Sobota 29. ledna 2022, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 29. ledna 2022 Zdislava

První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

  11:00
Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz někteří konkurenti prezentovali jako novou generaci. Na pohled i na dotek je to o dost jiný vůz než dosud.

Možná jsou jen u Mazdy moc skromní, protože z původní CX-5 vyšlechtili výborné auto, navíc pohodlné a fešácké.

Hlavně klid

Věcí, na které musí konstruktéři při stavbě nového auta myslet, je stále víc. A nejsou to jen emisní a bezpečnostní předpisy, stále větším tématem je takzvaná NVH, znamená to Noise, Vibration and Harshness, tedy odtlumení různých hluků, vibrací a rázů. Neřeší se to jen u aut, ale právě u nich je to stále důležitější. A i když nebyla předchozí CX-5 uvnitř nijak výrazněji hlučné auto, právě na tuto oblast se konstruktéři zaměřili velmi výrazně.

Mazda CX-5

CX-5 tak má například tlustší okna než předchůdkyně, kila tlumících hmot navíc a k tomu utěsnění dveří a větší zakrytovanou plochu podvozku. Inženýři šli opravdu do detailu, například v obložení kufru vystřídali tvrdý plast, který přenáší a zesiluje vibrace a hluky od zadních kol, za jiný více kobercovitý materiál, ten je naopak umí absorbovat.

Cestující na zadních sedadlech si libovala, že slyší výborně hovor řidiče se spolujezdcem, což rozhodně nebývá zvykem. Obnovená CX-5 je uvnitř opravdu tiché auto, jediné, co vnímá posádka výrazněji, jsou odvalující se pneumatiky. Nutno dodat, že na prvních jízdách s ručně stavenými prototypy, byly obuty klouzavé a tvrdé pneumatiky značky Toyo (rozměr 225/55 R19). Na druhou stranu se okresky v Toskánsku hloubkou svých vrásek a děr skoro vyrovnají těm českým.

Nová stará známá

Navíc CX-5 je pro Mazdu veledůležitý model, za pět let od uvedení se jich prodalo ve více než 120 zemích světa na 1,5 milionu, jen v Evropě 350 tisíc. V Česku za loňský rok necelých sedm set. Kompaktní SUV představuje čtvrtinu celosvětového odbytu značky, ačkoliv jde o služebně nejstarší model v nabídce - právě slaví pět let na trhu.

Délka 455 centimetrů zůstala zachována, ale tvary má mnohem dynamičtější, pravidla designového jazyka Mazdy ovšem ctí. Ten vyznává výrazné sportovní linky a proporce a rafinované detaily. Rozměry se opravdu měnily minimálně, když ovšem postavíte novou CX-5 vedle té staré, je to mnohem honosněji působící auto.

Mazda CX-5
Mazda CX-5

Auto se snížilo o 35 mm a rozšířil se naopak rozchod kol. Posunutí sloupků čelního skla o 35 mm vzad se událo hlavně přeuspořádáním proporcí přídě, výraznější změny skeletu nebyly na programu, i tak se úpravami podařilo zvýšit tuhost karoserie o 15 procent, zůstala ovšem zachována rozumná hmotnost 1480 kilogramů.

Klenutá příď nabrala na mohutnosti. Kapota je delší o deset centimetrů - vpředu se protáhla o sedm, pod čelním oknem o tři centimetry. A taky se tam trochu zvedla, aby lépe překryla stěrače před prouděním obtékajícího vzduchu, i to se podílí na větším tichu v interiéru.

Hladkost v zatáčkách

G-Vectoring Control zlepšuje chování podvozku cílenými úpravami výstupních parametrů motoru a tím vylepšuje ovladatelnost a komfort. Systém reguluje točivý moment motoru přenášený na kola v závislosti na tom, jak řidič otáčí volantem.

Systém pracuje s fyzikou jízdy, základním záměrem je přenést váhu (zatížit) přední kola při nájezdu do zatáčky, aby se zvětšila trakce a auto plynule zatočilo. Klopení auta vpřed ("na čumák") dosahuje elektronika lehkým ubráním plynu.

Konstruktéři Mazdy se při vývoji systému chtěli vyhnout zásahům brzd do jízdy, to podle nich vede ke zhoršení komfortu a ovladatelnosti. Konkurenční systémy vektorování točivého momentu si pomáhají přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce, kolem kterého se auto ochotněji stočí - u Škody je to funkce XDS, která je součástí stabilizačního systému.

