Autofotka týdne: Formule Tatra se potkají na trati poprvé od roku 1958

Exkluzivně
V padesátých létech vládly formule Tatra československým okruhům a pomýšlet mohly i na start ve Formuli 1. V roce 1958 ale jejich kariéra skončila v muzeu a na trati se už nikdy nepotkaly. To se teď změní.
Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu...

Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu Mladoboleslavského okruhu 1954. | foto: Archiv Michala Velebného

Pořídit fotografii podobnou té ze startu Mladoboleslavského okruhu 1954 nebylo v padesátých létech nic těžkého. Formule Tatra 607 kralovaly československým okruhům a pokukovaly i po zahraniční konkurenci. Vše skončilo v roce 1958.

Tehdy se monoposty z Kopřivnice potkaly na trati naposledy a 59 roků je společně nikdo na trati neviděl. Až doteď.

Příští víkend se na dráze po devětapadesáti letech znovu potkají. Jejich současní majitelé je přivezou na brněnské výstaviště na obnovený závod Brno Revival Mezi pavilony.

Jaroslav Pavelka s vozem T607-2 projíždí zatáčku u lomu brněnského okruhu v roce 1954. V závodě zvítězil.

Adolf Veřmiřovský s vozem T607 na trati Závodu družby národů v Brně v roce 1954.

První „pravá“ československá formule

Roli staršího sourozence v tomto duu hraje Tatra T607 s žebrovanou mřížkou na přídi auta. V Kopřivnici se do její stavby pustili po úspěšném startu vozu T602 na Velké ceně Československa v Brně v roce 1949. Zatímco „šestsetdvojka“ byla postavena s využitím techniky tatraplánu, nový monopost už měl být čistokrevným závodním vozem.

V Kopřivnici už tehdy měli pro budoucí limuzínu Tatra 603 rozpracovaný vidlicový osmiválec, který se stal základem i pro závodní variaci, s níž monopost padl do kategorie F4 pro vozy s objemem motoru do dvou litrů. Pod vedením šéfkonstruktéra Julia Mackerleho vznikl lehký a zároveň tuhý prostorový rám z ocelových trubek.

Obě nápravy opět pocházely z Tatraplánu, odpruženy byly torzními tyčemi, tlumení obstarávaly kapalinové tlumiče. Hydraulické byly i bubnové brzdy. Lehká karoserie byla vyklepaná z tenkého hliníkového plechu, celá zaoblená přední část je vlastně benzinová nádrž. Motor je chlazený dvěma ventilátory, odvádění vzduchu pak podporují ejektory (ejektorový systém najdete i na T603-2 B5 Marathon – psali jsme zde).

Naposledy se oba monoposty Tatra potkaly na trati v roce 1958. Snímky jsou...
Naposledy se oba monoposty Tatra potkaly na trati v roce 1958. Snímky jsou...

Naposledy se oba monoposty Tatra potkaly na trati v roce 1958. Snímky jsou z historicky posledního okruhového závodu Ecce Homo ve Šternberku.

Národní rekordman jel skoro 208 za hodinu

Auto se poprvé představilo v roce 1950. Nejprve na exhibici v Ostravě, o pár týdnů později už s ním Bruno Sojka stál na startu zmoklé Velké ceny Československa v Brně. Nový vůz obsadil druhé místo – rychlejší byl jen Václav Hovorka s Maserati. O rok později už v Brně, kde se velká cena přejmenovala na Závod družby národů, tatrovka vedená po trati Jaroslavem Pavelkou triumfovala i nad favorizovaným Němcem Edgarem Barthem s BMW. V roce 1953 se pak stala držitelem národního rychlostního rekordu, Adolf Veřmiřovský se s monopostem rozjel na 207,972 kilometru v hodině.

Laminátová dvojka mohla startovat i v F1

To už ale v Kopřivnici měli hotový evoluční model T607-2. To je ten druhý vůz na fotografii. Julius Mackerle u nového vozu prodloužil rozvor, díky kterému bylo auto stabilnější a mělo lépe rozloženou hmotnost. Ramena svařená z trubek nahradily opracované výkovky, auto dostalo výkonnější brzdy a karoserie byla z lehčího „materiálu budoucnosti“ – tedy z laminátu.

