Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Milovaná i nenáviděná. Nejdéle vyráběná škodovka slaví 50 let

Část 3/4

Kempingový vůz zůstal jen na papíře

Vrchlabský konstruktér Miloš Šrámek, který mimo jiné závodil na konci 60. let s monopostem Škoda Lucia F3 v závodech formule 3, pracoval ve Škodovce 43 let. Když nastoupil do technického vývoje ve Vrchlabí, právě začaly práce na prvních prototypech Škody 1203.

Jak to tehdy vypadalo ve škodováckém vývoji?
Přišel jsem v roce 1956. Tenkrát vývoj vypadal jinak než dnes. Nejdřív se na prkně, pěkně tužkou na papír, nakreslily v měřítku 1:1 výkresy. Poté se ze dřeva vyrobila maketa auta a v kovodílně, kde jsem pracoval, se podle toho vytvarovaly jednotlivé díly karoserie prototypu. A další parta lidí z nich sestavovala prototyp. Takhle se ve vývoji pracovalo až někdy do roku 1985.

Legendární Škoda 1203

Legendární Škoda 1203 - kempingový vůz

Jak na vývoj modelu 1203 vzpomínáte?
Ten auťák byl na svoji dobu velice dobrý. Bylo to jediné tuzemské auto svého druhu. Mělo také velmi dobré jízdní vlastnosti, protože šlo o první auto se samonosnou karoserií, které jsme dělali. Ale mělo samozřejmě svoje mouchy. Třeba slabý motor, brzdy, nebo nešťastné uložení kardanové hřídele na převodovce.

Proč to nešlo udělat lépe?
Samozřejmě bychom to uměli navrhnout lépe, ale měli jsme celou řadu omezení. U nás třeba nebyl k dispozici lepší motor. V té době to jinak nešlo. Řekli nám, že zkrátka peníze nejsou, a nešlo s tím nic dělat. Ale snažili jsme se auto modernizovat aspoň v rámci možností. Upravovali jsme nejen vzhled karoserie, ale i topení, větrání apod. Bohužel spousta věcí se nerealizovala, například kempingový vůz s vysouvací střechou. Navrhli jsme také zadní boční posuvné dveře, jako mají dnešní moderní auta. Bohužel, na nic z toho se nenašly finanční prostředky.

Fotogalerie

Jak jste brali fakt, že se vývoj a výroba přesunuly na Slovensko?
Pro nás to bylo neštěstí. Ale strana a vláda rozhodly. Moc změn se tam na autě už neudělalo, ale alespoň se podařilo začít montovat lepší motor o objemu 1,5 litru.

Prováděly se tehdy také jízdní zkoušky?
Ano, já sám jsem se zúčastnil životních jízdních zkoušek podvozku. V roce 1968 se začaly vyrábět mikrobusy, a bylo potřeba ještě dodatečně otestovat podvozek. K dispozici byl tehdy pouze prototyp pohřebního vozu, tak jsme vyndali ližiny na rakve, naložili dozadu pár metráků zátěže a pustili se do toho. Zkoušky byly stanoveny na 80 tisíc kilometrů a museli jsme je zvládnout co nejrychleji. Proto jsme jezdili ve třech lidech ve třech směnách po osmi hodinách. Jedna trasa byla Vrchlabí - Mladá Boleslav - Nymburk - Hradec Králové - Vrchlabí, a druhá Vrchlabí - Chrudim - Vysoké Mýto - Kvasiny a zpět. Za 8hodinovou směnu jsme museli najet 300 kilometrů v běžném provozu. A já jsem si auto nemohl vynachválit, jak byl pohodlné.

SPECIÁL O ŠKODĚ 1203

  • Cesta do výroby trvala třináct let - čtěte ZDE
  • Dodnes jí umí vyrobit - rozhovor s Romanem Jiroušem, který ví o Škodě 1203 všechno - ZDE
  • Nic pohodlnějšího a pomalejšího jsem nikdy neviděl, říká záchranář, který si dvanáctsettrojku pořídil domů - ZDE
Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Nejlepším rodinným autem je dodávka, říká Jan Bordovský. „Tédvojka“ jej odvezla i na svatbu

Je nadšenec do koloběžek. Snaží se kultivovat český karavaning, dostat ho na evropskou úroveň a dal mu hlas ve veřejném...

Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Na jejich sraz dorazilo i kabrio

Sraz Garde&Rapid 2020 byl poslední škodovkářskou akcí před vyhlášením podzimní koronavirové uzávěry. „Ořezaný až na...

Poslední malé Mini vyrobili před dvaceti lety

Mini, jednoduchý vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem, který se zařadil mezi ikony automobilového...

Na záchranu transporteru padlo stavební spoření. Mladá rodina cestuje dodávkou

Lucie Vavrečková z Ostravy má ráda stará auta. Tuhle vášeň jí vštípil tatínek. Nejprve cestovala se Škodou 100. Pak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...