Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen si zabral designérského čaroděje Giugiara pro sebe

  10:00
Automobilka Volkswagen oznámila úmysl koupit 90 procent akcií slavného designérského studia Italdesign Giugiaro. VW tak chce posílit své návrhářské kapacity, jen v roce 2010 má koncern VW uvést na trh 60 nových modelů (včetně faceliftů).

Volkswagen Golf | foto: Italdesign Giugiaro S.p.A.

Volkswagen koupí 90,1 % akcií Italdesignu skrze svou další filiálku – italské Lamborghini. Zbývajících necelých deset procent akcií zůstane v rukou zakladatelské rodiny Giugiaro. Kdy transakce proběhne, prozatím není známo. Známa není ani cena, kterou VW zaplatí.

Jisté je, že studio s bohatou 42letou historií bude po jejím dokončení exkluzivně oblékat pouze automobily koncernu Volkswagen. Současné kontrakty třeba na návrh modelů Mini Roadster a Mini Coupé mohou klienti odřeknout, záleží však na nich. Italdesign neměl ve své historii nikdy příliš široké portfolio klientů, nicméně to se tedy nyní zúží. Jednou z prvních prací studia pod taktovkou Volkswagenu bude pravděpodobně konečný návrh malých vozidel nazývaných New Small Family. Na jejich designu již Giugiaro nějakou dobu pracuje.

Konec práce Giugiara pro širší portfolio automobilek si jistě zaslouží malou rekapitulaci toho, co toto studio vytvořilo. Za dosavadní více než čtyřicetiletou historii navrhlo studio Italdesign karoserie pro 69 sériových vozů a na kontě má 76 automobilových konceptů. Studio dále navrhovalo i užitková vozidla a řada prací patřila do oblasti průmyslového designu neautomobilových sektorů. Giugiaro oblékal vlaky, letadla ale také navrhoval třeba loga a korporátní image.

Sériové vozy navržené Italdesignem

Suzuki Carry L40 (1969), Alfa Romeo Alfasud (1971), Maserati Bora (1971), Lotus Esprit (1972), Maserati Merak (1972), Volkswagen Passat (1973), Hyundai Pony (1974), Alfa Romeo Alfetta (1974), Volkswagen Golf (1974), Volkswagen Scirocco (1974), Maserati Quattroporte (1976), Alfa Romeo Alfasud (1976), BMW M1 (1978), Audi 80 (1978), Lancia Delta (1979), Fiat Panda (1980), DeLorean DMC (1981), Lancia Prisma (1982), Isuzu Piazza (1982), Hyundai Stellar (1983), Fiat Uno (1983), Lancia Thema (1984), Isuzu Gemini Hatchback (1984), Isuzu Gemini (1984), Seat Ibiza (1984), Saab 9000 Turbo (1984), Fiat Croma (1985), Seat Malaga (1985), Hyundai Presto (1985), Hyundai Pony Excel (1985), Renault 21 (1986), Fiat Duna Weekend (1986), Chrysler Eagle Premiere (1987), Renault 19 (1988), Hyundai Sonata (1988), Yugo Florida (1988), Subaru SVX (1991), Seat Toledo (1991), Lexus GS 300 (1993), Seat Ibiza (1993), Fiat Punto (1993), Fiat Punto Cabriolet (1993), Seat Cordoba (1993), Seat Cordoba SX (1995), Daewoo Lanos Notchback (1996), Daewoo Lanos Hatchback (1997), Dawoo Leganza (1997), Dawoo Matiz (1998), Maserati 3200 GT (1998), Seat Toledo (1998), Daihatsu Move (1998), Dawoo Magnus (2000), Fiat Palio (2000), Fiat Palio Weekend (2000), Fiat Sienna (2000), Maserati Spyder (2001), Maserati Coupé (2002), Fiat Palio (2003), Alfa Romeo 156 facelift (2003), Fiat Idea (2003), Maserati Kubang (2003), Dawoo Lacetti (2004), Fiat Sedici (2005), Fiat Grande Punto (2005), Alfa Romeo 159 (2005), Alfa Romeo Brera (2005), Fiat Croma 8ttoV (2005), Alfa Romeo 159 Sportwagon (2006), Daihatsu Special (2007)

Mezi automobilkami patří k tradičním zákazníkům Italdesignu Volkswagen, Seat, Fiat, Hyundai, Alfa Romeo a další. Hlavním rukopisem studia jsou hranaté tvary, samozřejmě najdeme i výjimky. Pojďme se podívat na některé nejvýznamnější vozy, které Giugiaro navrhl.

