Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

UFO, kterého se není třeba bát. Civic je spolehlivý vzorňák

Osmé generaci Hondy Civic motoristé neřeknou jinak než UFO. Přezdívku si vůz vysloužil pro svůj moderní vzhled a palubní desku připomínající kokpit vesmírného stroje. Nás tento model zajímá více pro svou spolehlivost, která hraje při výběru ojetiny důležitou úlohu.
Osmá generace Hondy Civic se povedla, stále láká na své křivky i velký...

Osmá generace Hondy Civic se povedla, stále láká na své křivky i velký zavazadlový prostor. | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Letos je to již čtrnáct let, co spatřila světlo světa osmá generace Hondy Civic. Dlouhá doba, přesto tento stěžejní model japonské automobilky vypadá stále skvěle. Při svém uvedení na trh v roce 2005 vzhledově značně předběhl dobu. Tehdy ultramoderní design způsobil snad ještě větší poprask než v roce 1998 uvedení první generace Fordu Focus, který designově taktéž výrazně předběhl dobu. Civic ohromil a na trh vstoupil v pozici automobilu, po němž řada motoristů touží.

To se samozřejmě odrazilo na prodejích a díky tomu je dnes osmá generace Hondy Civic na trhu s ojetými vozy početně zastoupena. Jen škoda, že nelze volit z více karosářských variant, automobil vyjel pouze s karoserií hatchback a tak si zájemci o praktičtější kombi museli počkat na devátou generaci Civicu, která nahradila osmou řadu v roce 2011. Přesto, po jízdně skvělé, ale na pohled usedlé sedmé generaci byla ta osmá hotovou revolucí, což přineslo značné oživení prodejů Hondy v Evropě.

Pojďme se na vůz podívat také trochu kriticky, vždyť líbivá dvoupatrová palubní deska s modrým podsvícením sice působí velice efektně, ale pokud chcete dobře vidět na přístrojový štít, musíte tomu podřídit nastavení volantu. To není zrovna praktické a pro řadu motoristů to může představovat problém z hlediska komfortu ovládání.

Stejně tak startovací tlačítko, které je funkční až po otočení klíčkem v zapalování, je dobré leda tak na efekt. Zcela opačně však budeme hodnotit prostornost interiéru a pohodlná sedadla, vpředu s dobrým bočním vedením těla.

Kufr o objemu 415 litrů je na hatchback taktéž velice zdařilý. A kde se ty litry vzaly? Civic osmé generace má palivovou nádrž umístěnu pod předními sedadly, čímž se konstruktérům podařilo získat více místa vzadu, a to se pozitivně promítlo do prostornosti.

Na druhou stranu si toto řešení vybralo do určité míry svou daň v podobě jisté nedotáčivosti, kterou mnozí přičítají jednoduché zadní nápravě (předchozí generace měla víceprvkové zavěšení). Na jejím původu se však spíše podepsalo rozložení hmotnosti, což přímo souvisí s polohou palivové nádrže. Tuto nedotáčivost budete vnímat především za mokra, na suché vozovce si automobil stojí citelně lépe. Přesto jsou jízdní vlastnosti velice slušné, nicméně v porovnání s předchozí generací slabší.

Základ nabídky motorizací představuje benzinová čtrnáctistovka. Kdo zajásá, že může mít auto se čtrnáctistovkou a dvěma koncovkami výfuku, měl by vědět, že funkční je pouze jedna (obě má funkční až osmnáctistovka nebo sportovně laděné provedení Type-R). To se provalí za chladného počasí, kdy je dobře vidět, ze které koncovky se kouří.

Základní motor má navíc jen 61 kW, což znamená, že osloví spíše klidnější řidiče. V nabídce byla i silnější čtrnáctistovka pracující s výkonem 73 kW, která rozhodně představuje lepší volbu. Přesto, kdo se chce dobře svézt, měl by se zaměřit na silnější osmnáctistovku.

Velice povedený zážehový motor o objemu 1,8 litru má krásných 103 kW. To v praxi znamená dostatek výkonu ve všech jízdních situacích a takové auto je radost řídit. Vůz s osmnáctistovkou pod kapotou na rozdíl od sportovně laděné verze Type-R potěší komfortem odpružení. Type-R má totiž nejen špičkový motor 2.0 i-VTEC s výkonem 148 kW, ale i tvrdý podvozek, kvůli němuž se na denní ježdění moc nehodí.

Honda Civic očima odborníka

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

  • Honda Civic sice nepatří mezi nejprodávanější ojetiny, přesto si nového majitele nehledá těžko. Důvodem je dobrá pověst tohoto vozu, který se řadí k těm spolehlivějším na trhu. Civic těží i ze svých tvarů, a to jak karoserie, tak originálně řešené palubní desky.
  • Častěji se u vozu vyskytují vůle na přední nápravě, a to jak na táhlech stabilizátoru, tak v čepech ramen. Pozornost věnujte také výfukovému systému. Výfuk totiž někdy praská. Při prohlídce podvozku se zaměřte na oblast motoru a převodovky. U některých vozidel se setkáte s úniky oleje.
  • Při jízdě se u některých kusů projeví pískání brzd. Na funkci to nemá vliv, ale může to být nepříjemné. Setkat se lze se zatuhlými zadními brzdami. Řešení tohoto problému by však nemělo být nijak nákladné.
  • Honda Civic je nadprůměrně spolehlivý automobil, přesně tak, jak by motorista od japonského auta očekával.

To naopak nelze říci o úsporném, živém a celkově velice vydařeném turbodieselu 2.2 i-CTDi. Tento agregát se systémem vstřikování common rail se Hondě opravdu povedl. Díky výkonu 103 kW nemá s vozem nejmenší potíže, navíc v Civicu pracuje bez zásadních komplikací. Důležitá je však správná volba vozu - u nových automobilů prodaných v ČR totiž není filtr pevných částic, zatímco auta z dovozu DPF mají. Přitom potenciálně rizikový filtr pevných částic je u Hondy extrémně drahý.

Při výběru automobilu s turbodieselem věnujte pozornost i turbodmychadlu. Běžně s ním nebývají potíže, ale jak známo, stav turba se odvíjí od zacházení s vozidlem, a pokud předchozí majitel motor s rozpáleným turbodmychadlem hned vypínal, určitě se ideální kondici těšit nebude. A proč si přidělávat starosti, když ojetých civiců je na trhu dostatek,
a tak se dá vybrat jinde.

Občas se můžete setkat se zvlněnými brzdovými kotouči, což je pro změnu důsledek zanedbané údržby, respektive neochoty investovat do již nad limit opotřebovaných kotoučů, které se pak následkem malé tloušťky zvlní. Na vině však může být také použití nekvalitních levných brzdových kotoučů z druhovýroby, osvědčených značek se tento problém netýká.

Obecně můžeme Hondu Civic osmé generace pochválit. Jde o nadprůměrně spolehlivý automobil. Pokud sáhnete po udržovaném vozidle, neměly by vás zaskočit žádné nečekané výdaje. Stejně jako u jiných vozidel lze doporučit především auta s jasnou minulostí. Mějte na paměti, že historii vozidla z dovozu budete dohledávat jen opravdu těžko. Navíc díky dostatku ojetin na trhu není na místě nějaké zbrklé jednání. Pokud se vám něco nebude zdát, jděte se podívat na jiný vůz.

Autoři:
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...