Na první pohled tato škodovka připomíná spíše BMW starší generace.
Ve skutečnosti jde o jeden z mála dochovaných prototypů modelové řady 720.
Vyroben byl v roce 1972, a jak naznačuje dokumentace v archivu automobilky, jde o jediné auto tohoto druhu, které brázdí silnice.
Pár podstatně méně zachovalých modelů neuskutečněné vývojové řady se dnes krčí v depozitáři škodováckého muzea v Mladé Boleslavi, jeden zrestaurovaný exemplář byl nedávno zapůjčen do centra koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu.
S platným technickým průkazem je však tento rudý vůz opravdu jediný.
Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko ...VÍCE |
Vlastník vozu si nepřál být jmenován, jde o dobře situovaného podnikatele z jižních Čech. Auto má už od devadesátých let, kdy se mu podařilo jej koupit od člověka, který vůz zdědil. Ten nejspíš ani netušil, jaký skvost mu spadl do klína.
Jak to s ním bylo
Psal se rok 1967. V Mladé Boleslavi vznikl přísně utajený dokument, který načrtl budoucnost vozů Škoda. Tedy nástupců, respektive větších sourozenců oblíbeného, ale už stárnoucího „embéčka“, vozu 1000 MB. Původně se totiž plánovalo, že se dvě modelové řady budou montovat společně. Projekt předpokládal, že nové vozy střední kategorie naběhnou do sériové výroby v roce 1973 - v provedení sedan, kombi i kupé.
Připravované vozy dostaly kódové označení 720. Nejprve vzniklo několik prototypů od škodováckých návrhářů, ale nebyly příliš zdařilé. Jedna karoserie se podobala Renaultu 16, sedan zase Fordu Cortina. Teprve návrh italského studia ItalDesign byl tím, co tvůrci v Mladé Boleslavi od vozu očekávali. Téměř 4,5 metru dlouhá karoserie měla vozit pět cestujících.
Vůz se nikdy do výroby nedostal. Proč? Rozhodující okolností byla neutěšená ekonomická situace, proto se raději „embéčko“ pracně předělávalo na model Š 105-120.
Okouzlení minulostí
Je to trochu zázrak, že ještě dnes jezdí po silnici jeden z původních prototypů. Jeho karoserie je úžasná. V řadě ohledů byla v té době srovnatelná s vozy Audi, Fiat, Renault, VW či dokonce BMW. K technickým položkám, které se měly u modelu 720 objevit, patří například protiblokovací zařízení brzd, klimatizace, samočinná převodovka, dokonce i vzduchové pérování.
Kdyby jen řidiči věděli v době uvedení zoufale zastaralých typů Š 105 na konci sedmdesátých i v dlouhých letech osmdesátých, jaké auto pro ně ve Škodovce vyvíjeli… Kolik měl vůz stát? V tajné dokumentaci automobilky pod položkou výrobní náklady najdeme částku 25 240 Kčs. Velkoobchodní cena se předpokládala 27 140 Kčs a prodejní měla být 30 000 Kčs za verzi s motorem 1250 cm3 a 35 000 Kčs za provedení 1500 cm3. Průměrná mzda v roce 1975 v Československu byla 2313 Kčs.
Technické údaje
Motor |
vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec, pohon zadních kol |
Objem |
1498 cm3 |
Největší výkon |
87 koní |
Převodovka |
čtyřstupňová manuální |
Délka x šířka x výška |
4380 x 1630 x 1410 mm |
Rozvor |
2550 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
360 l |
Nejvyšší rychlost |
150 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
16 s |
Spotřeba paliva |
12 l/100 km při rychlosti 95 km/h |
MF DNES , (hm) Článek zpracován podle časopisu Auto motor a sport
Škoda 720: I zadní část škodovky je velmi originální |
Škoda 720: Na svou dobu je vnitřek překvapivě komfortní |
Škoda 720: Nepřipomíná vám prototyp škodovky něco? Jakoby starší model BMW. |