Volkswagen Golf (1974)

Pokud máme vybrat asi nejznámější dílo studia Italdesign, bude jím původní Volkswagen Golf z roku 1974. Giugiaro sice další generace etalonu nižší střední třídy nenavrhoval, ale i tak mu tento návrh zajistil nesmrtelnost.

Rozhodně je jisté, že se návrhem Golfu Giugiaro u Volkswagenu velmi dobře zapsal a možná i díky tomu se dnes automobilka rozhodla studio koupit. Golf přitom ale nebyl první prací studia pro německou automobilku. Již o rok dříve studio navrhlo první generaci Volkswagenu Passat. V tom samé roce jako golf pak Giugiaro navrhl ještě první generaci sportovního kupé Scirocco.

Lotus Esprit (1972)

Klínovité tvary, auta se špičkou ostrou téměř jako břitva. To je jasný znak snad všech sportovních vozů navržených Giugiarem v sedmdesátých a osmdesátých letech. Asi žádný jiný supersportovní automobil se však nemůže pochlubit tím, že jen s malými změnami přežil ve výrobě s prakticky shodnými tvary přes třicet let. Lotusu Esprit se to ale podařilo.

Lotus Esprit Turbo

Původní Giugiarův návrh sice Lotus postupně upravoval podle aktuálních potřeb, ale nezaměnitelnou klínovou karoserii jednoduchých elegantních tvarů měl i poslední esprit z roku 2004. Tento fakt je o to pozoruhodnější, že esprit byl teprve čtvrtým Giugiarovým návrhem pro sériovou výrobu. Klínovité tvary vycházející z filosofie skládaného papíru dostalo v roce 78 také BMW M1, ještě předtím, v letech 72 a 72, se pak nezaměnitelný Giugiarův rukopis objevil na sporťácích Maserati Bora a Merak.

Lancia Delta (1979)

Guigiaro navrhl i jednoho z velkých konkurentů VW Golfu – první generaci Lancie Delta. Vůz, který se stal legendou díky své účasti v mistrovství světa v rallye, byl jedním z řady automobilů, které v sedmdesátých a osmdesátých letech byly variací na jednoduché tvary golfu.

Lancia Delta

Překvapivé je, jak Giugiaro dovedl tyto tvary použít nesčetněkrát a přitom vždy vytvořil originální automobil. Vozů stejné koncepce jako golf a delta navrhl Giugiaro celou řadu – jmenujme třeba Seat Ibiza první generace nebo Fiat Uno.

Fiat Panda (1980)

Dalším legendárním Giugiarovým návrhem je Fiat Panda, který opět používá jednoduché a účelné tvary poprvé použité na golfu. Miniaturní hranatý Fiat se prakticky beze změn vyráběl od roku 1980 do roku 2003. Panda díky tomu patří mezi nejdéle vyráběné spotřebitelské vozy vůbec. Giugiaro se na vývoji pandy podílel i technicky – zkonstruoval verzi 4x4, která se tak vlastně stala asi prvním levným SUV na světě.

Ilustrační foto

DeLorean DMC (1981)

Asi nejunikátnějším vozem, který kdy Giugiaro navrhl, je vůz, který se proslavil ve filmové sérii Návrat do budoucnosti. DeLorean DMC s křídlovými dveřmi a nerezovou karosérií je dnes vysoce ceněn sběrateli.

DeLorean DMC-12

Není divu, když jich bylo za dva roky vyrobeno pouhých 9000 a dodnes se zachovaly asi dvě třetiny. Na vývoji auta se mimochodem podílel i Colin Chapman, zakladatel Lotusu. I proto má DeLorean šasi podobné Lotusu Esprit. První prototyp DeLoreanu se objevil dokonce již v roce 1976, ale vývoj auta se trochu pozdržel. Za pět let došlo na voze k řadě změn, ale původní Giugiarův návrh zůstal prakticky nedotčen.

