Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Ford slaví dvacetiny Focusu jeho „nejlepší“ verzí, autem pro chytrý svět

  12:49
Přesně před dvaceti lety představil Ford světu Focus. Byla to revoluce, dodnes nezestárl vzhledem ani použitelností, stále je s ním náramné svezení. Teď je tu nová, už čtvrtá generace, která chce po 16 milionech prodaných focusech úspěch zopakovat. Ford se naparuje, že to je nejlepší auto, které kdy vyrobil.

„Ford Focus byl skutečně převratným modelem a americké automobilce se uvedení tohoto modelu vyplatilo. Vystoupila s ním ze stínu německých soupeřů a na dlouhou dobu stanovila měřítka pro konkurenci,“ připomíná Michael Kudela, automobilový novinář, který tehdy před dvaceti lety při premiéře v Normandii první generaci testoval. „První Focus se stal zjevením. Své konkurenty překonával rozdílem celé generace, ať už šlo o nabídku prostoru, progresivní, a přitom funkční design karoserie i interiéru, komfort, rozmanitost verzí nebo bezprecedentní jízdní vlastnosti,“ dodává Jiří Duchoň, zástupce Česka v prestižní anketě evropského auta roku COTY.

Ford Focus

Focus čtvrté generace představuje Ford v Londýně. Od základů úplně nový vůz postavený na zcela nové platformě označené C2 popisuje Jim Farley, viceprezident Fordu jako „chytré auto pro chytrý svět“, odkazuje tak na dnešní dobu lidí propojených smartphony. A nový Focus jim moderními technologiemi, které si veze, jede vstříc. Je opět jedním z nejdůležitějších fordů vůbec, prodávat a vyrábět se bude na celém světě, od Ameriky přes Evropu až po Čínu.

„Každé páté prodané auto v Evropě patřilo v loňském roce do nižší střední třídy. Focus je díky tomu i nadále mimořádně důležitým modelem,“ vysvětluje Steven Armstrong, viceprezident koncernu Ford Motor Company a prezident pro oblast Evropy, Blízkého východu a Afriky.

Ford Focus v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4378 (kombi 4668) x 1979 x 1452 (kombi 1469) x 2700
  • objem kufru: 375 litrů (608 l kombi)
  • benzinové motory: 1,0 - 63, 74 a 92 kW (85, 100 a 125 koní), 1,5 - 110 a 132 kW (150 a 182 k)
  • naftové motory: 1,5 - 70 a 88 kW (95 a 120 k), 2,0 - 110 kW (150 k)
  • základní cena: 359 990 Kč

„Je to zcela nové auto postavené na nové architektuře,“ zdůrazňuje Joe Bakaj, viceprezident Ford of Europe pro vývoj. Od předchůdce převzal jen některé motory. Nabídne moderní techniku z aut vyšších tříd: od asistenta, který auto sám uklidí do prostoru k zaparkování k chodníku, až po adaptivní tlumiče, jejichž řídicí jednotka každé dvě milisekundy sleduje kupu údajů o jízdě a podle toho mění jejich tuhost. 

Ford se chlubí také inteligentním asistentem rychlosti s rozpoznáváním dopravních značek omezujících rychlost. Řidič si může nastavit systém tak, že bude dodržovat maximální dovolenou rychlost podle dopravních značek a využije i data uložená v palubní navigaci. Může si také nastavit rozpětí tolerance této rychlosti. Adaptivní tempomat funguje až do rychlosti 200 km/h. Adaptivní full-LED světlomety s funkcí prediktivního svícení do zatáček a osvětlení podle dopravních značek dokážou nastavit v předstihu světelné paprsky tak, aby co nejlépe osvítily zatáčku, křižovatku nebo kruhový objezd ještě před natočením volantu. Systém využívá přední kameru ke sledování vodorovného značení do vzdálenosti až 65 metrů. Focus je také prvním fordem pro Evropu s head-up displejem. Zajímavé jsou systémy varující před vjetím do protisměru na dálničním nájezdu a hlídač neznačeného okraje vozovky.