Výsledkem systému použitého Mazdou je optimalizované vertikální zatížení každého kola, což se z pohledu řidiče projeví lepší trakcí, vyšší a preciznější jistotou ovládání a protože pohyby vozu ve fázích změny rychlosti nebo směru jízdy jsou plynulejší, vnímá posádka jízdu jako komfortnější. Řidič má pak pocit rychlejších reakcí na pohyby volantem.

Obří maska chladiče přidává na agresivitě. Designer Shinichi Isayama se vyžívá v popisu rozmáchlé línky prolisu na bocích, který přidává mazdě na dramatičnosti a atletickém výrazu. Líbí se šťavnatá rudá barva “Soul Red Crystal”, která má pět vrstev a je ještě zářivější než dosud. Jen pro zajímavost: loni si červenou CX-5 vybralo 44 procent českých zákazníků.

Rozvor o délce 270 centimetrů otvírá prostor pro posádku v kabině, vzadu je dost místa i na hlavu a sedadla tu mají ve dvou stupních nastavitelný sklon opěradla. Nastupování na všechna místa ulehčují dveře, které jsou protažené až přes prahy dolů, takže si nezamažete nohavice. Ty zadní se otevírají ve větším úhlu, takže se budou i lépe usazovat děti do sedaček.

Přední sloupky se zdají o kousíček tlustší než u předchůdkyně, některým postavám to může v jejich pozici za volantem více vadit ve výhledu. Volant by možná zasloužil větší rozsah nastavení na výšku. Mazda například zdůrazňuje, že loketní opěrka a opěrka ve dveřích jsou ve stejné výšce, aby si o ně mohl řidič opřít lokty.

Přístrojovka je nově tvarovaná, šikovně kombinuje moderní technologie (multimediální tablet trčí z přístrojovky) a přidává vypiplanou ergonomii. Řadička je o čtyři (manuál) nebo šest (automat) centimetrů výš, aby padla šoférovi lépe do ruky.

Přepracované detaily jako jsou kovové rámečky výdechů klimatizace, dřevěný dekor, nebo v případě nejvyšší výbavy i kůží obšitá palubní deska a výplně dveří, posouvají dojem z interiéru k prémiovosti. Dobré dojmy ještě podporují přepracovaná sedadla v obou řadách. Kufr se zvětšil, i když nepatrně – z 503 na 506 litrů. Například schránka před spolujezdcem je teď zvětšená tak, aby pojmula desetipalcový tablet.

Mazda CX-5
Mazda CX-5

Vyladění vedoucí k větší ladnosti a agilitě jízdy se dočkaly řízení, nápravy (hydraulické silentbloky ramen) a další díly. Z pohledu zákazníků jsou důležitější nové komfortní prvky - například o servomotory ovládané víko kufru si prý do Mazdy psali sami zákazníci, tak ho CX-5 konečně dostala.

Atletka

Ladění je opravdu jemné, ale když přesednete z původní CX-5 do té nové, rozdíl v chování odhalíte lehce. Je z ní možná nejlépe jezdící crossover, nehoupe se jako crossovery a SUV a řidiči dává rychlými reakcemi přímý pocit ovládání. Nechá si líbit i hodně ostrou jízdu a zároveň dokáže být lehkonoze komfortní. Je to auto z rodu pseudoteréňáků, ale nesedí tu nepřirozeně vysoko. I proto, že se za jízdy nekymácí, do zatáčky se ladně složí a z oblouku do oblouku přenáší váhu zlehka a bez zaváhání, ji tak vezmou na milost i odpůrci SUV. Tohle auto jezdí opravdu skoro jako normální hatchback.

Řízení je skvěle přesné a rychlé, úpravy konstrukce mu přidaly na pevnosti, jen bude pro některé staromilce možná moc lehké.

Automobilka tvrdí, že zlepšila reakce řízení, schopnosti v zatáčkách a harmoničnost pohybů karoserie. K tomu si pomáhá novými tlumiči s větším průměrem, které dokáží lépe absorbovat prvotní ostré rázy na nerovnostech.

Ochrana před solí

Zajímavou informací je to, že Mazdy pro český (ale třeba taky pro německý trh) dostávají v belgickém meziskladu značky - CX-5 tam vozí z fabriky v Hirošimě - speciální nástřik podvozku, který je prevencí před korozí. V Česku se totiž o zimách hodně solí, což působení oxidu železitého vyživuje, třeba mazdy pro Itálii prý tuto ochranu nepotřebují.

Napomáhá si k tomu kromě „hardwarových“ úprav také sofistikovanými systémy, mezi nimi je nejzajímavěší G-Vectoring Control - GVC (viz box výše). Kromě přeladěného řízení se zaměřili konstruktéři na vyladění brzd, které mají jemnější nastavení.