Renault 19 (1988)

Ve své dlouhé historii navrhl Giugiaro pouze dva vozy pro francouzskou automobilku. Oba návrhy si objednal Renault. První byl v roce 86 model 21, o dva roky později pak Giugiaro navrhl Renault 19, předchůdce současného méganu.

Renault 19

Seat Toledo (1991)

Giugiaro tradičně navrhoval automobily pro Seat a paradoxně tak propojil dva své nejvýznamnější zákazníky. V roce 82 totiž Seat po rozchodu s Fiatem převzal Volkswagen. V o dva roky později vznikla první generace modelu Ibiza, následoval model Malaga a v roce 1991 se objevil jeden z nejúspěšnějších seatů vůbec – i u nás velmi populární model Toledo.

Seat Toledo

Giugiaro se pak stal vlastně dvorním designérem Seatu. V roce 93 navrhl druhou generaci ibizy, dále pak cordobu a konečně v roce 98 druhou generaci toleda. Pak se Volkswagen rozhodl trochu změnit zaměření automobilky a návrh vozů vzal do svých rukou. Nyní je možné, že se Italdesign k Seatu zase navrátí.

Daewoo Lanos (1996)

Ve druhé polovině devadesátých let se Italdesign stal téměř výhradním dodavatelem designu pro automobilku Daewoo. Pravdou je, že model Lanos se stal asi prvním modelem, který byl evropským zákazníkům více po chuti, než předchozí typy. Svou roli přitom ale pochopitelně hrála i celkově se zvyšující kvalita korejských vozů.

Daewoo Lanos

Po Lanosu navrhl Giugiaro prakticky celou tehdejší modelovou řadu Daewoo – tedy sedan leganza i miniaturní matiz (původně třídveřový koncept elektromobilu Lucciola). Mimochodem, původně měl jako matiz vypadat nový Fiat Cinquecento. Koncept ID Cinquecento se představil v roce 92. Modely Daewa ukazují, že se v devadesátých letech Giugiaro přeci jen odklonil od tradičních hranatých tvarů.

Fiat Grande Punto (2005)

Pro Fiat navrhl Italdesign řadu modelů, jedním z těch posledních je Fiat Grande Punto, který se nedávno dočkal faceliftu již čistě pod taktovkou Fiatu.

Jaromír Tarabus

Třetí generaci punta si Giugiaro "střihl" po malé přestávce. Na svědomí totiž měl i první generaci populárního malého fiatu z roku 1993. U masky Grande Punta se Giugiaro inspiroval u Maserati, jehož modely 3200 GT, Spyder a Coupé také pochází z jeho skicáku. Dílem Giugiara jsou i modely Palio, Palio Weekend a Siena.

Alfa Romeo 159 (2005)

Dalším tradičním zákazníkem Italdesignu byla Alfa Romeo. Prvním jím navrženým vozem této značky byl model Alfasud již v roce 1971. Byl to teprve druhý vůz Italdesignu pro sériovou výrobu. V roce 74 navrhl model Alfetta, o dva roky později pak nakreslil Giugiaro druhou generaci Alfasudu.

Alfa Romeo Brera

Jenže pak dlouhou dobu navrhoval Giugiaro pro Alfu Romeo jenom koncepty. Až v roce 2003 dostala kancelář Italdesign za úkol udělat změny na tehdejším modelu 156. Facelift se již nesl v duchu masky budoucích modelů značky. Giugiaro navrhl v roce 2005 Alfu Romeo 159 a také model Brera. Ta vycházela z daleko dramatičtějšího stejnojmenného konceptu.

Hromada studií

Italdesign navrhl za dobu své existence celou řadu konceptů. V sedmdesátých a osmdesátých letech to byly především futuristické supersporty všech možných značek (Alfa Romeo, Volkswagen, Maserati, Audi). Řadu modelů prezentoval Italdesign pouze pod svou značkou. Velkou pozornost si zaslouží koncepty z devadesátých let. Giugiaro se totiž rozhodl oblékat znovuzrozenou automobilku Bugatti. Koncept ID90 se sice do výroby nedostal, Tím pravým zásahem byl až model EB 112. Jenže toho vznikly pouze dva prototypy předtím, než automobilka opět zkrachovala.

