Autofotka týdne: Veteránisté vyjíždějí, revmaplechy se ještě hodí

aktualizováno 
Ještě před pár lety se taková auta a motorky měnily v hospodě za metr piv, dnes jejich ceny stoupají do závratných výšin. „Počet návštěvníků, vystavovatelů, kupujících i prodávajících neustále roste,“ uvedl pro iDNES.cz Pavel Kočí, organizátor burzy Retro Garáž, která veteránistickou sezonu letos startuje.

Jawa 20 Pionýr | foto: Pavel Kočí/Retro Garáž

Kromě nostalgie hraje roli také stoupající poptávka po veteránech a mladých-starých autech (youngtimerech). Na Retro Garáži konané v sobotu 30. března na výstavišti v Lysé nad Labem se budou prezentovat renovační dílny, k mání budou nové díly a jejich repliky i specializovaná literatura. 

Fichtl

Pionýr, pincek, prskolet, ale třeba i jednoskok nebo pekáč. Jawa pionýr si za dobu své existence získala mnoho označení a přezdívek. Za nejrozšířenější lze však beze všech pochybností označit fichtl. Tato přezdívka provází malou dvoutaktní jednoválcovou padesátku od nepaměti.

Různých modifikací Jawy Pionýr bylo vyrobeno hodně přes půl milionu. Vyráběly  se v Považské Bystrici na Slovensku. Nejznámější Pionýr, tedy Jawa 05 a z něj vycházející Jawa 20 se vyráběla od roku 1962 do osmdesátých let 20. století

Dominantou Jawy 50 Pionýr model 20 byly výrazné kapotáže, takzvané revmaplechy. Mezi nimi nádrž, která pojme 10 litrů paliva. V době vzniku motorky neznamenala jízda jen pouhou zábavu. Jawa 20 byl plnohodnotný dopravní prostředek sloužící k cestování za prací i na dovolenou.

Fichtl byl mnohdy nikdy nesplněný sen mnoha kluků, ale i holek, kterým učarovala vůně spáleného benzinu, ve své době téměř výhradně smíchaného s olejem. Před samotnou jízdou bylo třeba všechno náležitě seřídit. Ani to ovšem neznamenalo, že jste nastartovali, vyjeli a dojeli. Legendární stroj si prohlédněte dopodrobna zde.

Hlavním lákadlem je výstava auto-moto veteránů, část z nich bude i na prodej, proběhne rovněž burza veteše. 

Prezentovat se budou veteránské kluby. „Chybět nesmí aukce, jejím zlatým hřebem bude legendární motorka,“ láká Pavel Kočí.

„Dražit budeme tentokrát Jawu 20 Pionýr s platným přepsatelným TP rok výroby 1970 v krásném téměř původním stavu s přirozenou patinou. Nepůvodní je pouze šedá barva na revmapleších a horním krytu světla,“ popisuje.

Revmaplechy jsou v jazyce „jawistů“ ochranné štíty chránící nohy jezdce, které byly charakteristickým doplňkem „fichtla“. Měly chránit nohy před větrem, deštěm případně při pádu jezdce. Na motorku se daly domontovat dodatečně.

„Motorka vyrobená v roce 1970 s nájezdem lehce přes sedm tisíc kilometrů je plně funkční, ovšem spojka již nese známky značného opotřebení a zasloužila by výměnu korkových lamel,“ upřesňuje pro iDNES.cz Pavel Kočí, který na poslední podzimní Retrogaráži dražil škodovku stopětku v barvě žabince.

Trh s veterány stále roste

„Mezi investory do aut roste zájem o historická auta z bývalého východního bloku. Za poslední rok tvořily 62 procent všech prodaných vozů v rámci služby Mototechna Classic. Ta se zaměřuje právě na investiční veterány a za poslední rok prodala přes 50 vozů v hodnotě téměř 18 milionů korun,“ uvádí společnost Aures Holdings, pod kterou Mototechna Classic spadá.

Mezi premianty se zařadily modely, které bylo běžně možné potkávat na ulicích ještě před deseti lety. Nejvíce, celkem osm exemplářů, se prodalo vozů Škoda Favorit, ale zákazníky zaujaly i další modely Škoda jako 1000 MB nebo 120L.

„Očekávali jsme zájem o staré škodovky, ale Favorit rozhodně překvapil. Lidé mají k těmto vozům silný vztah a spolu s nízkým nájezdem to jen zvyšuje jejich investiční potenciál,“ uvedl ředitel inovační laboratoře AuresLab Stanislav Gálik.

Nejdražším prodaným vozem Mototechny Classic byl Ford Mustang kabriolet z roku 1965 za 750 000 korun, následovaný Škodou Felicia kabriolet z roku 1961 za 600 000 korun. Nejdražší exemplář v nabídce Classicu, Jaguar XK 120 Alloy Roadster, byl převezen do USA, kde bude nabízený v aukci. Jeho hodnota se pohybuje okolo 8,5 milionu korun.

Jak velkým lákadlem veterány jsou, krásně ukazuje příklad Lady 2103 z roku 1978 s nájezdem 19 000 kilometrů, která se v Mototechně Classic prodala během jediného dne. Oproti očekávání budí zájem i renovovaná auta, například Porsche 914 za půl milionu nebo Škoda Rapid z roku 1987 za
270 000.

Fotogalerie

Na investiční potenciál pak sázeli zákazníci, kteří pořizovali vozy, které ještě veteránského věku nedosáhly. Tyto youngtimery byly zastoupeny Škodou Felicia FUN, raritně zachovalými BMW řady 7, Mercedesem CL 500 z roku 1995 nebo třeba Lancií Delta HF Turbo. Samostatnou kapitolou pak byl vůz Lancia Kappa po bývalém prezidentovi Václavu Havlovi.

Obchod s veterány je specifický po více stránkách, klasickým výkupem na pobočce Mototechna Classic pořídí pouze 20 procent vozů, zbytek aktivně vyhledává. Prodej také trvá výrazně delší dobu. „Letošní rok plánujeme držet nabídku zhruba 30 aut. Vyšší počet už z důvodu náročnosti přípravy do prodeje není udržitelný,“ uvedl výkonný ředitel Auresu Petr Vaněček. Aures Holdings vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Nová šance pro automobilky: vydělávat na mladých ojetinách

Ilustrační snímek

Stáří českého automobilového parku je notoricky známé. Patnáct let a víc. Samotné automobilky už tuší, že víc nových...

Ojetin se stočeným tachometrem ubývá, kupující jsou obezřetnější

Ilustrační snímek

Podíl ojetých aut na českém trhu se stočeným tachometrem v prvním čtvrtletí klesl meziročně o zhruba sedm procentních...

Odsouzen k úspěchu. Niki Lauda musel vítězit

Automobilový závodník Niki Lauda před tréninkovou jízdou (1976)

V pondělí zemřel Niki Lauda, hrdina závodních tratí, jehož zjizvená tvář se stala mementem pro všechny ostatní. Byl to...

Najdete na iDNES.cz