Motor měl výkon kolem dvou set koní, které dostával z objemu těsně nad dva a půl litru. Vznikla ale i varianta, která se těsně vešla pod tuto hranici. Tím Tatra splnila objemový limit 2500 ccm, který předepisovaly tehdejší pravidla Formule 1. Zmizely ventilátory, které prvnímu monopostu ubíraly na výkonu, chlazení už bylo výhradně ejektorové.

Při prvním startu na Libereckém okruhu se Jaroslav Pavelka musel sklonit před zkušeným Adolfem Veřmiřovským na starší T607. Ještě ten stejný rok s autem vycestoval na jediný zahraniční závod na Sachsenring, kde dojel v tvrdé mezinárodní konkurenci na čtvrtém místě. O rok později pak Pavelka opět v tvrdé konkurenci triumfoval v Brně.

Společně na trati poprvé od roku 1958

Celkem vzniklo pět monopostů Tatra 607. Dva plnohodnotné z první generace, dva z generace druhé a nakonec ještě poslední vůz, který byl zkompletován z náhradních dílů.

Brno Revival Mezi pavilony

„Sourozenci“ se na českých tratích potkávali do roku 1958, kdy byla jejich třída zrušena. Pak byly přestavěny pro využití v jiných kategoriích, nebo skončily v muzeu. Na trati se už nikdy nepotkaly.

Po devětapadesáti letech jejich motory znovu zaburácejí vedle sebe. Současní majitelé Milan Zetek a a Vladimír Vávra je příští víkend přivezou do Brna, kde se symbolicky po padesáti letech od posledního ročníku na výstavišti pojede obnovený závod „Mezi pavilony“. Přihlášeno je do něj k osmdesátce historických vozů a asi stovka motocyklů.

Autoři:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Program MS v hokeji 2024: Češi začnou s Finy, na závěr skupiny vyzvou Kanadu

29. května 2023  10:42,  aktualizováno  9.5 13:25

Česká hokejová reprezentace zná složení základní skupiny a herní plán pro nadcházející mistrovství...

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tadeji, sundej to! Pogačar odvracel diskvalifikaci, Ganna prohnal zlaté parťáky

8. května 2024  7:46

Je vůbec možné, aby v průběhu etapy letošního cyklistického Gira nezaútočil Tadej Pogačar? Teprve...

Jak si Pogačar protáhl nohy a ujížděl i sprinterům. Je to hovadina, soudí Raboň

7. května 2024  9:29

Málem vyhrál v sobotu hned úvodní klasikářskou etapu Gira. Pak v neděli ovládl první dojezd na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zazářil v pravou chvíli. Pastrňák vystřelil Bostonu v prodloužení postup

5. května 2024  5:27,  aktualizováno  7:04

Hokejisté Bostonu po dvou porážkách zvládli rozhodující sedmý zápas úvodního kola play off NHL...

Čtyři čeští badmintonisté se oficiálně kvalifikovali na olympiádu do Paříže

10. května 2024  14:11,  aktualizováno  14:42

Badmintonisté Jan Louda, Tereza Švábíková a deblisté Adam Mendrek s Ondřejem Králem se oficiálně...

Oslava narozenin bez výhry. Siniaková vypadla v Římě s Mertensovou

10. května 2024  13:05,  aktualizováno  14:32

Tenistka Kateřina Siniaková v den 28. narozenin nepostoupila do třetího kola antukového turnaje v...

Gól ze hry jako vzácnost, rozhodnou derby standardky? Slavia se chce poučit

10. května 2024  14:29

Málokdo si vybaví, že gól přímo ze hry padl v ligovém derby naposledy loni v květnu po hlavičce...

Everton po záchraně v anglické lize stáhl odvolání proti odečtu dvou bodů

10. května 2024  14:27

Everton stáhl odvolání proti odečtu dvou bodů za porušení finančních pravidel anglické fotbalové...

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...