Bugatti 18.3 ChironBugatti EB 118

Giugiaro se následně snažil zaujmout nové majitele – koncern Volkswagen. Navrhl koncepty EB 118, EB 218 a 18/3 Chiron. Ani ty se ale do sériové výroby nedostaly, Chiron byl poražen návrhem slovenského designéra Jozefa Kabaně. EB 218 pak posloužil jako předloha právě uváděnému typu Galibier. V devadesátých letech si Giugiaro neodpustil ani další koncepty supersportů. Za zmínku stojí Alfa Romeo Schighera, Volkswagen W12 Synchro a BMW Nazca C2. Svou specializaci na vozy nižší střední třídy ukázal Giugiaro v roce 1994, kdy navrhl Lexus Landau. Giugiaro určil i nový designový styl Volva, když v roce 2001 oblékl prototyp Volvo Safety Concept.

Italdesign QuarantaGiugiarovo studio Italdesign představila supersport Frazer-Nash Namir

Tradici konceptů superaut dodržel Italdesign i v posledním desetiletí. Alfu Romeo Brera jsme již zmiňovali, následovaly koncepty Corvette Moray, Toyota Alessandro, Ferrari GG50 nebo koncepty Quaranta a Namir pod vlastní značkou.

Splněný sen nebo ztráta?

Italdesign byl vždy jedním z nejvýraznějších hráčů na poli automobilového designu a jednoznačně určoval trendy, které mnozí následovali. Co začleněním do koncernu VW získá a co naopak ztratí?

Určitě ztrácí svou nezávislost a už asi nikdy neuvidíme od Italdesignu auta, kterými často zachraňoval automobilky jako Fiat, Alfa Romeo a další. Italdesign v posledních letech poměrně intenzivně spolupracoval také s čínskými a dalšími asijskými výrobci, které vzestup teprve čeká – ale určitě to tedy nebude vzestup s pomocí Italdesignu, což byla také jedna z možných pohnutek VW ke koupi. Zvláště když si uvědomíme, že k současné silné pozici VW vlastně kdysi výrazně pomohl Italdesign právě návrhem prvního golfa.

Přestože design většiny značek koncernu VW zaznamenal v posledních letech pod vedením Waltera de Silvy velký pokrok, určitě s Italdesignem dále posílí. Obavy že se slavná značka pod křídly silného VW rozpustí jsou podle mého názoru plané. Volkswagen si je dobře vědom co kupuje a stejně dobře jako v rámci koncernu fungují značky Lamborghini nebo Bugatti, může existovat a rozvíjet se i Italdesign.

A co z toho budeme mít my, běžní spotřebitelé? Spojení, ve kterém Italové navrhují krásný design a Němci precizní technologie, prozatím vypadá jako splněné přání nejednoho automobilového nadšence.


Radek Laube,šéfredaktor AutoDesign&Styling


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Bezpečnost je ústředním bodem strategií proslavené automobilky. Za tu si lidé...

VIDEO Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy...

BYD umožní nabít elektromobil tak rychle jako natankovat benzin

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Čínská společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření...

Elektrické Suzuki Vitara dorazilo do Prahy, prošmejdili jsme ho

Suzuki e Vitara

Přímo pod žižkovskou televizní věží se v české premiéře představilo Suzuki e Vitara. Jak název...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Retromodel Wey Yuanmeng ve stylu 50. let vznik na bázi sesterského retro vozu...

VIDEO Čelní příčky žebříčku nejúspěšnějších čínských aut v Evropě nepřekvapí. Počet 44 značek s výrobou v...

Globální prodej elektromobilů letos stoupne o 18 procent, tahounem bude Čína

Z elektromobilu, který byl kompletně vyvinut a vyroben v zahraničí, zůstane v...

VIDEO Celosvětový prodej elektromobilů v letošním roce stoupne nejméně o 18 procent na více než 20...

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko
Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko

Důkladné čištění bez podráždění jemné dětské pokožky je kombinace, kterou u dětských vlhčených ubrousků hledá téměř každá maminka. Zapojte se proto...

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

22. března 2025

Tesla byla z bezpečnostních důvodů vyřazena z autosalonu ve Vancouveru

Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, byl z bezpečnostních důvodů vyřazen z mezinárodního autosalonu v kanadském Vancouveru. Oznámili to organizátoři akce. Ve...

22. března 2025