Autofotka týdne: Veteránisté vyjíždějí, revmaplechy se ještě hodí

Ještě před pár lety se taková auta a motorky měnily v hospodě za metr piv, dnes jejich ceny stoupají do závratných výšin. „Počet návštěvníků, vystavovatelů, kupujících i prodávajících neustále roste,“ uvedl pro iDNES.cz Pavel Kočí, organizátor burzy Retro Garáž, která veteránistickou sezonu letos startuje.
Jawa 20 Pionýr

Jawa 20 Pionýr | foto: Pavel Kočí/Retro Garáž

Kromě nostalgie hraje roli také stoupající poptávka po veteránech a mladých-starých autech (youngtimerech). Na Retro Garáži konané v sobotu 30. března na výstavišti v Lysé nad Labem se budou prezentovat renovační dílny, k mání budou nové díly a jejich repliky i specializovaná literatura. 

Fichtl

Pionýr, pincek, prskolet, ale třeba i jednoskok nebo pekáč. Jawa pionýr si za dobu své existence získala mnoho označení a přezdívek. Za nejrozšířenější lze však beze všech pochybností označit fichtl. Tato přezdívka provází malou dvoutaktní jednoválcovou padesátku od nepaměti.

Různých modifikací Jawy Pionýr bylo vyrobeno hodně přes půl milionu. Vyráběly  se v Považské Bystrici na Slovensku. Nejznámější Pionýr, tedy Jawa 05 a z něj vycházející Jawa 20 se vyráběla od roku 1962 do osmdesátých let 20. století

Dominantou Jawy 50 Pionýr model 20 byly výrazné kapotáže, takzvané revmaplechy. Mezi nimi nádrž, která pojme 10 litrů paliva. V době vzniku motorky neznamenala jízda jen pouhou zábavu. Jawa 20 byl plnohodnotný dopravní prostředek sloužící k cestování za prací i na dovolenou.

Fichtl byl mnohdy nikdy nesplněný sen mnoha kluků, ale i holek, kterým učarovala vůně spáleného benzinu, ve své době téměř výhradně smíchaného s olejem. Před samotnou jízdou bylo třeba všechno náležitě seřídit. Ani to ovšem neznamenalo, že jste nastartovali, vyjeli a dojeli. Legendární stroj si prohlédněte dopodrobna zde.

Hlavním lákadlem je výstava auto-moto veteránů, část z nich bude i na prodej, proběhne rovněž burza veteše. 

Prezentovat se budou veteránské kluby. „Chybět nesmí aukce, jejím zlatým hřebem bude legendární motorka,“ láká Pavel Kočí.

„Dražit budeme tentokrát Jawu 20 Pionýr s platným přepsatelným TP rok výroby 1970 v krásném téměř původním stavu s přirozenou patinou. Nepůvodní je pouze šedá barva na revmapleších a horním krytu světla,“ popisuje.

Revmaplechy jsou v jazyce „jawistů“ ochranné štíty chránící nohy jezdce, které byly charakteristickým doplňkem „fichtla“. Měly chránit nohy před větrem, deštěm případně při pádu jezdce. Na motorku se daly domontovat dodatečně.

„Motorka vyrobená v roce 1970 s nájezdem lehce přes sedm tisíc kilometrů je plně funkční, ovšem spojka již nese známky značného opotřebení a zasloužila by výměnu korkových lamel,“ upřesňuje pro iDNES.cz Pavel Kočí, který na poslední podzimní Retrogaráži dražil škodovku stopětku v barvě žabince.

Trh s veterány stále roste

„Mezi investory do aut roste zájem o historická auta z bývalého východního bloku. Za poslední rok tvořily 62 procent všech prodaných vozů v rámci služby Mototechna Classic. Ta se zaměřuje právě na investiční veterány a za poslední rok prodala přes 50 vozů v hodnotě téměř 18 milionů korun,“ uvádí společnost Aures Holdings, pod kterou Mototechna Classic spadá.

Mezi premianty se zařadily modely, které bylo běžně možné potkávat na ulicích ještě před deseti lety. Nejvíce, celkem osm exemplářů, se prodalo vozů Škoda Favorit, ale zákazníky zaujaly i další modely Škoda jako 1000 MB nebo 120L.

„Očekávali jsme zájem o staré škodovky, ale Favorit rozhodně překvapil. Lidé mají k těmto vozům silný vztah a spolu s nízkým nájezdem to jen zvyšuje jejich investiční potenciál,“ uvedl ředitel inovační laboratoře AuresLab Stanislav Gálik.

Nejdražším prodaným vozem Mototechny Classic byl Ford Mustang kabriolet z roku 1965 za 750 000 korun, následovaný Škodou Felicia kabriolet z roku 1961 za 600 000 korun. Nejdražší exemplář v nabídce Classicu, Jaguar XK 120 Alloy Roadster, byl převezen do USA, kde bude nabízený v aukci. Jeho hodnota se pohybuje okolo 8,5 milionu korun.

Jak velkým lákadlem veterány jsou, krásně ukazuje příklad Lady 2103 z roku 1978 s nájezdem 19 000 kilometrů, která se v Mototechně Classic prodala během jediného dne. Oproti očekávání budí zájem i renovovaná auta, například Porsche 914 za půl milionu nebo Škoda Rapid z roku 1987 za
270 000.

Na investiční potenciál pak sázeli zákazníci, kteří pořizovali vozy, které ještě veteránského věku nedosáhly. Tyto youngtimery byly zastoupeny Škodou Felicia FUN, raritně zachovalými BMW řady 7, Mercedesem CL 500 z roku 1995 nebo třeba Lancií Delta HF Turbo. Samostatnou kapitolou pak byl vůz Lancia Kappa po bývalém prezidentovi Václavu Havlovi.

Obchod s veterány je specifický po více stránkách, klasickým výkupem na pobočce Mototechna Classic pořídí pouze 20 procent vozů, zbytek aktivně vyhledává. Prodej také trvá výrazně delší dobu. „Letošní rok plánujeme držet nabídku zhruba 30 aut. Vyšší počet už z důvodu náročnosti přípravy do prodeje není udržitelný,“ uvedl výkonný ředitel Auresu Petr Vaněček. Aures Holdings vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

18. června 2025

Národní technické muzeum nakoupilo nové pragovky, stroje vystavuje

Národní technické muzeum (NTM) v Praze otevřelo výstavu historických automobilů nazvanou Život věnovaný pragovkám. Pocta Emilu Příhodovi. Do 1. března příštího roku si tam zájemci mohou prohlédnout...

17. června 2025  15:36

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po 40 letech definitivní konec. Vyrobili poslední slavný motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

17. června 2025

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.