Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První svezení: honda s kufrem větším než octavie je skvělé auto

Mezi prvními v Česku jsme se svezli s pokořitelem octavie combi. Jezdí skvěle a i když ceník na první pohled vyděsí, cena 458 tisíc korun za výborně vybavený vůz je podobná jako u dobré konkurence.

Honda po letech absence přiváží do kompaktní třídy verzi kombi pojmenovanou Tourer a hodně, hodně povedenou. Hlavním důvodem je fakt, že mít v nabídce kombík je u modelů nižší střední třídy v Evropě nutnost. Když ho nemáte, neprodáte je firmám, které jako jediné kupují auta pravidelně.

S kombíkem se tak nově nebo po přestávce vytasilo víc výrobců. Toyota má protáhlý auris, Seat zase dlouhý leon. Jenže to jsou všechno značky, které nákupčí firemních flotil obcházejí, tam vedou renaulty, volkswageny a octavie. A když pak Honda kombíků neprodá dost, v další generaci zase nebude důvod do jeho vývoje investovat. Kombíky jsou navíc oblíbenci výhradně Evropanů, už východně od Česka o ně zájem opadá. Však taky Honda říká, že Civic Tourer vyvinuli v Evropě pro Evropany a taky ho v Evropě vyrábějí. Prodej začíná v pondělí 3. března, v Česku jich letos chtějí prodat aspoň 170.

Honda Civic Tourer

Zrovna dlouhý civic ovšem nebude mít lehký život. Přitom je to fantastické auto. Honda Civic má i v krátkém provedení nečekaně obrovský kufr. Ale Evropané chtějí vozit ještě víc, a tak má zavazadlový prostor prodlouženého civiku dokonce 624 litrů. To je o 14 litrů víc, než odveze kombíková octavia, která zůstávala ve své kategorii dlouho nepřekonaná. Civic Tourer je neskonale praktický: pro dvojici cyklistů, která nechce vozit bicykly na střeše, lepší auto není. Kola totiž složíte na místo zadních sedadel (sedáky se přiklopí vzhůru k opěradlům a dveře se otevírají skoro v pravém úhlu) a do obrovitého kufru se vejde bagáž na dvoutýdenní dovolenou. 

Honda Civic Tourer

Pod podlahou je i hluboký speciální box, vejdou se do něj třeba dva kufry velikosti kabinového zavazadla. U hatchbacku kritizovaná vysoká nákladová hrana kufru se snížila o 13,7 centimetru, je fakt nízko, někam ke kolenům, kočárek se nakládá výborně. K tomu přidejte přihrádku na krycí roletku pod podlahou (nainstalovaná má "dotykové" stahování jako škodovky), při sklopení zadních sedadel absolutně rovnou podlahu kufru a třeba i zdánlivý detail v podobě jinak střiženého materiálu čalounění, který se lépe čistí.

Honda Civic Tourer

Honda Civic Tourer měří na délku 4,52 metru, oproti hatchbacku je to nárůst o 23,5 centimetru. Aby dlouhému kombi zůstaly agilní jízdní vlastnosti "kraťase", dostalo na zadní nápravu příplatkové adaptivní tlumiče (tlumicí síla je regulovaná velikostí proudu, který ovládá ventil regulující průtok kapaliny v tlumiči), které umravní mohutnou a často naloženou záď. Mezi třemi módy (normální, komfortní, sportovní) opravdu poznáte rozdíl, třeba na roletě na asfaltu. 

Honda Civic Tourer

Za dokonalými jízdními vlastnostmi vězí i extrémně tuhá karoserie, výborná aerodynamika zase pomáhá motoru, aby si tolik nepřihýbal z nádrže. Civic je při jízdě jistý, tichý a neskutečně komfortní. Pevný podvozek se vláčně přenáší přes díry. Zatáčí však dravě a s elánem a dlouhého táhlého oblouku se drží jako klíště: cítíte, jak nízké těžiště omezuje náklony.  A na dálnici ohromí směrovou stabilitou. Nejzajímavější je, že u Hondy takto dokázali vyšlechtit obyčejnou vlečenou zadní nápravu s torzní příčkou: jezdí lépe než mnozí konkurenti na víceprvkovém zavěšení, jež teoreticky slibuje jistější jízdní chování. 