Nabídka motorů je alespoň při uvedení na trh identická s předchůdcem. Na straně dieselů proto stojí 2,2litrový čtyřválec biturbo o výkonu 110 nebo 129 kW, který se po vzoru nedávno faceliftované Mazdy 6 dočkal konstrukčních úprav snižujících hluk motoru a zlepšujících reakce v nízkých otáčkách.

Benzinové motory jsou atmosférické, mají objem 2,0 l (s pohonem předních kol 121 kW, jako 4x4 118 kW) a 2,5 l (141 kW). Na výběr je ve všech případech i nadále mezi šestirychlostním manuálem a klasickým automatem se stejným počtem převodů – pouze nejsilnější benzinový motor je standardně spárován s automatem.

Mazda si tvrdohlavě jde vlastní cestou: benziňáky (většinou) nepřeplňuje, automaty si vyvíjí sama. Chování benzinového dvoulitrového čtyřválce vyhladí měničový automat. Ten se ho ve sportovním režimu nerozpakuje vytáčet klidně k šestitisícové metě, za to zaslouží pochvalu. Šestistupňová automatická převodovka řadí hladce a chytře a umí si podřadit. Když přepnete do standardního režimu, je v rychlosti a ochotě řadit trochu lenivější. V těchto chvílích by se hodily páčky řazení na volantu, jenže ty CX-5 nemá ani za příplatek, k mání jsou jen k vrcholovému dvouapůllitru. Celkově dvoulitr nezklame, ale ani neohromí, turbem nadopovaná konkurence umí čistě pocitově nabídnout šťavnatější zážitek.

Fotogalerie

Vrcholový turbodiesel se 175 koňmi okouzlí rozsahem využitelných otáček, skvěle si notuje s šestistupňovým manuálem a 420 newtonmetrů odpustí řidiči, i když zapomene podřadit. Motorářům Mazdy se zatím stále podle všeho daří bojovat s emisními limity svými netradičními zbraněmi. Optimalizací spalování prý zatím dosáhnou toho, že nebudou nuceni u dieselů použít systém SCR vyžadující doplňování roztoku močoviny (AdBlue) a u přímovstřikových benziňáků nepotřebují filtry pevných částic.

V Česku koncem května

Japonské automobilky si ovšem občas umí některé věci taky trochu nelogicky zkomplikovat. CX-5 tak může mít v závislosti na verzi dva různé head-up displeje - jednodušší promítá důležité provozní údaje na výsuvný průhledový štítek, ten „lepší“ rovnou na čelní sklo.

Další výbavu automobilka z Hirošimy stále šlechtí, adaptivní tempomat v nové CX-5 tak už umí fungovat až do zastavení a pomoci tak při poskakování s kolonou. Všechna provedení mají výhradně LED přední lampy.

Základní provedení stojí 560 900 Kč, tedy o 28 000 více než dosud, výbava je ale rozšířena například o protinárazový systém. Vyšší úrovně výbavy pak přinášejí novinky jako je vyhřívání volantu a zadních sedadel nebo systém, který při couvání varuje před projíždějícím vozidlem. První vozy do Česka dorazí na konci května. Rivaly jí jsou třeba Seat Ateca, Volkswagen Tiguan, ale klidně i crossovery BMW.

  • Nejčtenější

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Jak Djokovič ohrozil přechod Evropy k elektromobilitě, vysvětlují v Americe

Premium Článek amerického automobilového magazínu Jalopnik si všímá bouře nevole, jež v Srbsku vyvolalo vyhnání jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Zvuk, rychlost a zábava. Jaguar F-Pace má v souboji s Tiguanem R navrch

Premium Jaguar F-Pace SVR stojí skoro dvakrát tolik než vrcholné provedení Tiguanu s označením R. Přesto jsou si obě auta svým...

Malé ostré hatchbacky pomalu mizí z trhu. Ale Hyundai i20 N zůstává

Premium Kdysi nebezpeční Francouzi zkrotli a vyklidili pole, auta jako Fiat 500 jsou elektrifkována a všechny prestižní souboje...

Vyzkoušeli jsme Pumpu budoucnosti. Prim tu hraje elektřina

Celkem deset nabíjecích stojanů, které dokážou souběžně nabíjet 14 elektromobilů vysokorychlostně a 6 vozů pomaleji,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Za*raný zpátečnický příběh, opřel se Dinklage do Disney kvůli Sněhurce

Plán natočit novou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků příliš nepotěšil amerického herce Petera Dinklage. Obvinil...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...