Präsident je po 120 letech zpátky. Jako vyšňořená nákladní tatra

aktualizováno 
Před 120 lety, roku 1897, se představil první automobil se spalovacím motorem na území tehdejší rakousko-uherské monarchie, legendární NW Präsident. Z tehdejší vagonky je dnes legendární automobilka Tatra. Osobní auta už nevyrábí, tak na oslavu výročí vylepšila svůj náklaďák.

Tatra Phoenix Präsident | foto: Tatra

Limitovaná edice vozů Tatra Phoenix Präsident proto bude mít symbolických 120 kusů.

NW Präsident vyrobený před 120 lety byl vlastně motorizovaný kočár s loukoťovými koly. Motor Benz měl výkon srovnatelný s dnešní motorovou sekačkou. Konstruktéři ho umístili pod zadní sedačku, do zavazadlového prostoru kočáru.

Fotogalerie

Přestože šlo ve své době o vrcholné průmyslové dílo, mělo první vozidlo NW Präsident spíš charakter technické novinky a kuriozity. Duchovním otcem NW Präsident byl dílovedoucí Leopold Sviták (více o něm čtěte zde).

Tatra Phoenix Präsident je speciálně vymóděnou verzí terénního nákladního modelu kopřivnické značky. První Präsident jel maximálně dvaadvacet kilometrů v hodině, jeho prapravnuk pětaosmdesátkou. „Tyto dva vozy je obtížné srovnávat, důležitým pojítkem je pro nás především historický odkaz. Technici v Kopřivnici již v roce 1897 dokázali to, co nikdo jiný na území celého Rakousko-Uherska a položili základ tradice, z níž v Tatře čerpáme dodnes,“ popisuje Radomír Smolka, místopředseda představenstva a technický ředitel automobilky.

Tatra Phoenix Präsident

Na jedno z prvních aut vůbec odkazují vozy z limitované edice například imitací dřeva na palubní desce, které má připomenout, že před sto dvaceti lety se dřevo v konstrukci vozidel uplatňovalo ve velké míře.

Charakteristické je dvoubarevné provedení kabiny, která je nalakována ve speciálním odstínu červené metalízy a zdobí ji stylizované nápisy, maska má černé lesklé provedení. „Dalšími prvky jsou třeba kožená sedadla či multifunkční volant s koženým obšitím,“ vypočítává Radomír Smolka. Nárazník, boční kryty, schody, kryty vnějších zpětných zrcátek a aerodynamické kryty za kabinou jsou vyvedené v červené metalíze. Na kabině je vnější sluneční clona, přední světlomety jsou vybaveny ostřikovači.

Präsident je odvozen od řady Tatra Phoenix EURO 6, kterých automobilka vyrobila a prodala přes tisíc kusů. „Zákazníkům slouží na silnici, ve smíšeném provozu i v nejtěžším terénu. Prosadily se u dopravců v oblasti stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a u speciálních uživatelů,“ uvádí mluvčí Tatry Andrej Čírtek. „První vozidla ze 120kusové edice jsou již vyrobena a připravena k odběru.“

„Vozidla jsou k dispozici ve dvou, tří a čtyřnápravovém uspořádání podvozku s pohonem 4x4, 6x6 a 8x8. Dle požadavku a přání zákazníka je možno volit mezi krátkou denní a prodlouženou spací kabinou,“ doplňuje. V útrobách vozu, který se chlubí unikátní konstrukcí podvozku s centrální rourou a výkyvnými polonápravami, pracují motory PACCAR MX-11 s maximálním výkonem 291 kW nebo 320 kW nebo MX-13 s maximálním výkonem 300 kW, 340 kW nebo 375 kW. Převodovka ZF je ve dvou provedeních: manuálně ovládaná ZF EcoSplit nebo automatizovaná ZF AS Tronic.

NW Präsident

Vůz vycházel konstrukčně z kopřivnického kočáru typu Mylord. Karoserie typu Phaeton měla tzv. „americkou střechu“ zakrývající všechna sedadla. Pod sedadlem, nad zadní nápravou – v zavazadlovém prostoru – byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o zdvihovém objemu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o obsahu 23 l se nacházela pod předními sedadly.

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

V roce 1898, se ve dnech 21.-22. května 1898 uskutečnila propagační jízda se čtyřmi pasažéry z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval NW Präsident za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Dnes je originál vystaven v Národním technickém muzeu v Praze. Podle původní technické dokumentace byla v roce 1977 v závodě Tatra postavena plně funkční replika, která je vystavena v Technickém muzeu v Kopřivnici.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz