobý test

- Příznivá spotřeba dominuje spolu s výbornými jízdními vlastnostmi kladům, zatímco na opačné straně hodnotícího spektra je méně prostoru na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru. Takové jsou první dojmy z úvodních tří tisíc kilometrů Škody Fabia 1.4 (74 kW) Elegance, která v testu MF DNES urazí čtyřnásobek průměrné roční dávky tuzemského řidiče,tedy 40 tisíc kilometrů. Test skončí nejpozději do podzimu roku 2000 a s jeho průběhem bude příloha AUTO-MOTO alespoň jednou měsíčně seznamovat čtenáře.
Zmíněnou fabii získala jako první z tuzemských médií k dlouhodobému testu redakce MF DNES za 1 030 000 korun v dražbě pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, kterých v zemi přibývá na dvě stě ročně.

Lidem vadí vysoká cena

Během úvodních testovacích jízd projela bleděmodrá fabia prakticky celou republiku. Zastavila v jedenácti českých i moravských městech, kde má MF DNES regionální redakce, a cestou vůz bedlivě prohlédly tisíce lidí. Zájem o českou novinku dokumentoval v Hradci Králové hlouček netrpělivců, kteří k premiéře přišli s předstihem několika desítek minut. "Kde jste? Už tu na vás čekáme," ozvalo se, když vůz dorazil na městskou pěší zónu asi pět minut před avizovaným začátkem akce. Jan a Lubomír Kučerové zase neváhali přijet do Hradce Králové z Pardubic. "Ráno jsme si přečetli v novinách, že tady novinku vystavíte, a tak jsme po práci sedli na vlak a jsme tu," řekli slovensky hovořící muži. Debaty nad fabií se nejčastěji dotýkaly ceny a prostoru. Při diskusích o nejlevnější verzi 1.0 Classic za 249 900 korun, která bude na trhu až příští rok, zaznívaly z řad přihlížejících obavy o pružnost přece jen těžšího vozu s pouze litrovým motorem. U redakční Škody Fabia 1,4 Elegance budila cena 493 tisíc korun nelíčený údiv. Vůz pro dražbu ve prospěch tělesně postižených sice automobilka prošpikovala luxusními a bezpečnostními prvky, takže nechybějí čtyři airbagy,ABS, klimatizace, elektricky ovládaná střešní i boční okna, stejně ovladatelná a navíc vyhřívaná zrcátka a kromě jiného ani litá kola s patnáctipalcovými pneumatikami, ovšem přihlížející se shodovali, že v takové podobě bude zřejmě jen těžko v Česku hledat kupce. "Fuj, to je špatná karta," komentoval cenu hradecký důchodce,když si spočítal, že by za stejné peníze mohl mít dvě litrové fabie.

Výrobce znovu změřil kufr

Reakce na prostor v interiéru a kufru byly různé. Slova chvály si vysloužil dostatek místa na předních sedadlech, kde i téměř dvoumetroví lidé našli jistý komfort. K dobrému sezení za volantem přispívá možnost jeho nastavení ve dvou směrech, stejně tak sedadlo řidiče lze regulovat nejen dopředu a dozadu, ale také nahoru a dolů. O něco horší hodnocení dostával prostor vzadu. "Pro kolena to ujde, ale mám 178 centimetrů a už se hlavou dotýkám stropu, poznamenal Vlastimil Melich z Hradce Králové. "Když to srovnám s felicií nebo favoritem, je vzadu ve fabii méně místa," řekl po prozkoumání auta Pavel Kubina, podnikatel z Ostravy. Prostor pro zavazadla ve fabii někomu stačí, zatímco jiný si stěžuje na menší objem kufru. Ten při prvním představení výrobce vyjádřil objemem 248 litrů. "K tomuto údaji jsme dospěli počítačovou simulací, ale po přesném měření jsme došli k číslu 260 litrů," vysvětlil Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škody Auto. Zavazadelník Škody Fabia lze charakterizovat jako o něco menší než ve felicii (272 litrů), zato praktičtěji tvarovaný - tlumiče zasahující do prostoru pro zavazadla zmizely. Kdo potřebuje další litry navíc, tomu nezbude než poohlédnout se u konkurence nebo počkat na fabii sedan, která se na trhu objeví nejdřív za rok a v kufru nabídne zhruba dvojnásobný prostor pro zavazadla.

Spotřeba plní sliby

Už první tisíce kilometrů potvrdily, že Škoda Fabia 1,4 Elegance je plnokrevným malým vozem. Šestnáctiventilový motor 1,4 s výkonem 74 kilow attů (100 koní) dodává autu potřebnou pružnost, byť i pro ně platí, že nejsilnější zátah je citelný až ve vyšších otáčkách, což je pro šestnáctiventilové motory typické. Dobrý dojem zatím zanechala spotřeba testované fabie. Při rozvážné jízdě se pohybovala mezi pěti a šesti litry benzinu na sto kilometrů. Na dálnici při permanentní stotřicetikilometrové rychlosti se spotřeba ustálí na sedmi litrech a ve městě záleží na momentální hustotě provozu. Ani při neustálých rozjezdech a následném brzdění se v nejhustším městském provozu zatím nedostala přes hranici deseti litrů na sto kilometrů. Navzdory tomu, že motor je ještě "syrový", plní spotřeba výrobcem slibované parametry, a někdy je dokonce ještě lepší. Zcela bezproblematické je u vozu přesné řazení. Také dílenské zpracování kopíruje německou solidnost. Jak se zdá, už brzy budou vadou na kráse testovaného automobilu světlehnědé potahy a plasty. Pravda, za normálních okolností do auta zřejmě nikdy nenasedne tolik lidí, kolik jich zkoušelo redakční fabii cestou za čtenáři, nicméně faktem zůstává, že plasty utrpěly řadu černých šrámů a rovněž potahy sedadel mají špinavý nádech. Fabia dokazuje i to, že její jízdní vlastnosti jsou ve své třídě nadprůměrné. V zatáčkách se nenaklání a drží stopu, i na špatné městské dlažbě je komfortní. Bezpečné jízdní chování umocňují u zakoupené fabie pneumatiky o rozměru 195/50 15. Jejich nízký profil ale přece jen něco ubírá z komfortu při přejezdu nerovností. Ocenění zaslouží elektrohydraulický posilovač řízení, který ve městě nežádá žádnou námahu. Na jeho měkký chod ve vyšších rychlostech si však řidič musí chvíli zvykat, stejně jako na plynový pedál, který nechává motor na chvíli v otáčkách i po jeho úplném vyšlápnutí.

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Zloději obrali auto k nepoznání

Vykuchané BMW v německém Hildenu, tak sama policie uvedla snímky auta, které zničili zloději. Fotky jsou hitem...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Au revoir poslednímu ze slavného závodnického rodu. Startoval i v Le Mans

V jedenadevadesáti letech zemřel herec Jean-Louis Trintignant. Protagonistovi řady francouzských klasik a komedií však...

Měnila kola, ladila motory. Královna Alžběta opravovala auta, má i výuční list

Premium Je dokladem důstojného stárnutí, bezbřehé vitality, elegance, klidného rozumu. Královna Alžběta II., která spravuje...

V polském městě ignorují kruhový objezd. Řidiči jezdí, jako by tam nebyl

Podle jednoho španělského výzkumu dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a bezpečně projet kruhovým objezdem. V polském...

Je to oficiální, první elektrické ferrari dorazí v roce 2025

Elektrické a hybridní modely by se měly do roku 2030 ve společnosti Ferrari na celkovém prodeji aut podílet z 80...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...