Ford Focus
Ford Focus

Myslelo se dokonce i na takové detaily, jako je provedení vnitřního zrcátka, které svým tvarem omezuje dunění vzniklé prouděním vzduchu při částečném otevření zadního okénka.

Přišel o okno v zadním sloupku

Nový Focus má dravou příď, střízlivou záď a vysloveně hezkou siluetu - při bočním pohledu ho přes prahy ploše přetažené dveře „přisávají“ k vozovce, to dává vzhledu na dojmu solidnosti a dravosti. Focusologové si všimnou, že vůbec poprvé v historii nemá pětidveřový hatchback okénko v zadním sloupku, ten charakteristický prvek designéři obětovali kvůli lepšímu výhledu zadních cestujících. Nově je více protažené okno dveří. 

Čistě subjektivně vypadá líp kombíkové provedení. Na třídvéř už není v nové generaci místo, sedan bude hlavně pro asijské země. K mání bude zas pět výbavových linií: základní Trend, stylové Titanium, nóbl Vignale, sportovní ST-line (má o centimetr snížený podvozek), a pak SUVčkovitě oplastovaná Active (ta má zas podvozek o tři centimetry vyšší).

Focus je nově centimetr a půl nižší, s nápravami posunutými ke koncům karoserie a tak pořádně protaženým rozvorem (o 53 mm) na 2701 mm, takže má větší kabinu; od nárazníku k nárazníku se protáhl o 18 mm (nově 4378 mm), šířka je 1820 mm. „Interiér je výrazně prostornější a praktičtější než dosud. Prospěla jednodušeji řešená palubní deska. Kombi deklasuje soupeře rozměry zavazadlového prostoru,“ všímá si Jiří Duchoň. Hatchback má kufr 375litrový, kombík 608litrový.

Ford Focus
Ford Focus

Prví dojmy

Pokud nepřiplatíte za prosklenou střechu, která ubere z prostoru pro hlavu, je dost místa do všech směrů. Pochvalu zaslouží možnost nastavení předních sedadel hezky nízko k podlaze. Na zadních místech se sedí výš než vpředu. U Fordu se tam extra zaměřili na zvětšení prostoru pro nohy. A všimnete si nezvykle miniaturních hlavových opěrek. Vpředu je cítit duch předchozího focusu díky středovému tunelu mezi sedadly, který se vpředu rozšiřuje. Hodně mu vystlali boky, aby se o něj neotlačilo koleno. Mohutnější řidiči si ho ale spíš opřou o panel klimatizace z tvrdého plastu, který je výš.

Vepředu se sedí - jak je dneska zvykem - daleko od dveří (kvůli bezpečnosti - aby se měl kam nafukovat airbag) a blízko středu. Některým postavám asi bude vadit ve výhledu do oblouku tlustý přední sloupek. Moderně tvarovaná přístrojovka je vybavená spíš tradičně, chválíme tlačítkové ovládání klimatizace (i když zrovna honosně nepůsobí), nahoře trčící velký displej infotainmentu (má až osm palců) je dobře na očích a v dosahu. Zádrhel je v tom, že hned pod ním je ovládání audia, které si bude řidič nechtěně mačkat, když si pro práci s dotykovým rozhraním tabletu bude chtít o něco zapřít ruku, aby se trefil na virtuální tlačítka.

Všechny ovladače jsou rozmístěné tak, jak jsme u fordů zvyklí, jednu specialitu si ale neodpustili. Kdo připlatí za automatickou osmistupňovou převodovku (měničová), nenajde na středovém tunelu klasický volič, ale malý otočný ovladač. Ruční řazení pak vyřídí páčkami uchycenými zespoda ramen volantu.

Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus

Speciality v konstrukci

Nový skelet karoserie má o 50 tužší tužší uchycení náprav v porovnání s předchůdcem, celá karoserie je tužší o 20 procent, přitom je její skelet o šestnáct kilogramů lehčí díky většímu použití ultravysokopevnostních ocelí. A například vzpěra pod předním nárazníkem je nově hliníková. Hmotnost vozu klesla mezigeneračně až o 88 kilogramů. Karoserie je lehčí o 25 kg, na elektroinstalaci ušetřili 7 kg, motory a převodovky ubraly 6 kg a interiér 17 kg v porovnání s předchůdcem.

