Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena výhradně pro tyto účely, našla uplatnění i v jiných službách. Unikátní Škoda 1101 VO, přezdívaná bojový tudor, byla jedním z téměř tisícovky socialistických vozidel, které dorazily na osmý ročník srazu v Hnačově na Klatovsku.

Na tradičním setkání vozidel východního boku vyrobených do konce roku 1990 jsou tradičně k vidění opravdové perly, které čas z našich silnici již dávno vyhnal. Raritními se na nich staly ještě dlouhé roky po revoluci velmi rozšířené škodovky modelové řady 742, tedy takzvané užovky, a jejich modernizovaná verze M vyráběná od roku 1983, z níž následně vycházela řada 746 (Škoda 135 a Škoda 136

Škoda 120 slaví 40 let. Zastaralý pokrok byl provizoriem na tři pětiletky

Škodovky podle očekávání hrály v autokempu u Hnačovského rybníka prim, některé zaujaly originálním vzhledem, jiné si jejich majitelé vyšperkovali k obrazu svému. Coby pomyslná šedá myš se pak prakticky v samotném centru autokempu mezi ostatními vojenskými speciály krčila dnes již raritní Škoda 1101 VO (vojenský otevřený), tedy model vyvinutý jako náhrada za dosluhující armádní lehké otevřené vozy rozličných typů získané coby trofeje po wehrmachtu, ozbrojených silách Velkoněmecké říše.

8. sraz socialistických vozů Hnačov

Šlo o zvláštní typ karoserie na podvozku civilní Škody 1101, pro kterou se vžil lidový název tudor (počeštěné označení pro dvoudvéřovou karoserii – two door). Speciální model měl celokovovou hranatou čtyři metry dlouhou karoserii doplněnou skládací plátěnou střechou, zvláštností byla i čtveřice odnímatelných dveří. Takzvaný bojový tudor však nenaplnil původní očekávání. Na vině byl nejen zmíněný podvozek, který oproti sériové podobě neprošel žádnou úpravou, úskalím armádního speciálu byl také sériový motor opět převzatý z civilního modelu, litrový čtyřválec s výkonem 32 koní byl slabý. Obojí se tak negativně projevovalo v terénních schopnostech Škody 1101 VO.

„Navenek se tvářila jako terénní automobil, ve skutečnosti však měla poháněná jen zadní kola a světlá výška jejího podvozku měla pod přední nápravou hodnotu pouhých 190 mm. Nic lepšího však náš automobilový průmysl v té době nebyl schopen rychle zavést do výroby,“ vysvětluje magazín Automobilrevue.

Přesto v mělnické karosárně Havlík, kde byla sériová výroba zahájena začátkem roku 1948, vzniklo do září 1951 téměř pět tisíc kusů tohoto ryze armádního speciálu. Uplatnění našel nicméně i u složek Sboru národní bezpečnosti (SNB), pro ně určené provedení doznalo jen drobné změny. Během výroby, v říjnu 1949 došlo navíc ke změně modelového označení: jelikož terénní vlastnosti neodpovídaly vojenskému terénnímu vozu, tak zkratku VO v názvu modelu nahradilo písmeno P (pohotovostní). Kromě Československa našly bojové tudory uplatnění i v tehdejší Jugoslávii, Bulharsku či Polsku.

V současnosti se ví o zhruba padesáti dochovaných kusech této historicky poslední škodovky ryze pro vojenské a bezpečnostní služby, všechny se podle informací redakce iDNES.cz nacházejí v Česku. A to patrně zejména díky jejich nasazení i v jiných než bezpečnostních službách. Jeden mají mimo jiné v Mladé Boleslavi ve sbírce muzea Škody, nechybí v kolekci muzea Policie ČR a další má být v depozitáři Vojenského historického ústavu.

Jedinou cestou, jak tento model mohl coby armádní majetek uniknout likvidaci, bylo jeho předání státem Svazarmu. Ten Škodu 1101 VO/P mohl následně využít pro účely výuky v autoškolách či coby zásobovací vozy pro hotely. Ostatně, pro výuku řidičů s ním počítala i sama armáda.

Vůz, který byl k vidění v Hnačově, sloužil právě v autoškole: před spolujezdcem byly v podlaze patrné stopy po dodatečně instalovaných zdvojených pedálech. Někteří ze starších návštěvníků srazu tak při pohledu na bojový tudor zavzpomínali na výuku v autoškole, kterou absolvovali právě v tomto dnes raritním modelu škodovky.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...