Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru 1968 založil Giorgetto Giugiaro studio Italdesign. Navrhl podobu dvou stovek aut, po silnicích světa jezdilo na šedesát milionů vozů nesoucích jeho podpis.

Škoda 720 | foto: Škoda Auto

„Je to jeden z nejúžasnějších lidí, které jsem potkal, byl to vždycky můj sen s ním pracovat,“ říká o Giugiarovi Michal Kačmár, který slavného designéra zažil přímo při práci ve studiu. Kačmár, šéfdesignér studia SVOTT, které dnes pracuje mimo jiné pro Škodu a jeden z mála Čechoslováků, kteří Italdesignem prošli, u Giugiara strávil rok a půl, když už studio vlastnil koncern Volkswagen.

Kačmár tam stavěl koncepty, které Italdesign vyrábí pro různé značky, mimo jiné Vision D, studii, která představila světu dnešní krystalický design značky Škoda. „Musel jsem se naučit italsky. To byla specialita Italdesignu, tým ve kterém, jsem pracoval, bylo deset Italů a jen dva z nich mluvili anglicky,“ vzpomíná.

Giorgetto Giugiaro se studií Alfa Romeo Brera

Giorgetto Giugiaro se studií Alfa Romeo Brera

Říká, že ke své kariéře přišel náhodou. Jako sedmnáctiletého mladíka zakoukaného do letadel si ho vyhlédli u Fiatu. Vzápětí ho přetáhl slovutný karosář Bertone. „Sliboval mi, že když k němu půjde, nenechá ho odvést na vojnu,“ líčil Giugiaro při exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz v roce 2015 (rozhovor čtěte zde).

„Tak jsem k němu šel, jenže za tři měsíce mi i přesto přišel povolávací rozkaz, že mám jít na vojnu do Alp. „Ale já bych chtěl k letectvu!“ namítl jsem. On na to, že takhle budu blízko Turína. Pronajal mi pokoj v hotelu vedle kasáren a já tam chodil navrhovat.“ A hned udělal obrovskou kariéru, pak odešel do Ghie, další ikoně italského a světového autodesignu.

V roce 1967 Giugiara a Alda, konstruktéra Mantovaniho, pozval do jednoho turínského baru Rudolf Hruska, Vídeňan a šéfkonstruktér Alfy Romeo, který pracoval na důležitém úkolu - v rámci industrializace jižní Itálie stavěl u Neapole novou fabriku na zcela nový model a Giugiaro ho měl obléci. S návrhem modelu Alfasud tak vzniklo studio Italdesign.

Mnohá auta Italdesignu patří mezi legendy. Z jeho skicáku je DeLorean DMC-12, všechny generace Fiatu Punta i slavné letos třicetileté Uno. Ale i SsangYong Korando, Daewoo Lacetti, De Tomaso Mangusta, Fiat Croma, Hyundai Sonata, Isuzu Piazza, Lancia Delta, Lexus GS, Lotus Esprit, Maserati Ghibli, Quattroporte, 3200 GT, Renaulty 21 a 19, Saab 9000, Seaty Ibiza, Toledo a Córdoba, Volkswageny Passat, Scirocco, Jetta...

Fotogalerie

Italská hvězda mezi prvními navrhovala auta japonským a korejským automobilkám. Maloval tak první auto značky Hyundai, podpis Italdesignu nesou dnes auta čínských automobilek a z jeho hlavy je třeba i zapomenutý polský Polonez.

V úplných začátcích Italdesignu pracoval i pro mladoboleslavskou automobilku. Přesně si pamatuje návštěvy Prahy. „Byl jsem u vás v roce 1969, dělali jsme tehdy návrh pro Škodu,“ vzpomínal. Šlo o nerealizovaný projekt nádherného sedanu Škoda 720. „Jezdil jsem do Československa každé dva měsíce a bydlel v hotelu v centru. Vzpomínám si, že tou dobou začínala éra minisukní, nosily je dívky v celé Praze. I v zimě, ve sněhu,“ chechtal se.