Velká vzdušná kabina vypadá umírněněji než vnějšek. Až na netradičně rozvrženou přístrojovku, jež vyhlíží trochu samoúčelně. Nakonec si ovšem všechno osaháte a zjistíte, že to funguje, jak má. Tedy s výjimkou překombinovaného palubního počítače.

Honda Civic Tourer

Civic řidiči pod hodně sešikmeným předním sklem vnutí polohu víc naležato. A vůbec to nevadí. Na pedály šlapete "před sebe" a ne pod, jak to dnes konstruktéři rádi dělají, aby nahnali podélné centimetry v kabině. V civiku se tak sedí hodně nízko, i dvoumetrový čahoun si libuje, jak je kabina prostorná. A kombík přidal i protažením střechy místo na hlavu pro zadní cestující.

Pro dlouhý civic jsou v nabídce jen dva motory: benzinová 1.8 a turbodieselová šestnáctistovka; oproti hatchbacku chybí základní benzin 1.4 a silnější turbodieslel 2.2. Diesel 1.6 i-DTEC je ovšem famózní, exceluje tichostí chodu, zátahem i spotřebou. 

Honda Civic Tourer

Pro první ozkoušení kombíku jsme si však vybrali benzinové provedení. Atmosférický točivý čtyřválec je typický hondí motor: s chutí po otáčkách a elánem, který tu brzdí delší převody. V nízkých otáčkách budete jezdit po městě, mezi čtyřmi a pěti tisíci ožije a táhne k sedmi, jen ve vysokých už je v kabině dost slyšet. A spotřeba? Když jsme jezdili rozumně, s úplně syrovým autem jsme se dostali k sedmiapůllitrové spotřebě, ale časem určitě půjde tak o litr níž. Dnešní turbomotory u konkurence odnaučují řidiče řadit, takže u čtyřválce 1.8 je třeba otáčky sledovat víc, a tak se hodí velký otáčkoměr.

Pořádně studujte ceníky

Kombíkový civic má vlastně jen dvě mouchy: ulítlý nekonvenční vzhled, který může odradit firemní klientelu. A ceník bez "oholených" základních modelů, lákajících na nízké ceny, ty v nabídce citelně scházejí. První pohled do ceníku totiž skoro vyrazí dech. Tam, kde konkurence začíná na 300 (Hyundai i30 kombi), respektive 365 tisících Kč (octavia combi), Honda startuje na závratných 458 tisících. Jenže po prostudování ceníků zjistíte, že se srovnatelně výkonným motorem jako hondí 1.8 (104 kW) a nabitou výbavou včetně automatické klimatizace vyjde škodovka na úplně stejnou sumu. A platí to i pro dieselovou verzi. Jen její úplný základ, stupeň S, nemá ani rádio, klimatizaci nebo stěrač zadního okna a roletku kufru. 

Honda Civic Tourer

Příplatková výbava je však naceněná vcelku rozumně, včetně technologických vychytávek typu parkovací kamery, adaptivního tempomatu a různých bezpečnostních pomocníků jako hlídač mrtvého úhlu nebo systém automatického brzdění a čtečka dopravních značek. Příplatek za kombi oproti pětidveřové verzi je 28 tisíc, v zaváděcí akci je však kombík levnější než hatchback.

Sečteno a podtrženo: spořivější člověk si půjde auto koupit ke korejské či francouzské konkurenci, náročnější motorista může začít počítat a srovnávat.  Za své peníze dostane u Hondy vůz, který je po všech stránkách na samé špičce své třídy.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...