Konstruktéři se zaměřili také na aerodynamiku, hatchback ji má vůbec nejlepší v této kategorii (Cx=0,273 a sedan pro Čínu dokonce jen 0,25). Ford také udává, že díky nové platformě umí focus absorbovat o 40 procent více energie při čelním nárazu. Zvýšení tuhosti zadní části karoserie bylo u nového Focusu dosaženo neobvyklou metodou vyvinutou původně pro předchozí Focus RS. Do dutiny v zadní části podvozkové plošiny se během výroby napustí expanzní pěna, která během zahřátí v lakovně zaschne, zvětší svůj objem a tím o 10 procent zvýší příčnou tuhost této části vozu při nepatrném nárůstu hmotnosti.

Fotogalerie

Jak je dnes v této kategorii dnes zvykem, připravili pro Focus dvě provedení zadní nápravy. Lehčí varianty (benzinová 1,0 a turbodiesel 1,5 litru) dostanou poprvé v historii jednoduchou torzní příčku, těžší pak víceprvkové zavěšení. Focus před dvaceti lety ohromoval jízdními vlastnostmi díky geniálně navržené a dokonale odladěné zadní víceprvkové nápravě. Tu bude mít v novém focusu vždy kombík, pak provedení Vignale a Active a auta s motory 1,5 benzin a 2,0 diesel. Kombík ale nebude možné pořídit s adaptivními tlumiči.

Nový vůz jsme prozkoumali zatím jen staticky, jak jezdí, vyzkoušíme v červenci, kdy odstartuje prodej. Základní cena je stanovena na velmi zajímavých 359 990 Kč. Nejprve dorazí hatchback, kombík přijede do Česka na přelomu září a října, outdoorové provedení Active až koncem roku.

A na závěr supertajná informace ze zákulisí: do Focusu zainvestoval Ford obrovské peníze a úsilí také proto, že nástupce dalšího legendárního modelu značky, většího Mondea, není vůbec jistý. Aktuální model bude muset vydržet ještě minimálně pět let a pak se uvidí.

Motory

Motory: přeplňované benzinové tříválce EcoBoost 1,0 l ve třech výkonových variantách s 85, 100 a 125 koňmi a nový EcoBoost 1,5 l se 150 a 180 koňmi. Čtyřválcové turbodiesely EcoBlue 1,5 l (95 a 120 koní) v obou případech s točivým momentem 300 Nm a 2,0 l (150 koní a 370 Nm). V roce 2020 dorazí hybridní provedení. Manuální převodovky jsou šestistupňové, za příplatek osmistupňový měničový automat. S pohonem všech kol se nepočítá.

Celohliníkové benzinové motory jsou vybavené technologií odpojování jednoho válce při malé zátěži, přímým vstřikováním paliva, proměnným časováním ventilů.

Menší turbodiesel si poradí se splněním ekonorem na oxisy dusíku se zdvojeným systémem LNT, dvoulitr už potřebuje technologii SCR (AdBlue). Motor 2,O Ecoblue má ocelové písty, je to vůbec první naftový motor Fordu, který je dostává.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Diody ve starším autě. Kde všude je lze legálně využít?

Premium Prakticky v každém autě lze klasické žárovky snadno vyměnit za moderní diody. Má to ale jeden háček.

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

Ušetřete na výměně gumových hadic v motoru. Originály často nejsou nutné

Premium Hodně systémů v autě využívá čerpadla a hydraulický pohon. Mimo jiné brzdy, posilovač řízení nebo ovládání spojky....

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Premium Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se spalovacími motory. Trvá...

Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price
Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price

Ve spolupráci se světoznámým výrobcem hraček Fisher-Price hledáme testerky s malými dětmi, které chtějí vyzkoušet nové mluvicí hračky Linkimals.

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...