Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme vyzkoušeli ještě před zahájením prodeje.
Mazda CX-5

Mazda CX-5 | foto: Mazda

Pražský magistrát rozjel kampaň proti autům typu SUV (více o kampani čtěte zde). Zrovna CX-5 dokazuje, jak amatérský tento aktivistický krok je. Jeden z nejprodávanějších modelů Mazdy na českém trhu je povedený mix komfortu a jízdních vlastností. Je to typické dnešní moderní SUV z nejexponovanější kategorie, formátem odpovídá hatchbacku typu Mazdy 3, ovšem na větších kolech zvedajících podvozek. Nadšenému autaři navíc dokáže jako jedna z mála nabídnout atmosferický motor, který dokáže držet krok s přeplňovanou konkurencí.

V době, kdy se přeplňované motory zabydlují i tam, kde se to zdálo ještě nedávno nemyslitelné (třeba v nové Hondě Civic), se Mazda vytrvale drží atmosférických benzinových motorů. Novou generaci crossoveru CX-5 tak vedle úderného 2,2litrového dieselu se dvěma turby opět pořídíte i jako atmosférický benzinový dvoulitr. Na tuto možnost přitom zákazníci, alespoň ti čeští, hodně slyší – z loňských 689 CX-5 prodaných u nás jich benzinový motor měly celé dvě třetiny.

Mazda CX-5

Důvodů se najde celá řada. Jedním z nich je jistě fakt, že Mazda je značkou s vysokým podílem soukromých zákazníků – do firemních flotil se auta této japonské značky nenakupují a když už, tak zpravidla ne SUV. Dalším faktorem je cenový rozdíl, který činí u odcházející i nové generace 57 tisíc korun ve prospěch benzinového motoru. A nad tím vším stojí prostá skutečnost, že motor označený Skyactiv-G se zkrátka povedl.

Zatímco konkurence (Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Subaru Forester) nabízí atmosférické dvoulitry, které se projevují letargicky, pro Mazdu to neplatí. Ostatně nepřeplňované motory obvykle bývají postarší železo, které se v nabídce drží klidně deset, patnáct let bez výraznějších konstrukčních vylepšení. CX-5 s nástupem předchozí generace přinesla zbrusu novou řadu pohonných jednotek, které mají nezvyklou kombinaci technických parametrů: celohliníkovou konstrukci, dlouhý zdvih, přímé vstřikování a především extrémní hodnotu kompresního poměru – 14,0:1 je mezi benzinovými motory dodnes rekord.

Mazda CX-5
Mazda CX-5

Výsledkem jsou parametry, které by u turbomotoru s objemem do 1,5 litru nebyly o moc jiné: výkon 121 kW a točivý moment 210 Nm, který však dosahuje maxima až ve čtyřech tisících otáčkách. Už ve dvou tisících je ale k dispozici zhruba 190 Nm. Jako základní motor si tedy dvoulitr Skyactiv-G na papíře nevede vůbec zle a praxe to jen potvrzuje.

Ačkoliv má v provedení s pohonem předních kol těžší převody než ve verzi 4x4, působí docela svižným dojmem. Při částečné zátěži se nenechá znervóznět nízkými otáčkami, ze kterých se ochotně a hezky zlehka vytáčí. Pozitivní dojmy potvrzuje i oficiální údaj o zrychlení – stovka by měla být otázkou 10,4 sekundy. A když přijde na věc, měl by umět CX-5 rozjet až na 201 km/h. To rozhodně neurazí.

Dynamice, ale i jízdním vlastnostem, svědčí také nízká hmotnost. Díky úsporným opatřením dosahuje pouhých 1360 kilo – tolik ještě před pár lety vážil každý druhý hatchback nižší střední třídy. Proti předchůdci má o 35 mm širší rozchod kol, tužší skelet, robustnější tlumiče a celkově přepracovaná konstrukce podvozku svědčí komfortu i stabilitě v zatáčkách.

Do hry se navíc přidává systém G-Vectoring Control, který jemnou regulací výkonu motoru zlepšuje plynulost průjezdů zatáček a pomáhá potlačovat nedotáčivost (více jsme o něm psali při prvním svezení s novou CX-5 zde). Zní to jako klišé, ale ve výsledku se tato mazda navzdory plnotučným rozměrům opravdu ovládá skoro jako dobře postavený kompakt.

Mazda CX-5
Mazda CX-5
Mazda CX-5

Kromě zlepšení ovladatelnosti však automobilka také výrazně zapracovala na odhlučnění interiéru. CX-5 má tlustší okna, menší spáry na karoserii, stěrače schované pod kapotou, tlustší těsnění ve dveřích nebo více tlumicích materiálů pod obložením interiéru. Když se k tomu přidá tiše běžící benzinový motor, je mazda při jízdě bezprecedentně tichá. Klid na palubě dokáže narušit jedině odvalování pneumatik na hrubém asfaltu, proudění vzduchu v rychlostech nad dálničními limity nebo podmanivý křik vytočeného motoru.

Základní provedení stojí 560 900 Kč, tedy o 28 000 více než dosud, výbava je ale rozšířena o diodové světlomety a protinárazový systém. Vyšší úrovně výbavy pak přinášejí novinky jako projekční head-up displej, vyhřívání volantu, zadních sedadel, elektrické otevírání pátých dveří nebo systém RCTA, který při couvání varuje před projíždějícím vozidlem.

Ačkoliv Mazda v Česku prodává přesně polovinu aut v bohatě vybavených verzích Revolution a Revolution Top, které se pojí s nejsilnějšími motory a pohonem všech kol, základ v podobě benzinové předokolky (nabízí se jen v prvních třech z pěti existujících stupňů výbavy) má také nezanedbatelný podíl. Konkrétně 30 % a přímo v nejlevnější výbavě Emotion je každá desátá CX-5 prodaná u nás.

První vozy do Česka dorazí na konci května, Mazda letos u nás plánuje prodat 500 nových CX-5. Vzhledem k tomu, že ceník kopíruje strukturu nabídky předchozí generace, dá se předpokládat i podobný odbyt jednotlivých verzí.

31. března 2017

Autoři:
  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Nadávat za volantem může být terapie. Jak říkáte ostatním na silnici vy?

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...