Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Milovaná i nenáviděná. Nejdéle vyráběná škodovka slaví 50 let

Část 3/4

Kempingový vůz zůstal jen na papíře

Vrchlabský konstruktér Miloš Šrámek, který mimo jiné závodil na konci 60. let s monopostem Škoda Lucia F3 v závodech formule 3, pracoval ve Škodovce 43 let. Když nastoupil do technického vývoje ve Vrchlabí, právě začaly práce na prvních prototypech Škody 1203.

Jak to tehdy vypadalo ve škodováckém vývoji?
Přišel jsem v roce 1956. Tenkrát vývoj vypadal jinak než dnes. Nejdřív se na prkně, pěkně tužkou na papír, nakreslily v měřítku 1:1 výkresy. Poté se ze dřeva vyrobila maketa auta a v kovodílně, kde jsem pracoval, se podle toho vytvarovaly jednotlivé díly karoserie prototypu. A další parta lidí z nich sestavovala prototyp. Takhle se ve vývoji pracovalo až někdy do roku 1985.

Legendární Škoda 1203 - kempingový vůz

Jak na vývoj modelu 1203 vzpomínáte?
Ten auťák byl na svoji dobu velice dobrý. Bylo to jediné tuzemské auto svého druhu. Mělo také velmi dobré jízdní vlastnosti, protože šlo o první auto se samonosnou karoserií, které jsme dělali. Ale mělo samozřejmě svoje mouchy. Třeba slabý motor, brzdy, nebo nešťastné uložení kardanové hřídele na převodovce.

Proč to nešlo udělat lépe?
Samozřejmě bychom to uměli navrhnout lépe, ale měli jsme celou řadu omezení. U nás třeba nebyl k dispozici lepší motor. V té době to jinak nešlo. Řekli nám, že zkrátka peníze nejsou, a nešlo s tím nic dělat. Ale snažili jsme se auto modernizovat aspoň v rámci možností. Upravovali jsme nejen vzhled karoserie, ale i topení, větrání apod. Bohužel spousta věcí se nerealizovala, například kempingový vůz s vysouvací střechou. Navrhli jsme také zadní boční posuvné dveře, jako mají dnešní moderní auta. Bohužel, na nic z toho se nenašly finanční prostředky.

Jak jste brali fakt, že se vývoj a výroba přesunuly na Slovensko?
Pro nás to bylo neštěstí. Ale strana a vláda rozhodly. Moc změn se tam na autě už neudělalo, ale alespoň se podařilo začít montovat lepší motor o objemu 1,5 litru.

Prováděly se tehdy také jízdní zkoušky?
Ano, já sám jsem se zúčastnil životních jízdních zkoušek podvozku. V roce 1968 se začaly vyrábět mikrobusy, a bylo potřeba ještě dodatečně otestovat podvozek. K dispozici byl tehdy pouze prototyp pohřebního vozu, tak jsme vyndali ližiny na rakve, naložili dozadu pár metráků zátěže a pustili se do toho. Zkoušky byly stanoveny na 80 tisíc kilometrů a museli jsme je zvládnout co nejrychleji. Proto jsme jezdili ve třech lidech ve třech směnách po osmi hodinách. Jedna trasa byla Vrchlabí - Mladá Boleslav - Nymburk - Hradec Králové - Vrchlabí, a druhá Vrchlabí - Chrudim - Vysoké Mýto - Kvasiny a zpět. Za 8hodinovou směnu jsme museli najet 300 kilometrů v běžném provozu. A já jsem si auto nemohl vynachválit, jak byl pohodlné.

SPECIÁL O ŠKODĚ 1203

  • Cesta do výroby trvala třináct let - čtěte ZDE
  • Dodnes jí umí vyrobit - rozhovor s Romanem Jiroušem, který ví o Škodě 1203 všechno - ZDE
  • Nic pohodlnějšího a pomalejšího jsem nikdy neviděl, říká záchranář, který si dvanáctsettrojku pořídil domů - ZDE
Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...