Rukopisem studia jsou hranaté tvary. Giugiaro má totiž také technické myšlení: „Forma musí sledovat obsah,“ říká. „Nikdy jsem nepostavil auto z ničeho, na čistém papíře. Protože v tu chvíli je to umění, ne design.“

Studio sídlící v Moncalieri na předměstí Turína se neomezuje jen na navrhování aut, ze skicáků jeho designérů jsou profesionální zrcadlovky Nikon, vlaky, pračky, jachty, traktory, lahve, hodinky nebo interiéry letadel.

Italdesign je od roku 2010 součástí německého koncernu Volkswagen. V července 2015 Giugiaro studio opustil. Dnes je šéfdesignérem Italdesignu Filippo Perini

Kromě designstudia se Italdesign chlubí obrovským zázemím, kde je protytypová dílna a vývojové centrum. Kanceláře má v Německu a Barceloně. Dnes v rámci nově vytvořené značky Automobili Speciali staví limitované edice aut pro sběratele, prvním modelem, který vznikne v pěti kusech, je Italdesign Zerouno.

Pětatřicet let před Teslou

Uno se představilo na základně NASA, původně to měla být lancia

Aby těch zajímavých výročí souvisejících s Giugiarem nebylo málo, připomeňme ještě jedno z jeho nejslavnějších aut: Fiat Uno

Geniálně řešený a na svou dobu nesmírně moderní vůz se představul před pětatřiceti lety na mysu Canaveral. Ano, na té kosmické základně NASA, ze které před několika dny odstartoval na svou vesmírnou pouť elektrický sporťák Tesla. Uno tam bylo mnohem dřív a startovalo také, ovšem pozemskou hvězdnou kariéru.

Na Floridu tehdy na premiéru nástupce Fiatu 127 v lednu 1983 automobilka vypravila několik letadel s šesti sty evropskými novináři. Protože, slovy tehdejšího šéfa Fiatu Vittoria Ghidelly, „mimořádné auto si žádá mimořádné prostředí“. Ve stínu Disneyho parku v americkém Orlandu se pak přítomní od Ghidelly dozví, že „Uno je pro Fiat víc než jen auto“. Má to být „prostředek vítězství nad krizí automobilu“.

Málo se ovšem ví, že Uno původně Giugiaro maloval jako Lancii. Slavnou značku vedl koncem sedmdesátých let Gian Mario Rossignolo, který pak prošel mnoha vrcholovými manažerskými posty několika firem a nakonec si vylámal zuby na pokusu zachránit automobilku De Tomaso.

Rossignolo si u Giugiara objednal návrh malého modelu, musel však po neshodách právě s Ghidellou Lancii opustit. Šéf Fiatu byl z projektu nadšený a rozhodl se ho převzít. Obrázky prototyu Una ovšem s tváří Lancie zveřejnil italský automagazín Quattroruote v prosinci 2010 (fotky jsou k vidění zde).

Dobový prospekt vozu FIAT Uno z roku 1986

Dobový prospekt vozu FIAT Uno z roku 1986

Fiat Uno měl novinářskou premiéru na Floridě, auta pózují vedle raket na mysu...

Fiat Uno měl novinářskou premiéru na Floridě, auta pózují vedle raket na mysu Canaveral.

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Elektronickou dálniční známku chystá i Slovinsko. Uvažuje, že ji zlevní

Již několik měsíců přicházejí ze Slovinska zprávy o tom, že tamní vláda hodlá zrušit klasické nalepovací dálniční...

Členité cesty na pomezí Českého lesa a Šumavy si řidiči zamilují

Premium Okresky v Českém lese patří jednoznačně k mým nejoblíbenějším. Zaprvé jsou to místa, kde jsem vyrostl, a zadruhé...

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si...

Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...